Skilsmisse
Fra : Annette112

Dato : 25-02-02 22:14

Hejsa NG,
Jeg har et spørgsmål til jer ang. skilsmisse.
Min mor er flyttet hjemmefra, sådan rent bogstaveligt. Hun er bare
smuttet. De er ikke separerede, skilte eller noget, men har været gift i
20 år.
Hun har fået sin egen lejlighed og har været hjemme i deres hus et par
gange og hente hvad hun ville have, bl.a. det fine kaffestel, kongeligt
porcelæn, microovn mv. Hun er på førtidspension og min far tjener godt
og vel 25000,-/mdr.
Han har lige opdaget at hun mindst tre mdr. inden hun smuttede ikke har
betalt en krone til deres fælles budget.- Hun har fået en konto i en
anden bank. Hun har trukket en masse penge på deres fælles konto,- ca.
16.000,- som han nu har betalt og sørget for hun ikke har adgang til
hans konti mere. Derudover har han opdaget, at hun har oprettet div.
kreditkort som ca. forløber sig til 200.000,-
Far's bankdirektør siger, at far ikke hæfter for disse kort, da han ikke
har vidst noget til dem. Mor siger det modsatte.
Far ejer huset på papiret, det siger hun hun vil tvinge ham til at
sælge. Far er interesseret i at blive i huset.
Derudover vil hun vist nok søge hustrubidrag. Dette mener jeg dog ikke
kan betale sig for hende, da jeg mener at når hun modtager penge fra
staten,- førtidspension så ville hun aldrig kunne få nok penge ud af
det, til at hun ville kunne forsørge sig for dem. Hun kan selvfølgelig
søge det og få det,- ca 4000,-/mdr. men da det ikke er nok til at hun
kan forsørge sig for det, så skal de vel bare afleveres til kommunen og
ombyttes til pensionen for hendes vedkommende. Er jeg helt galt på den?

Er der nogle her, der kan fortælle mig hvordan de står i forhold til
hinanden, hvis de bliver separeret?
Hæfter far for mor's kort?
Kan far overtage mors del af huslånet hvis banken siger ja til det, og
hun så bare beholder sin egen gæld*kreditkortene*?

Fra : Pgr

Dato : 26-02-02 14:55

"Annette112" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG,
> Jeg har et spørgsmål til jer ang. skilsmisse.

SNIP en hel masse

> Er der nogle her, der kan fortælle mig hvordan de står i forhold til
> hinanden, hvis de bliver separeret?

Har de formuefællesskab (fælleseje), skilsmissesæreje, kombinationssæreje?

Under alle omstændigheder kan din mor ikke gå ud og stifte gæld på vegne af
din far, således at han kommer til at hæfte for hendes gæld.

Når de bliver separerede/skilt, skal der ske en deling af deres formue alt
efter hvilket formuefællesskab de har. Det vil nok være det smarteste at
kontakte en advokat, der har forstand på familieret.

Mvh.
Karina

Fra : Peter G C

Dato : 26-02-02 15:13

"Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Under alle omstændigheder kan din mor ikke gå ud og stifte gæld på vegne
af
> din far, således at han kommer til at hæfte for hendes gæld.

Enig. Der er dog en undtagelse i Retsvirkningslovens § 11 - som dog ikke
gælder i denne situation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com