uden garanti?
Fra : MB

Dato : 25-02-02 20:46

Hej
Kan en privat person sælge noget brugt til en anden privat person uden
garanti?
Jeg har budt på noget på QXL og det er først bagefter at jeg ligger mærke
til at der står sælges uden garanti. (jeg er lidt nervøs for at få noget der
overhovedet ikke virker med posten)

Jeg ved ikke om købeloven gælder for salg mellem private?
mvh
MB

Fra : Jonas Skousen

Dato : 25-02-02 20:50

Købeloven skal kun bruges hvis ikke andet er aftalt.

Og da der står uden garanti, er der ikke garanti. Må det være indforstået
aftalt, da du byder på varen.

sorry

Jonas:)

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 25-02-02 22:11

> Jeg ved ikke om købeloven gælder for salg mellem private?
> mvh
> MB

Kbl gælder for private. Derimod indeholder kbl _ingen_ regler om garanti
(hvilket åbenbart er en udbredt misopfattelse). Som udgangspunkt har du
derfor under alle omstændigheder intet almindeligt krav på at få stillet en
garanti. I sig selv er udsagnet på QXL derfor en tom erklæring, der blot
bekræfter den almindelige retstilstand.
Derudover skal du være opmærksom på, at en garanti eller fraværet af en
sådan ikke er afgørende for, om du kan gøre misligholdelsesbeføjelser
gældende mod sælger, _hvis_ du modtager noget der overhovedet ikke virker.
En garanti er blot en særligt nem og af og til udvidet adgang til
erstatning/udbedring osv. osv.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-02 12:07

MB skrev:

>Kan en privat person sælge noget brugt til en anden privat person uden
>garanti?

Garanti er noget andet end reklamationsret. Hvis sælger mener at
der ikke er garanti på varen, er der sådan set ingen grund til at
skrive det.

Hvis han mener at køber ikke kan reklamere over fejl der var til
stede ved købet, tager han ganske fejl. Den rettighed kan man
ikke fraskrive sig.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 26-02-02 15:11

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis han mener at køber ikke kan reklamere over fejl der var til
> stede ved købet, tager han ganske fejl. Den rettighed kan man
> ikke fraskrive sig.

Joo - i andre køb en forbrugerkøb er det skam muligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : MB

Dato : 26-02-02 17:04

> [...]
>
> Hvis han mener at køber ikke kan reklamere over fejl der var til
> stede ved købet, tager han ganske fejl. Den rettighed kan man

Jeg håber at det er rigtigt, hvis jeg modtager en gang møg, der ikke virker.

tak for alle svar

mvh
Morten