AppleCare
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 12:52

Er det godt at bruge penge på The AppleCare Protection Plan, hvis man
køber en ny 'puter?
Normalt plejer jeg ikke at ofre penge på forlænget garanti, som
mange forretninger ellers frygteligt gerne vil sælge en. Min holdning
er, at sparer man de penge hver gang, kan man spare sammen til den ene
gang, noget går i stykker efter garantiens udløb. Men nu hører man så
meget om, at Apple har indført dele, som forbrugeren selv kan udskifte.
Man får bare delen tilsendt, skifter den, og sender den defekte del
tilbage. Det er jo meget hurtigere og nemmere end at skulle sende
maskinen til reparation.
På den anden side har vi jo fået to års reklamationsret fra i
år. Og det er jo en betragtelig del af en computers levetid.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 13:19

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> den, og sender den defekte del tilbage. Det er jo meget hurtigere og
> nemmere end at skulle sende maskinen til reparation.

Gider du uddybe dén?

Min kærestes iBook står over for at skulle en tur til Holland, fordi
hendes pegeplade har en irrirende (periodisk) fejl. Er det noget man
selv kan få lov at fikse?

Jeg kender flere der har ventet ugevis på at få deres maskine fikset,
og jeg vil gøre meget (læs: skille en iBook af) for at undgå at
kæreste skal udsættes for det samme.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 13:19

In article <m3d6ytlpo4.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Min kærestes iBook står over for at skulle en tur til Holland, fordi
> hendes pegeplade har en irrirende (periodisk) fejl. Er det noget man
> selv kan få lov at fikse?

Garanteret ikke. Serviceværkstederne i Danmark på ikke en gang, så jeg
tvivler på at man selv kan få lov. Det drejer sig sandsynligvis kun om
userinstallable parts.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 13:28

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Garanteret ikke. Serviceværkstederne i Danmark på ikke en gang, så
> jeg tvivler på at man selv kan få lov. Det drejer sig sandsynligvis
> kun om userinstallable parts.

Og hvad er "userinstallable parts"?
Mus og printer?

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 13:33

In article <m3zo1xkaoq.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Og hvad er "userinstallable parts"?
> Mus og printer?

Ram, harddisk (i stationære Mac'er) og grafikkort (også i stationære
Mac'er).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 13:39

In article <m3zo1xkaoq.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Og hvad er "userinstallable parts"?
> Mus og printer?

tastaturet... samt ram, airportkort, strømforsyning og batteri - de
sidste 4 er det allerede muligt at købe i løs vægt fra forhandleren.

Til de stationære maskiner er der selvfølgelig langt flere
user-serviceable parts.

Jeg læste en artikel hvor en bruger beskrev at han havde købt en
strømforsyning til en PM G4 - Jeg kan dog forstille mig at han havde et
eller andet certifikat, idet en strømforsyning bestemt ikke er user
serviceable i forhold til garantien.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 13:53

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> tastaturet... samt ram, airportkort, strømforsyning og batteri - de
> sidste 4 er det allerede muligt at købe i løs vægt fra forhandleren.

Så fremover (fra hvornår? er det muligt at købe tastaturer til bærbare
i løs vægt?

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 14:19

In article <m3vgclk9ji.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Så fremover (fra hvornår? er det muligt at købe tastaturer til bærbare
> i løs vægt?

såvidt jeg kan forstå: ja.

Det har man i øvrigt kunnet gøre i lang tid, idet omfang at den lokale
forhandler var villig til at sælge dig et tastur - Hvilket langt fra er
tilfældet, nu kan man med et Applecare abonnement bestille tasturet
diekte hos Apple

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 13:32

In article <newsspam3-0DCF7E.13185625022002@dtext.news.tele.dk>,

> Garanteret ikke. Serviceværkstederne i Danmark på ikke en gang, så jeg
> tvivler på at man selv kan få lov. Det drejer sig sandsynligvis kun om
> userinstallable parts.

ja dvs. tastaturet.

RAM, strømforsyning, batteri og airport kort er de øvrige "user
serviceable" dele til en iBook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 14:07

> ja dvs. tastaturet.
>
> RAM, strømforsyning, batteri og airport kort er de øvrige "user
> serviceable" dele til en iBook.

Det er helt fint, men kan det betale sig at købe AppleCare? Gruppen her
er jo langt bedre end telefonsupport, og min erfaring er, at som regel
går tingene ret hurtigt i stykker, hvis de går i stykker. Overlever de
det første år, virker de som regel fint i årevis. Og ja-ja - jeg ved
godt, at PowerBook 5300 er en undtagelse.
Hvis en userinstallable del går i stykker, efter garantien er
udløbet, kan man så få den sendt mod betaling? Så slipper man da for
ventetid under reparationen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 14:17

In article <1f85yw9.10z7cum1xvvxtmN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvis en userinstallable del går i stykker, efter garantien er
> udløbet, kan man så få den sendt mod betaling? Så slipper man da for
> ventetid under reparationen.

det er såvidt jeg kan forstå ideen (og fordelen), forhandlerne er
sædvanligvis uvillige til at sælge reserveldele til slutbrugeren.

