Periodisk syn af MC ?
Fra : JSM

Dato : 26-02-02 17:22

Jeg har lige modtaget et brev med indkaldelse til periodisk syn af min MC.
Er det noget jeg har misforstået ? Jeg troede at MC'er ikke var underlagt
loven om periodisk syn ? Et indtryk som bekræftes af tidligere indlæg her i
gruppen.(Tråden "Nyt syn ved salg" fra 27.januar 2002)
Er loven blevet ændret, har jeg misforstået det hele eller har
bilinspektionen bøffet da de udsendte indkaldelsen ?
Et link til relevante paragraffer modtages med kyshånd.
mvh
Jespe

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-02-02 17:32

What????

Det har jeg ikke hørt noget om. Hvis det er rigtigt er det vist nyt. Mon
ikke de har bøffet...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : boe

Dato : 26-02-02 17:40

"JSM" <sevelsted@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilinspektionen bøffet da de udsendte indkaldelsen ?
> Et link til relevante paragraffer modtages med kyshånd.

Bøf fra bilinspektionen....

Færdselsloven:

» § 78. Et registreret eller godkendt køretøj kan kræves fremstillet til
eftersyn af, om det opfylder bestemmelserne i loven eller de bestemmelser,
der er udfærdiget i medfør af loven.

Stk. 2 . Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om periodisk syn af
vare- og lastkøretøjer, af personbiler, af udrykningskøretøjer samt af
motorkøretøjer, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer,
udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel.

Som du ser, er motorcykler ikke nævnt under stk. 2.

Bo, VF1000F

Fra : JSM

Dato : 26-02-02 18:32

> [...]
> udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel.
>
> Som du ser, er motorcykler ikke nævnt under stk. 2.

Tusind tak for svarene
Jeg ku' sgu heller ikke forstå det. Nu vil jeg se at få ringet til
bilinspektionen og få afbestilt min tid. En spøjs detalje er, at der på
indkaldelsen står "Fabrikat : Suzuki, MC/knallert". Det undrer mig at De
ikke selv har opdaget fejlen.

mvh
Jesper

Fra : Armand

Dato : 26-02-02 22:59

> Tusind tak for svarene
> Jeg ku' sgu heller ikke forstå det.
> En spøjs detalje er, at der på indkaldelsen står "Fabrikat : Suzuki,
> MC/knallert". Det undrer mig at De ikke selv har opdaget fejlen.

Står der sort på hvidt: "Periodisk syn"?
Er du sikker på at det ikke er et uventet ejerskifte-syn at du er blevet
konfronteret med ?
Det kan også være en ekstraordinær indkaldelse p.g.a. f.eks. larm; men i
så fald ville du forinden have mødt snupper-jensen (T by Gruby) mand til
mand derom :-/
Hva' mæ' muligheden for en practical joke tilsendt af bekendte??

Uanset hvad, bliver det sjovt at høre om det videre forløb, så hæng lige
på!

--
Armand.

Fra : JSM

Dato : 26-02-02 23:42

> JSM <sevelsted@mail1.stofanet.dk> skrev i en
>
> Står der sort på hvidt: "Periodisk syn"?

Højt og larmende. Øverst på de to ark papir der var med. Et med indkaldelsen
og et ark med oplysninger om den afgigt man pålægges for at udeblive uden
afbud. Brevet starter desuden med ordene "Nu er det tid til periodisk syn".

> Er du sikker på at det ikke er et uventet ejerskifte-syn at du er blevet
> konfronteret med ?

Ja

> Det kan også være en ekstraordinær indkaldelse p.g.a. f.eks. larm; men i
> så fald ville du forinden have mødt snupper-jensen (T by Gruby) mand til
> mand derom :-/

Ej heller

> Hva' mæ' muligheden for en practical joke tilsendt af bekendte??

Lurede jeg også på, men nej. Men i så fald er det forbandet dygtigt lavet
med logoer, kuverter, duplex-tryk booking-nr og ikke mindst stelnummer, hvad
jeg er ret overbevist om ingen af mine venner kender.

> Uanset hvad, bliver det sjovt at høre om det videre forløb, så hæng lige
> på!

Will do.

mvh
Jesper

Fra : Mickey

Dato : 26-02-02 23:08

"JSM" <sevelsted@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Det undrer mig at De
> ikke selv har opdaget fejlen.

Siden hvornår har du set en pinter tænke over hvad den skriver ud? )

/Morten C.
-som nødig vil ha' en mc, der tænker over, hvorfor man giver så meget gas,
for at bremse så hårdt, når man vil dreje så skarpt

Fra : JSM

Dato : 26-02-02 23:45

> Siden hvornår har du set en printer tænke over hvad den skriver ud? )

Har jeg heller ikke. Men det behøver jo ikke _nødvendigvis_ at forhindre ham
der betjener printeren i at tænke

mvh
Jesper

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-02-02 20:03

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel.
>
> Som du ser, er motorcykler ikke nævnt under stk. 2.

Med mindre den falder under:
"motorkøretøjer, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer,
udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel."

