Pulsmålere og pulstræning
Fra : Simon Jakobsen

Dato : 25-02-02 15:42

Hej igen

- Er der nogle der ved om de pulsmålere der følger med de forskellige
motionscykler,
er pålidelige, der er nogle man kan sætte på fingeren, på øret og der er
vist også
nogle der måler inde i håndfladen ?

- Og hvordan er det så lige det er mht. til puls træning, er der nogle der
kan forklare
hvor mange % jeg skal holde mig på af min max puls. (38 år, 129 kg har ingen
erfaring mad pulstræning og jeg er ikke i særlig god form.)

- Til sidst leder jeg efter et motionsprogram for begynder, til en
motionscykel,
f.eks. for en uge af gangen, tider, tempo osv.

- Jeg tror jeg har bestemt mig for en motionscykel af mærket Active til
1999,- set i
AZ reklame fra i søndags 24/2, den har pulsmåler i styret, hvordan det så
fungere,
computer der kan registrere træningstid, måldistance, kaloriforbrug,
hjertefunktioner,
hvordan det så fungere !! samt højeste og laveste pulsgrense.

- Er der nogle der har erfaringer med en ? og er den pengene værd ?

Mvh.

Simon

Fra : Christian Vandsø

Dato : 25-02-02 16:19

On Mon, 25 Feb 2002 15:42:22 +0100, "Simon Jakobsen"
<simon-j@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
>motionscykler, er pålidelige, der er nogle man kan sætte på fingeren, på øret og der er
>vist også nogle der måler inde i håndfladen ?

Jeg har prøvet en håndflademåler samtidig med jeg havde min pulsmåler
spændt om brystet. De gav inden for 1 slag det samme resultat. De
andre kender jeg ikke.

> [...]
>erfaring mad pulstræning og jeg er ikke i særlig god form.)

Det korte svar: så høj % som du kan holde til.

>- Til sidst leder jeg efter et motionsprogram for begynder, til en
>motionscykel,
>f.eks. for en uge af gangen, tider, tempo osv.

Lange ture så ofte som du kan. Hellere en tur på en time end 3 på 20
minutter.

/Christian

--
sub BROOTHAL::TIESCALAR{ bless \my $child =>"BOFH"};$_='5O1v3v5y9)1b7u2q4x1i0e3u2"3S9n5w7s6&7o7h8k1l6k3u3/';s/(.)(.)/pack('C',ord($2)-$1)/eg; tr/A-Za-z/N-ZA-Mn-za-m/;chop and pop or shift and die or tie my $shoe=>qq 'BROOTHAL';tr/A-Za-z/N-ZA-Mn-za-m/;print;

Fra : Bo Dudek

Dato : 05-03-02 22:59

[...]
> Det korte svar: så høj % som du kan holde til.

Dette mener jeg IKKE er rigtigt. Det kommer helt klart an på, hvad man
skal ud af træningen. Gennem 8 år som cykelrytter har jeg en del
erfaring med pulstræning og ved, at det ikke nødvendigvis er bedst med
en ultrahøj puls.

Kort fortalt opererer man med forskellige begreber, når man snakker
pulstræning.

Hvilepuls:
I takt med, at du kommer i bedre kondition, falder din hvilepuls. Jo
lavere hvilepuls, jo bedre kondition er du i. Hvilepulsen kan bedst
måles lige INDEN man rejser sig fra sengen om morgenen.

Maxpuls:
Maxpulsen er den højeste puls, som din krop kan levere. Man bruger af
og til en grundregel, som siger, at maxpulsen for mænd er 220-alder og
for kvinder 226-alder, men i virkeligheden passer det dog sjældent, da
der tit er meget store individuelle udsving. Maxpulsen kan findes ved
avancerede tests, men ovenstående udregning kan også bruges - for at
få en ca. værdi.

