Hvordan omlægge græsplæne?
Fra : Anders Nicolai Ander~

Dato : 25-02-02 22:07

Kort og godt:
Hvordan omlægger man en gammel græsplæne?
Glæder mig til at høre fra jer.
Hilsen Nic.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-02 08:40

On Mon, 25 Feb 2002 21:06:39 +0000 (UTC), "Anders Nicolai Andersen"
<nic.pernille@email.dk> wrote:

>Kort og godt:
>Hvordan omlægger man en gammel græsplæne?

Fræser den godt og grundigt, brug en maskine med efterhængt fræser, den
gør det bedst.
Få de løse totter revet sammen. Få det hele jævnet ud til det er fladt
nok. Så nyt græs.

Anlægsgartnerne har specielle fræsere som kan frøse på en sådan måde at
sten og græstotter bliver smidt i bunden og den løse jord ovenpå. Så er
det minimalt hvad der skal rives væk og hvor meget der skal planeres.
Sådan en fræser kan du sikker leje dig til.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 26-02-02 18:18

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5oem7u4j77frckf058a847ni9u60id3dn5@4ax.com...

> Fræser den godt og grundigt, brug en maskine med efterhængt fræser, den
> gør det bedst.
> Få de løse totter revet sammen. Få det hele jævnet ud til det er fladt
> nok. Så nyt græs.

Det som du skriver, har jeg også ofte set i engelske haveprogrammer, men;
jeg kan ikke helt forstå, hvorfor man gør det på den måde (andet for
nemhedens skyld), da man jo fræser ukrudtet - hvis man da har det i
græsplænen - i tusinder af stykker. Ukrudtet vil efter al sandsynlighed
spire igen - der vil bare være meget mere af det. Eller?????

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-02-02 18:42

On Tue, 26 Feb 2002 18:18:09 +0100, "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk>
wrote:

> [...]
>græsplænen - i tusinder af stykker. Ukrudtet vil efter al sandsynlighed
>spire igen - der vil bare være meget mere af det. Eller?????

Det kommer jo an på typen af ukrudt. Kvikgræs og skvalderkål er det
normalt ikke ret smart at fræse, for næsten ligegyldigt hvor lille en
stump af en rod er, så gror den bare videre.

Men ukrudtet i en græsplæne er sådan noget som mælkebøtter, bidende
ranunkel og tusindfryd. De tåler ikke ret godt at blive fræset. Det som
ligger ovenpå jorden bliver jo fjernet når man river stykket, og det som
bliver begravet i jord, det dør.

Alternativet er at grave stykket med en spade, og bagefter grave igennem
med en greb hvorved man får rystet alle rødder fra ukrudtet løs så man
kan fjerne det. Men det er et _enormt_ arbejde.

Hvis man bare er tålmådig inden man sår græs igen, sådan at stykket for
lov at hvile i et par uger efter første fræsning, for så at blive fræset
igen, så opnår man også ret meget syntes jeg.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 11-03-02 10:07

Hej!

Tak for rådet - det vil jeg også prøve .

Jeg er helt ny, i haven, men har nu købt et almindeligt parcelhus, med 900
kvm have til, som ikke er blevet passet, så der har været lidt at gå igang
med, inkl. 5 træer der skulle fældes + 25 meter hæk.

Jeg har ca. 200 kvm hvor jeg vil have urtehave, men hvor der lige nu er
græsplæne ( med masser af mos) hvad gør jeg med dette stykke?

mvh

Torben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-03-02 10:55

On Mon, 11 Mar 2002 10:06:56 +0100, "Torben Jørgensen"
<tjca@orangenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har ca. 200 kvm hvor jeg vil have urtehave, men hvor der lige nu er
>græsplæne ( med masser af mos) hvad gør jeg med dette stykke?

Fræser det godt og grundigt. Det er tit godt at dyrke kartofler i det
første år, de gror godt i sådan et stykke som var gammel græsplæne - og
så får du også jorden gravet godt igennem til efteråret når kartoflerne
skal op.

http://www.gartneriet.dk