Pragtsmerlinger med problemer
Fra : Mikael A. Laursen

Dato : 25-02-02 21:53

Kære nyhedsgruppe!
Vi er en familie, der siden midten af december har haft stor glæde af en
nyindkøbt akvarie. Lige fra begyndelsen var vi enige om, at vi gerne ville
have pragtsmerlinger, så tre eksemplarer af arten blev indkøbt.

Til at begynde med gemte de sig konstant alle mulige (og umulige) steder,
men det løste sig, da vi lavede en rigtig hule til dem. Siden har de haft
deres base der.

På det seneste har vi dog igen haft lidt problemer med pragtsmerlingerne. De
er ind imellem meget blege især i de sorte striber. De kan finde på at lægge
sig ned og "hvile sig" på siden (det sker sjældent, men dog en gang
imellem). Når vi fodrer med bundpiller er de meget aktive og farer hen til
pillerne, som de gnaver i sig med stor fornøjelse! Den aktivitet især
omkring fodringstid gør, at vi umiddelbart mener, de er raske, men deres ind
imellem meget passive adfærd bekymrer os alligevel lidt. Den ene af de tre
er desuden meget agressiv overfor de to andre, men kun ved fodringstid.

Vi har fået flere forskellige råd omkring dette. Nogen mener, vi burde købe
to pragtsmerlinger mere, så flokken bliver lidt større. Andre mener, at de
generelt ikke har det så godt. Hvad mener I? Vores andre fisk trives i
bedste velgående, og en god ven, der ved en del om akvarier har netop set
vores, og han mener ikke der er noget i vejen med vandet e.lign.

Hvis én eller anden i gruppen kan hjælpe, er vi meget taknemmelige, da vi er
meget glade for disse meget flotte fisk.

Med venlig hilsen
Mikael A. Laursen, Nørre Lyndelse (Fyn)

Fakta: 250 liters akvarium
Fisk: Scalarer, sværddragere, pragtsmerlinger, ildhale labeo, rød neon,
pansermaller, sugemalle, dværgsugemaller, rejer, kilepletbarber og kuliål

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 25-02-02 22:18

Hej Mikael
Jeg kunne forestille mig at det er din Labeo, der laver "uro" og problemer
med dine pragtsmerlinger. Prøv at holde øje med den. Jeg har flere gange
måttet fjerne mine Labeo.
Hilsen
Jørgen

Fra : RICKY KNUDSEN

Dato : 25-02-02 23:59

jeg har haft det samme problem med mine 2 der så døde af det

Fra : Rimi

Dato : 26-02-02 19:46

Hej Michael

Jeg er ikke sikker på at der er noget stort problem. Vi har også
pragtsmerliger (6 stk) og
de ligger også gerne på siden. Helst i en stor bunke! På engelsk kaldes de
clown loach og
de lever helt op til dette navn. Den blege farve kan dog godt tyde på at de
er stressede.
Eller er det kun når de kommer ud fra deres hule. Mange fisk kan som del af
deres kamuflage
ændre farve lidt efter omgivelserne.
Men som Jørgen Jørgensen skriver er det en ret agrasiv blanding i har i
akvariet. Labeo er en
slambert (de jagter gerne alt med rød hale!) Skalare kan også være ret
teritoale. Men egentlig tror
jeg det er kuliålene der lider mest under det. De elsker fred og ro og gerne
tusmørke.
Generelt kan jeg anbefale at i kigger ind på www.akvarieklubben.dk . Der er
mange gode artikler
og mulighed for at spørge andre til råds.
Til sidst kan jeg kun give jeres bekendte der siger at i måske skulle have
flere kan have ret. De er meget
glade for at gå i flok. Faktisk holder vores sammen med vores pragtbarber,
der er stribede lige som
dem selv!

Held og lykke

Rie Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 26-02-02 21:39

Rimi skrev:

> Den blege farve kan dog godt tyde på at de er stressede.