For at kunne træne rigtigt, skal du udregne din træningszone. Hvis du
IKKE er en trænet idrætsmand, skal du træne 50-60% af maxpulsen for at
træne fedtforbrænding. Dette regner du således ud:

Puls = hvilepuls + (maxpuls - hvilepuls) * intensitet

Denne udregning laver du for hhv. 50 og 60% og så har du faktisk dine
pulsslag, som du skal træne indenfor for at lave fedtforbrænding. Når
du kommer igang finder du ret hurtigt ud af, at du ikke skal kæmpe
voldsomt hårdt, for at smide fedtet.

Det er en almen misforståelse, at man skal løbe eller cykle livet af
sig selv for at fedtforbrænde.

Håber det hjalp dig lidt på vej
Mvh
Bo Dudek
www.gladogslank.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-03-02 00:04

Bo Dudek" <bo@bodudek.dk> wrote in message
news:3c853c4c.957987@news.cybercity.dk...> [...]

> [...]
> voldsomt hårdt, for at smide fedtet.
>
> Det er en almen misforståelse, at man skal løbe eller cykle livet af

jamen hvad skal vi stakkels mennesker så gøre når vi intet begreb har
omkring pulstræning men bare gerne vil smide nogle kilo og i bedre form??
jeg har sådan en elipsetræner.... ( mellemting mellem cykel, løbebånd og
stepper).... jeg tager en tur på den dagligt.. tager pt mellem 5 og 10 km pr
dag ( det er den måleenhed jeg synes er nemmest at regne med) jeg kan køre
efter hastighed, distance, tid, kalorier... det er de måleenheder der
virker*G*
nogle dage laver jeg interval træning hvor jeg (uvidende) tager omkring en
kilometer i roligt tempo og så spurter 2-300 meter....
og andre dage igen tager jeg hele turen i langsomt tempo... nok til at jeg
bliver forpustet og svedig men ikke så jeg er komplet død bagefter.....
andre dage igen slapper jeg af og tager 2½ km og holder så pause i 5
minutter og så tager jeg 2½ km igen.....

har du nogen bud på om jeg gør det rigtigt eller forkert??

jeg holder en til to hvile dage om ugen..... spiser sundt og fedtfattigt og
groft..... drikker en masse ( det skal jeg pga at jeg har stomi)
jeg har pt været igang i 1½ uge og har ikke mistet motivationen
endnu*G*..... og min plan er at smide omkring 3-5 kg og stramme lidt op på
baller og lår......
anybody??

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 06-03-02 09:55

> [...]

at
> træne fedtforbrænding. Dette regner du således ud:

Fedtforbrænding er relativt uinteressant, medmindre man har tid til
at træne i timevis hver dag. Energiforbruget stiger med stigende
intensitet - det er derfor logik for burhøns, at man skal træne ved
så høj intensitet som muligt for at bruge så meget energi som
muligt - om energien kommer fra fedt eller fra kulhydrat er fløjtende
ligegyldigt.

Hele ideen er at få en god balance mellem træningstid og
træningsintensitet. Der er ingen idé i at træne 5 minutter ved 95% af
maks, men på den anden side er der helle ikke nogen, der gider køre 5
timer ved 30% maks. De fleste bruger 45 - 60 minutter ad gangen på
motion, for at få så højt et energiforbrug som muligt skal man derfor
holde en belastning, der gør, at man kan holde en time, men heller
ikke meget mere.

> Det er en almen misforståelse, at man skal løbe eller cykle livet
af
> sig selv for at fedtforbrænde.

Nej, det er netop en almen misforståelse, at man ikke skal...

Men lad mig lige til slut pointere, at det absolut vigtigste er, at
man motionere! man kan så senere hen begynde at beskæftige sig med
forskellige optimale strategier. For overvægtige og begyndere vil
blot det at motionere give god effekt et langt stykke hen ad vejen.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Puk

Dato : 06-03-02 16:15

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil
> blot det at motionere give god effekt et langt stykke hen ad

Puha se det er jo lige præcis det, jeg hele tiden har tænkt. Det
vigtigste må vel for faen da være, at man kommer igang og at man
gør det på en måde, som er medvirkende til, at man har lyst til
at blive ved resten af sine dage.