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-02-02 21:56

in article sfdd5a.h0q.ln@G4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 25/02/02 14:16:

> det er såvidt jeg kan forstå ideen (og fordelen), forhandlerne er
> sædvanligvis uvillige til at sælge reserveldele til slutbrugeren.

Forhandlere må ikke sælge til slutbrugere.

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 22:10

In article <B8A0635B.8CDB%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Forhandlere må ikke sælge til slutbrugere.

Der forklarer vel hvorfor de er uvillige til at sælge reservedele til
slugtbrugeren

Fra : Peter Kiil

Dato : 25-02-02 22:19

in article b69e5a.m2r.ln@G4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 25/02/02 22:09:

> Der forklarer vel hvorfor de er uvillige til at sælge reservedele til
> slugtbrugeren

Det må man sige ja til.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 23:50

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article b69e5a.m2r.ln@G4.reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at

> Det må man sige ja til.

Det kan godt passe. Jeg kan huske, at jeg købte en ny strømforsyning til
vores PowerBook 5300cs for et par år siden. Den gamle var blevet "tabt".
Lad mig se: Vi var på Bornholm den sommer. Jeg mener, Pantani
vandt Touren. På den anden side, ventede vi så ikke vores yngste? Nå,
det var i 1998 eller -99. På vej hjem hentede jeg den hos OfficeLine i
København. Jeg havde ringet fra Bornholm og bestilt den. Det er en lidt
desparat situation, når man ikke kan bruge den bærbare, man har slæbt
med.
Nå, men der sad en etiket på pakken, at den ikke var til salg
til private. Eller også stod der, at den kun måtte sælges til
autoriserede reparatører. Noget i den stil. Jeg synes bare, det må være
svært at forlange, at en strømforsyning til en bærbar skal installeres
på et autoriseret værksted.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 23:55

In article <1f86pmr.oyzpdyp6nxygN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Lad mig se: Vi var på Bornholm den sommer. Jeg mener, Pantani
> vandt Touren. På den anden side, ventede vi så ikke vores yngste? Nå,
> det var i 1998 eller -99.

Hvordan kan du være i tvivl: 1998

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-02 00:08

> Hvordan kan du være i tvivl: 1998

Men vi ventede vores yngste i 1999. Det har nu nok været 1998. Det øsede
ned både på Bornholm og i Tour de France. Pantani stak fra Ullrich på en
regnfuld bjergetape. Det var meget spændende. Jeg forstår stadig ikke,
at Pantani bleve trukket frem af de andre udbrydere på det flade stykke,
så de fik afstand til Ullrich. Jeg ville da have ladet Pantani tage
slæbet. Det var jo ham, der havde mest at vinde eller tabe. Så skal han
jo ikke bare sidde på frihjul.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 26-02-02 16:54

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> så de fik afstand til Ullrich. Jeg ville da have ladet Pantani tage
> slæbet. Det var jo ham, der havde mest at vinde eller tabe. Så skal han

Hvis Pantani skulle have sat tempoet på det flade stykke var de sikkert
faldet for tidsgrænsen.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput"
- Per E. Hanstholm

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 25-02-02 14:21

On 25/02/02 14:07, in article 1f85yw9.10z7cum1xvvxtmN%muenster@esenet.dk,

> Det er helt fint, men kan det betale sig at købe AppleCare?

Hvis 'skidtet' går i stykker kan det vel betale sig?

Der følger jo et års apple care med enhver ny mac og du kan i løbet af det
første år vælge at investere i yderligere to års apple care. Jeg har taget
chancen og har sparet det væk på min iBook - dvs. jeg kun har ét års apple
care + et års ekstra forhandlergaranti.

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-02 11:17

> [...]

> På den anden side har vi jo fået to års reklamationsret fra i
> år. Og det er jo en betragtelig del af en computers levetid.

Nu er der jo kommet 2 års reklamationsret på alle produkter. AppleCare
udvider til 3 år og giver fuld garanti, support og andet spændende.

Jeg købte en Applecare til min iMac, som dengang kun havde 1 års
garanti. Specielt fordi en defekt skærm også er lig en færdig computer.
Så var det rart nok med 3 års garanti.

Idag ville jeg måske overveje det med hensyn til en iMac, hvorimod jeg
fortsat vil anbefale det til en bærbar. Man hører simpelthen om alt alt
for mange problemer med bærbare og her har vi jo det samme problem med
indbygget skærm. Så er de 1500 + moms givet godt ud.

En lille detalje, som er væsentlig - synes jeg - er at man kan sælge sin
computer efter f.eks. 2 år og så stadigvæk medlevere 1 års fuld garanti
- det hæver brugtprisen!

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-02 22:32

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> [...]
>
> En lille detalje, som er væsentlig - synes jeg - er at man kan sælge sin
> computer efter f.eks. 2 år og så stadigvæk medlevere 1 års fuld garanti

OK. Jeg er overbevist. Så skal jeg lige have sparet sammen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark