Hvem er du?
Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-02 16:14

Sig mig hvem du omgåes, og jeg skal sige dig hvem du er, det er et gammelt
ordsprog.

Det er ikke så meget det der bliver sagt der præger en, men det som er
bagved det som bliver sagt, hvem vedkommende virkelig er i sit indre.

"men enhver se til hvordan han hører",

1 Johannes 4:1 ¶ I elskede! tror ikke enhver Ånd, men prøver Ånderne, om de
ere af Gud; thi mange falske Profeter ere udgåede i Verden.

Vi skal vogte os selv, og ikke godtage enhver ånd som ikke er fra Gud

Jeg talte med en kristen broder idag, han fortalte at han havde hørt en
prædikant som sagde noget meget rigtigt, men han fandt ud af, at ved at
modtage det han sagde, tog han imod en anden ånd, som han måtte skille sig
af med.

Våg og bed

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

--
\ \\ // /
( @ @ )

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-02 17:02

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> modtage det han sagde, tog han imod en anden ånd, som han måtte skille sig

Jeg vil gerne høre hvad i andre mener om det emne, da jeg først lige er
begyndt at komme ind på det. Der er mange ting som jeg endnu ikke har
forstået, og som virker svært.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-02-02 18:07

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev

> Jeg vil gerne høre hvad i andre mener om det emne, da jeg først lige er
> begyndt at komme ind på det. Der er mange ting som jeg endnu ikke har
> forstået, og som virker svært.

Jeg tror du må omformulere dit spørgsmål. Så det bliver lidt mere klart,
hvad det er du vil vide eller er intreseret i. Indtil nu kan man jo kun
svare dig - Ja vi skal prøve ånderne og ja, modtager vi en forkert ånd skal
vi skille os af med den.

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-02 20:51

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> [...]
> hvad det er du vil vide eller er intreseret i. Indtil nu kan man jo kun
> svare dig - Ja vi skal prøve ånderne og ja, modtager vi en forkert ånd

Jeg er ude efter skriftsteder som belyser, at det ikke er så meget det der
bliver sagt, der er det vigtigste, det er personen der siger de ord det
gælder.

Not whats taught, but what is cought, det er det jeg vil have fat i.

Sig mig hvem du omgåes, og jeg skal sige dig hvem du er, det er et gammelt
ordsprog.

Det jeg er ude efter, er skriftsteder som belyser det aspekt, at hvad vi
fylder os med, eller det at vi bliver mere sammenfilterede, om du vil, med
dem man kommer meget sammen med, og man kan påtage sig andres værdier etc.
ved meget at høre de samme ting, eller det kan være en måde at være på, hvis
det kun går ud på i en menighed at være den som bestemmer over andre, vil
det jo være i den persons egen interesse, at gøre opmærksom på ens egen
meninger, for der ved at få andres værdier til at være som de værdier man
selv står for.

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 25-02-02 23:19

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7a958d$0$56582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> bliver sagt, der er det vigtigste, det er personen der siger de ord det

Begge dele er vigtige, men det kommer an på situationen, hvilken del der
betones mest i Guds ord.

Centralt er dog dette skriftsted :

Enten er et træ godt, og så er også dets frugt god, eller et træ er dårligt,
og så er også dets frugt dårlig; thi træet kendes på frugten. Matt.12,33.

> Not whats taught, but what is cought, det er det jeg vil have fat i.

Det her kommer an på den der høre.

> Sig mig hvem du omgåes, og jeg skal sige dig hvem du er, det er et gammelt
> ordsprog.

Ja, omgåes du kristne så er du også kristen ?? Jeg tror man skal passe på
med at benytte sådanne ordsprog som regelsæt for en eller anden betragtning.

> [...]
> det jo være i den persons egen interesse, at gøre opmærksom på ens egen
> meninger, for der ved at få andres værdier til at være som de værdier man

Hm, se evt Matt 23. Jeg tror et studie af og udfra det kapittel, kan belyse
emnet.

Ps.

Om at bedømme ånder :
http://www.dci.dk/da/dnd/dnd84/Vovatteste.htm

Apostlen Johannes opfordrer os til ikke at tro enhver ånd, men til modigt at
teste ånderne, om de er fra Gud (1. Johannesbrev 4,1-6). For mange falske
profeter er draget ud i verden. Men hvilket testkriterium skal vi bruge? Den
evangeliske tradition lærer os at teste ånderne i relation til Skriften.
Johannes skriver: "Vi er af Gud. Den, som kender Gud, hører os" (1.
Johannesbrev 4,6). Nu kunne nogen måske forledes til at tro, at Johannes med
"vi" referer til hvilken som helst troende. Men kan hvilken som helst
troende gøre sig selv til en målestok for Herrens lære. Umuligt! Troende
begynder hver fra sin egen baggrund som fødte vranglærere. Johannes
refererer snarere til sig selv, Peter og de andre apostle. Det rette
testkriterium er apostlenes lære, hvilket er det samme som den hellige
Skrifts kanoniske bøger, specielt Det Nye Testamente.

