Coca Colas købsbetingede konkurrence
Fra : Eliasen

Dato : 26-02-02 16:17

Er jeg galt afmarcheret, når jeg mener, at Coca Cola overtræder
Markedsføringsloven i den nye konkurrence de afvikler nu?

For at deltage, skal man samle seks "kapselmærker", der sidder under
kapslerne på flaskerne og efterfølgende sende dem til Coca Cola. Altså er
man nødt til at erhverve sig en sodavand for at være med i konkurrencen.

Som jeg har forstået MFl., må det da være købsbetinget?!?

Så vidt jeg erindrer har der tidligere været sager om samme
konkurrencemetoder, men jeg kan ikke mindes at have set en afgørelse.

--
Eliasen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-02-02 16:21

On Tue, 26 Feb 2002 16:16:59 +0100, "Eliasen"
<eliasen_remove@mail1.stofanet.dk> wrote:

>For at deltage, skal man samle seks "kapselmærker", der sidder under
>kapslerne på flaskerne og efterfølgende sende dem til Coca Cola. Altså er
>man nødt til at erhverve sig en sodavand for at være med i konkurrencen.

Tilsyneladende i hvert fald.

De plejer nu samtidig at have en ordning, hvor man kan ringe ind og få
tilsendt "tilfældige" kapselmærker el.lign. Jeg studsede nemlig selv,
da jeg første gang så den konkurrencetype...

--
Jakob Paikin

Fra : Eliasen

Dato : 26-02-02 18:43

> De plejer nu samtidig at have en ordning, hvor man kan ringe ind og få
> tilsendt "tilfældige" kapselmærker el.lign. Jeg studsede nemlig selv,
> da jeg første gang så den konkurrencetype...

Jeg har før set det med en sideløbende telefondeltagelse, men det er ikke
tilfældet her. Jeg ringede til Coca Cola og spurgte om man kunne henvise mig
til alternative muligheder for at deltage, og det var ikke muligt, blev der
sagt fra deres Kundeservice-afdeling. Mon ikke det er en oplagt sag for FS?
--
Eliasen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-02-02 19:45

On Tue, 26 Feb 2002 18:43:24 +0100, "Eliasen"
> [...]

>sagt fra deres Kundeservice-afdeling. Mon ikke det er en oplagt sag for FS?

Tjo... men om Forbrugerstyrelsen gider (læs: har kapacitet til) at
gøre noget er måske mindre klart.

--
Jakob Paikin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-02 23:10

"Eliasen" <eliasen_remove@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Mon ikke det er en oplagt sag for FS?

har de ikke været efter dem en gang før for samme forseelse ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : H.G

Dato : 26-02-02 19:15

Kan det ikke sammenlignes med at deltage i et lotteri hvor man jo også er
tvunget til at købe en lodseddel for at være med?

HG

Fra : Jakob Paikin

Dato : 26-02-02 19:44

On Tue, 26 Feb 2002 19:14:34 +0100, "H.G" <gundersen@city.dk> wrote:

>Kan det ikke sammenlignes med at deltage i et lotteri hvor man jo også er
>tvunget til at købe en lodseddel for at være med?

Nej.

Forbuddet mod købsbetingede konkurrencer skal forhindre, at et (andet)
produkt kun blive købt ud fra håbet om gevinsten.

I et lotteri er selve konkurrencen det produkt, der sælges.

--
Jakob Paikin

Fra : Eliasen

Dato : 26-02-02 20:03

"H.G" <gundersen@city.dk> wrote in message
> Kan det ikke sammenlignes med at deltage i et lotteri hvor man jo også er
> tvunget til at købe en lodseddel for at være med?

Ikke helt. I et lotteri er lotterisedlen *selve* varen man køber. Der
skelnes i Markedsføringsloven mellem lotterier og konkurrencer.

Se eventuelt http://www.fs.dk/kg/kg0695.htm#forbudt9

--
Eliasen

Fra : Neuman

Dato : 27-02-02 11:32

Det er flaskeindholdet som er varen der bliver solgt. Kapslen er kun affald,
så gør din lokale købmand den tjeneste at fjerne hans affald fra 3 paller
cola

Eliasen <eliasen_remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7ba6f5$0$18452$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Eliasen

Dato : 27-02-02 12:42

"Neuman" <neuman@hotmail.com> wrote in message
> Det er flaskeindholdet som er varen der bliver solgt. Kapslen er kun
affald,
> så gør din lokale købmand den tjeneste at fjerne hans affald fra 3 paller
> cola

Ja, det er da værd at overveje. Men mon ikke jeg overtræder en eller anden
lovgivning så? Er det hærværk?

Har lige haft fat i FS. Årsagen til at Coca-Cola tillader sig at gentage
succesen fra tidligere, er den simple, at der endnu ikke er faldet afgørelse
i den først anmeldte sag. Den ligger til vurdering hos en anklager, der skal
finde ud af, hvilken § der skal tages i anvendelse og hvilken politimæssig
efterforskning der skal iværksættes. Det var i hvert fald ordene fra en
jurist hos FS. Når sagen verserer, kan de tilsyneladende fortsætte som om
intet var hændt.

Hmmmm. Man bli'r da mere og mere fristet til at gå i Føtex og skrue
kapslerne af!

--
Eliasen