Dengang jeg havde pragtsmerlinge blev de svagere i farven når de
kæmpede indbyrdes. Nogle gange kunne striberne blive helt grålige
når de virkelig røg i totterne på hinanden.

Jeg vil stadig mene det er en ganske normal adfærd at fiskene nogle
gange ligger på siden på bunden.

F.eks. står der på følgende side:
<http://www.loaches.com/details.shtml>

»The Clown Loach is not a shy as the other loaches. Often quite
active in the day, they can be easily kept in a community tank with
other fishes. It is very helpful to buy Clown Loaches in pairs,
since they are happiest with a companion. In fact, they have even
been seen to form a small shoal with armored catfish. One unusual
Clown Loach trait is resting on the bottom of the tank on their
sides. Although this may alarm owners at first, most come to
realize that this is, in fact, a normal behavior.«

Madsen.

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 26-02-02 00:33

"Mikael A. Laursen" <hanne.mikael@bigfoot.com> wrote in

> Til at begynde med gemte de sig konstant alle mulige (og umulige) steder,
> men det løste sig, da vi lavede en rigtig hule til dem. Siden har de haft
> deres base der.

Meget normalt, de er sky og skal først finde deres hule /liggeplads, og
ordne herakiet igen. derfor tager det lidt tid. Måske også fordi vandet ikke
har nået at stabillisere sig endnu. Pragtsmerlingen er kendt for de hvide
pletter, der let kommer af stress (pga. dårlig vandkvalitet.)

> [...]
> er desuden meget agressiv overfor de to andre, men kun ved fodringstid.

For mig lyder det som om de har det rigtig rigtig godt. Kampen om maden er
naturlig, og er med til dannelsen af herakiet. "Madsen" kommer igen med et
rigtig godt citat.

> Nogen mener, vi burde købe
> to pragtsmerlinger mere, så flokken bliver lidt større.

Mange steder læser og hører man om at pragtsmerlinger skal gå i flok, og de
danner der et fællesskab som er ubrydeligt. Dvs. at de ikke lukker nye
individer ind i flokken senere, derfor vil det være synd at anskaffe flere
på et senere tidspunkt. Det er jeg selv uenig i. Jeg har sat 2 og 3 sammen,
og det er gået godt. Men det var også da de var meget små!! så jeg ved ikke
rigtig.

Fra : Madsen

Dato : 28-02-02 01:48

Jens Jacob Buus skrev:

> [...]
> Det er jeg selv uenig i. Jeg har sat 2 og 3 sammen, og det er
> gået godt. Men det var også da de var meget små!! så jeg ved

Jeg købte på et tidspunkt 5 små på en 3-4 cm. men jeg kom desværre
til at kvase to af dem fordi de var gået ind i en filtersvamp jeg
ikke lige fik set ordentlig efter, inden den blev vredet under den
kolde hane. (De kan stikke ad h...... til når de klapper piggene ud
fra gællerne, skulle jeg hilse og sige.)
Nu var der så kun 3 tilbage som jeg havde gående til de var omkring
7 cm. Senere købte to på omkring 5 cm. og smed ned til de 3 andre
og det gik også uden problemer. Der var kampe imellem de to nye,
som blev helt blege når de kæmpede ved at bide og stikke hinanden i
siderne, men de 3 store var stille og rolige. De to store lå altid
på siden ude ved frontglasset og dasede om aftenen. I dagtimerne
var der fuld knald på, rundt i akvariet.
Da de var omkring 10 cm. solgte jeg dem fordi de begyndte at jagte
og æde mine Tropheus-unger, men der var ikke en snegl i akvariet
mens jeg havde dem og så var det samtidig en flot og spændende fisk
IMO.
Ærgerligt at det ikke kan lade sig gøre at få dem til at yngle i
fangenskab, for det er vel ikke lykkedes endnu, så vidt jeg ved.

Madsen.