Men Johannes nævner faktisk et andet testkriterium som primært. Det er
vigtigt, hvad ånderne siger om Kristus (1. Johannesbrev 4,3). Her må vi
begynde med at slå fast, at Johannes i sit brev som helhed refererer til
Kristus som Guds Søn. Hvad indebærer det? For det første er den salvede
konge altid blevet benævnt Guds Søn. Men åndeligt set refererer den titel
snarere til Kristi guddommelighed. Så ifølge Johannes kendes Guds Ånd ved
bekendelsen, at Kristus er kommet som menneske (i kød). Det er derfor
vigtigt at bekræfte overensstemmelsen med den ortodokse lære om Kristus - at
Jesus Kristus er fuldt Gud og fuldt menneske, udelt, ublandet og uden synd.

Det er naturligvis nødvendigt at bekende sig til Jesu Navn for at blive
frelst, men tro alene er ikke nok til at bekræfte en sådan bekendelses
sandfærdighed. Hvad der siges om Jesus Kristus er afgørende. Men at bekræfte
Jesus af Nazaret som Herre er det samme som accept af den ortodokse lære om
Kristus. For det græske ord "KYRIOS" (= HERRE) gør ham ikke bare til Mester
og Herre. I den græske oversættelse af Det Gamle Testamente (Septuaginta)
referer ordet "KYRIOS" til Gud selv. Så derfor er det i de fleste tilfælde
ikke så vanskeligt at afvise en falsk lære. Men når det gælder troslæren, er
det lidt vanskeligere. Lad os her blot notere os apostlen Johannes' to
testkriterier: (1) Er hvad der siges om Jesus Kristus i harmoni med den
ortodokse lære om Kristus? (2) Er læren i overensstemmelse med den hellige
Skrift?

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-02-02 08:52

> [...]
dårligt,
> og så er også dets frugt dårlig; thi træet kendes på frugten. Matt.12,33.

Nej, så misforstår du det jeg vil sige, jeg taler om ånd

> Ja, omgåes du kristne så er du også kristen ?? Jeg tror man skal passe på
> med at benytte sådanne ordsprog som regelsæt for en eller anden
betragtning.

Nej, jeg taler ikke om det på den måde, men værdier, ånd om du vil

> Hm, se evt Matt 23. Jeg tror et studie af og udfra det kapittel, kan
belyse
> emnet.

Dette emne kommer jeg tilbage til senere på dagen

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 26-02-02 10:45

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Det her kommer an på den der høre.

Det jeg er ude efter, er baggrunden for at bedømme et menneskes ånd, det der
er til grund, og ikke som man umiddelbart kan høre.

Ole

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 26-02-02 16:06

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7b58ff$0$56585$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det jeg er ude efter, er baggrunden for at bedømme et menneskes ånd, det
der
> er til grund, og ikke som man umiddelbart kan høre.

.... det er jo noget man lærer i livets skole - og jeg tror ikke at et enkelt
skriftsted vil gøre nogen særlig klog på det felt . Når mennesker er sammen
er det jo helt naturligt at vi vil hinanden noget - og derfor kan man tit
være ude for at nogen fortæller en noget som i og for sig er både godt og
sandt, men hvor der alligevel ligger en hensigt bag - måske bare et ønske om
respekt eller bekræftigelse.

Jeg har Løgstrups " Den etiske fordring" liggende et eller andet sted - og
jeg tror den har noget at fortælle om fænomenet - vist nok at det alligevel
er væsentligt at bevare tillid til hinanden. I bibelen anklages Job af sine
venner for tidligere at have givet udtryk for større tro, end han gør nu,
hvor han ligger ramt af en dødelig sygdom. I den fortælling er det tydeligt
at selvom Job ikke helt var den klippe af styrke han troede, så han har
alligevel stor værdi.

Marina

Fra : E.Dalgas

Dato : 27-02-02 00:28

> [...]
der
> er til grund, og ikke som man umiddelbart kan høre.

Baggrunden er at du selv har Guds Ånd og at du er oplært af Guds Ånd til at
skelne mellem det indre og ydre hos mennesker. Der er ikke tale om en eller
anden "mystisk" evne, men om en modning i forståelsen af Guds ord, som
oplyst af Gud Ånd, sætter dig istand til at bedømme et andet menneskes
åndelige tilstand. (1Kor.2,6-16.)

Desuden har Gud også skænket Nådegaven - at bedømme ånder (1Kor.12,10), men
den virker nok i en lidt anden forbindelse, end du spørger til.

--

E.Dalgas