Kunne godt bruge lidt hjælp
Fra : Elven

Dato : 26-02-02 00:20

Hej NG

Jeg står i en lidt ubekvem situation.
Jeg mener ikke rigtigt, at jeg gider læse datamatiker længere.

Jeg går på 4.sem og jo JAVA er sjovt, men det er nok mest til privat brug.
Lege med nogle web applets, eller lave et program registrering af video bånd
er sjovt.
Hvad laver i hardcore java folks? Hvad er der af arbejde man kan forvente?
Man hører konstant om den store løshed i arbejde.

Et andet problem er, at min gruppe makker har joinet en anden gruppe,
og der er nu udsigt til, at jeg skal lave 4 og 5 sem projekt alene, og det
er just ikke
det mest spændende.

- Claus

Fra : Jacob Vandborg

Dato : 26-02-02 01:08

[Snip]
> Hvad er der af arbejde man kan forvente?

[Pløb]

Som eksempel kan jeg give, at jeg i øjeblikket arbejder hos B&O og står for
at udvikle dialoger og klient/server løsninger til vores produktion. Desuden
laver jeg webrapporter og applikationer med Tomcat/Cocoon. Det er utrolig
spændende og jeg lære noget nyt næsten hver dag.

Jeg må jo nok tilstå at jeg ikke er datamatiker, men datamekaniker og har de
sidste 1½ år arbejdet med Java. Jeg er blevet helt pjattet med det og skal
helt sikkert arbejde med det i 5-6 år mere.

Det var bare min "mening". Håber ikke at du giver op så let.

Mvh. Jacob

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-02-02 05:40

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Elven"
<elon@omax.org> just offered me, he muttered some weird stuff, and I
had to correct this gibberish:

> [...]
>Lege med nogle web applets, eller lave et program registrering af video bånd

Jeg mener, at når du nu går på 4. semester. Så hold dog ud det sidste
stykke tid det varer. - Det vil helt klart hjælpe på dit CV, uanset om
karakteren er supergod eller ej.

Java er et lækkert sprog og kan bruges til mange ting i den "virkelige
verden". - Jeg udvikler selv hovedsageligt i Java, og det må jeg sige
at jeg er yderst tilfreds med i forhold til mange andre sprog.

Hold ud, og hæng i. Det kan altså godt betale sig når du nu er nået så
langt.
--
Nano Martin Mouritzen Phone +45 24899896
Vestergade 43 Programmer Advanced Simplicty

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-02-02 08:16

Elven wrote:
> Hej NG
>
> Jeg står i en lidt ubekvem situation.
> Jeg mener ikke rigtigt, at jeg gider læse datamatiker længere.

Ja, det er jo unægteligt lidt ubekvemt.

> Jeg går på 4.sem og jo JAVA er sjovt, men det er nok mest til privat brug.
> Lege med nogle web applets, eller lave et program registrering af video bånd
> er sjovt.

Det opfatter jeg som eksempler på, hvad man kan lave med Java i
undervisningsforløb. I den virkelige verden benyttes Java til utroligt
mange ting.

Jeg er selv kerne-udvikler på et Content Management system implementeret
i Java. (Lidt a'la Synkron, Web.500, Tangora og alle dem - bare meget
mere avanceret).

Jeg har set helikopter-styring (autopilot, motor-overvågning osv.) lavet
i (bl.a.) Java. Store applikationer (www.netbeans.org, JBuilder og mange
andre).

> Hvad laver i hardcore java folks? Hvad er der af arbejde man kan forvente?
> Man hører konstant om den store løshed i arbejde.

Med 'løshed i arbejde' går jeg us fra, at du mener arbejdsløshed. Min
opfattelse er, at der ikke for tiden ekspanderes så aggresivt i
virksomhederne, som tidligere. Men en datamatiker der kan sit kram, kan
altid få arbejde.

Jeg blev selv, sammen med en gruppekammerat fra dm-studiet, ansat før
jeg havde dimmiteret. Vi har netop gjort det samme en gang til med to
andre datamatikere. Så det er ikke helt håbløst!

> Et andet problem er, at min gruppe makker har joinet en anden gruppe,
> og der er nu udsigt til, at jeg skal lave 4 og 5 sem projekt alene, og det
> er just ikke
> det mest spændende.

Ja, det er jo heller ikke bekvemt. Men der må da være plads til at du
'joiner' med nogle andre eller en anden gruppe?

Held og lyke med det,

Dennis Thrysøe

Fra : Henrik Høegh

Dato : 26-02-02 18:48

Hey,

Jeg er selv datamatiker, og kan da huske vi lavede klient/server
applikationer på 3. semester. Vi lavede så 5. semester for TravelMarked.com.
Vi var sikret job alle sammen hvis ikke det havde været for at de gik falit,
eller hvad der skete.

Hvad angår job efter en datamatikeruddannelse, kan jeg kun sige at det helt
kommer an på hvor i landet du kommer fra. Som jeg kan se er der nok arbejde
i KBH området, mens i Jylland er der ikke mange jobs. Jeg fik 10 ved både 3
og 5 semesterprojekt, og har ikke fået noget endnu.

Et andet problem er, at dem der så endelig søger, søger målrettet efter folk
med erfaring i en eller andet ting. Det gør det jo ikke nemmere for
nyuddannet at få job.

Men jeg syntes du skulle prøve at fortsætte, da det kun kan pynte. Det ville
da også være rart at have lidt af sin viden på papir.

Venlig hilsen
Henrik Høegh

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-02-02 21:27

On Tue, 26 Feb 2002 00:20:10 +0100, "Elven" <elon@omax.org> wrote:

> [...]
>Lege med nogle web applets, eller lave et program registrering af video bånd
Java er ikke kun GUI app's, men netværks applikationer af enhver art.
I intet andet sprog er det så let at lave netværks komponenter, som i
Jave. Java sproget, har historiens største adoptionsrate mht. de ting
der kan laves i Java. Jeg opfatter API'erne som en del af sproget
Java, og disse dokumenterer med enestående tydelighed, hvordan man
laver ting.
Jeg synes det er lykkedes Sun Microsystems, at implementere de
koncepter, som fortjerner at køre på morgendagens udstyr.
Et interessant område, er sevlets, JavaServer Pages og
applikationsservere.

>Hvad er der af arbejde man kan forvente?
>Man hører konstant om den store løshed i arbejde.

Java kvalifikationer efterspørges. Se jobbankerne! Følg linkene fra
www.ni.dk!

>Et andet problem er, at min gruppe makker har joinet en anden gruppe,
>og der er nu udsigt til, at jeg skal lave 4 og 5 sem projekt alene, og det
>er just ikke
>det mest spændende.
Fat mod!