Personligt har jeg et utal af gange forsøgt mig med motion og
forsøgt at gøre det på "optimal" vis. Men for det første er der
absolut ikke enighed om, hvad der er optimalt og for det andet så
blev det simpelthen så surt, at jeg ikke fortsatte. I starten er
det ganske enkelt nok for mig at skulle koncentrere mig om at
være igang. Hvis jeg tilmed skal til at regne, måle og holde øje
med alt for mange ting, så mister jeg ganske enkelt modet.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 25-02-02 18:14

"Simon Jakobsen" <simon-j@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Simon

Pulstræningen kan jeg ikke hjælpe dig med, for det bruger jeg
ikke selv.
Det skyldes fortrinsvis, at jeg som du heller ikke var i særlig
god form, da jeg startede med min motionscykel. Så tænkte jeg,
at hvis jeg skulle kunne blive ved og komme ind i en god rytme
med det her motion, så skulle det ikke være for kompliceret. Jeg
forestillede mig, at jeg ville have svært ved at koncentrere mig
om ret meget andet end bare at cykle derudaf. Hvis jeg også
skulle holde øje med målere etc. var jeg bange for, at jeg meget
hurtigt ville føle at det var uoverskueligt og bruge det som en
undskyldning for helt at stoppe.

Selvfølgelig vil jeg gerne træne optimalt (så jeg forbrænder mest
muligt). Men i første omgang er "optimalt" for mig, at jeg
bliver ved med at gøre det fra da jeg startede og i al fremtid.
Derfor skulle det være rigtig let at komme igang. Jeg har så
valgt at droppe alt det her med at holde styr på pulsen, interval
træne og hvad ved jeg. Jeg knokler bare derudaf lige så længe
jeg kan (hvilket efterhånden er blevet til ca. 50 minutter hver
eneste dag).

> - Er der nogle der har erfaringer med en ? og er den pengene
værd ?

Lige den cykel du nævner kender jeg ikke. Selv har jeg købt mig
en cykel fra Føtex da den var på tilbud til lige omkring 1000 kr.
Den har været alle pengene værd. Den er ikke fancy og ikke køn,
men jeg ville ikke ofre alt for meget på den, hvis jeg så
alligevel ikke fik brugt den. Den har en lille computer og kan
måle puls, hastighed, omdrejninger osv osv. Computeren bruger
jeg nu ikke, for jeg kom til at svede på den og så var den kaput
(et godt råd er måske at dække den til med noget gennemsigtig
plastik, så du ikke drypper i den).

Folk er jo så forskellige men mit råd ville være bare at komme
igang og ikke gå så højt op i om det du gør er det absolut mest
optimale. Hvis du sveder dig gennemblødt og bliver træt, så er
du på rette vej. Så kan du altid blive mere avanceret, når du
har vænnet dig til i det hele taget at få dyrket noget motion
hver dag.

Mange hilsner
Puk

Fra : Polline

Dato : 05-03-02 20:46

> [...]
> hvordan det så fungere !! samt højeste og laveste pulsgrense.
>
> - Er der nogle der har erfaringer med en ? og er den pengene værd ?
Jeg har en cykel magen til den du har set på, jeg er rigtig glad for den.
Pulsmålen virker fint så længe man ikke sveder, men ellers tørrer man bare
håndfladen så
kan den lidt igen.
Jeg købte min cykle for ca 2 måneder siden, men fandt hurtigt ud af at det
bedste for mig,
var at cykle der ud af, det gør jeg så mendes jeg ser tv.
Hilsen polline

Fra : Henrik Andersen

Dato : 25-03-02 11:50

Der er megen go' info om løb på www.run4fun.dk træning skal IKKE være hård,