Asger
ZX-10

Fra : Brian/Hekto

Dato : 27-02-02 09:53

Overvej den mulighed, at det bare er at ganske almindeligt kontrolsyn, hvor
indkaldelsen er rent administrativ, og uden nogen skjult dagsorden!!!
Det kan man faktisk godt blive udsat for. Det er næsten ligesom at vinde i
Lotto!!! .... det sker; men sjældent!

/Brian

Fra : boe

Dato : 27-02-02 10:01

"Brian/Hekto" <hekto@hekto.dk> wrote in message
> [...]
> indkaldelsen er rent administrativ, og uden nogen skjult dagsorden!!!
> Det kan man faktisk godt blive udsat for. Det er næsten ligesom at vinde i

Det sker KUN hvis du bliver stoppet af politiet og de finder fejl ved
køretøjet som gør, at de indkalder det til syn. Hvor skulle hjemlen komme
fra til at indkalde tilfældige køretøjer?

Bo, VF1000F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-02-02 13:59

boe wrote:

> Det sker KUN hvis du bliver stoppet af politiet og de finder fejl ved
> køretøjet som gør, at de indkalder det til syn. Hvor skulle hjemlen komme
> fra til at indkalde tilfældige køretøjer?

Om du så køber en ny bil, kan du risikere at blive kaldt til syn. Dels som
stikprøve, og for at se om den lever op til typegodkendelsen. Jeg har set det et
par gange.

Ib Jakobsen

Fra : boe

Dato : 27-02-02 14:08

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> stikprøve, og for at se om den lever op til typegodkendelsen. Jeg har set

Ja, det er muligvis rigtigt. Hvis køretøjet ikke har været synet ved
indregistreringen. Det havde jeg overset.

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 27-02-02 14:41

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
> det et
>
> Ja, det er muligvis rigtigt. Hvis køretøjet ikke har været synet ved
> indregistreringen. Det havde jeg overset.

Det kan nu da vist kun forekomme i forbindelse med anmeldelse til
registrering - ikke efter at man har fået køretøjet indregistreret og har
kørt i månedsvis som der jo er tale om i JSM´s tilfælde:

"§ 109. Bilinspektionen foretager stikprøvevis kontrol med køretøjer, *der
er anmeldt til registrering uden syn* på grundlag af typeattest samt med
køretøjer, der er registreret til synsfri sammenkobling uden syn."

Hvis færdselsstyrelsen vil checke, om typegodkendelsen stadig overholdes, er
det indehaveren af godkendelsen (importøren), som skal lægge køretøj til:

"§ 11. Færdselsstyrelsen foretager stikprøvevis kontrol med køretøjer, der
er godkendt uden forudgående undersøgelse hos Færdselsstyrelsen, jf. § 10,
stk. 2 og 3.
Stk. 2. Godkendelsesindehaveren kan tilsiges til at indlevere et
eksemplar af køretøjstypen til Færdselsstyrelsen, eventuelt belastet."

Det er godt nok noget rod, det her

Bo, VF1000F

Fra : boe

Dato : 27-02-02 11:35

> [...]
> indkaldelsen er rent administrativ, og uden nogen skjult dagsorden!!!
> Det kan man faktisk godt blive udsat for. Det er næsten ligesom at vinde i

Og hvis du har planer om at henvise til færdselslovens §78 stk. 1:

"§ 78. Et registreret eller godkendt køretøj kan kræves fremstillet til
eftersyn af, om det opfylder bestemmelserne i loven eller de bestemmelser,
der er udfærdiget i medfør af loven."

så holder den ikke, for i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer
mv.(BEK nr 1350 af 18/12/2000) står der følgende om netop §78 syn:

"Syn i medfør af færdselslovens § 78, stk. 1, 1. pkt.

Beslutning om syn:

§ 106. Hvis der ved undersøgelse af et registreret køretøj eller godkendt
traktor i medfør af færdselsloven § 77, stk.1, er fundet mangler, som ikke
har medført inddragelse af nummerpladerne, men som betyder, at køretøjet bør
indkaldes til syn til konstatering af, om manglerne er afhjulpet,
underrettes det lokale motorkontor, der i medfør af færdselslovens § 78,
stk. 1, 1. pkt., med en kort frist tilsiger køretøjets ejer (bruger) til at
fremstille køretøjet til syn for Bilinspektionen på hjemstedet, der skal
underrettes om tilsigelsen. Bilinspektionen kan tillade, at køretøjet
fremstilles til syn ved et andet synssted.
Stk. 2. Hvis nummerpladerne er blevet inddraget af politiet ved
undersøgelsen i medfør af færdselslovens § 77, stk.1, afleveres de til det
lokale motorkontor, der lader køretøjet afmelde af registeret, jf. § 67,
stk. 4, og § 68, stk.1.
Stk. 3. Hvis et køretøj i øvrigt på grund af brand, færdselsuheld eller
anden årsag skal tilsiges til syn i medfør af færdselslovens § 78, stk.1,
1.pkt., eller hvis køretøjets nummerplader er blevet inddraget, finder
reglerne i stk.1 og 2 tilsvarende anvendelse."

Som du ser, kan der kun indkaldes til syn efter at køretøjet har været
undersøgt af politiet eller hvis det har været impliceret i et
færdselsuheld, brand eller lignende.

Bo, VF1000F