Valg af firewall
Fra : Michael Schwarz

Dato : 25-02-02 11:11

Hej Mac gruppe,

Har nu fået en fast opkopling til nettet. Og vil nu gerne "beskytte" min
Mac (iBook 266 + en Lombard)
Hvilken Firewall skal jeg vælge ?
Findes der nogle som er freeware eller shareware ?
For det er vel dumt IKKE at instalerer en form for firewall ?

Med venlig hilsner
Michael

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 11:17

In article <1f85qop.8u5npi1ucdlz4N%m-schwarz@mail.dk>,
m-schwarz@mail.dk (Michael Schwarz) wrote:

> For det er vel dumt IKKE at instalerer en form for firewall ?

Næh. Det er dumt at installere en firewall.

Fra : Aske Andersen

Dato : 25-02-02 15:43

> Næh. Det er dumt at installere en firewall.

Den kommentar kræver vist en uddybning!?!.

Det er vel med firewall, list som med en backup - forhåbentlig er der
ikke brug for den, men hvis 'uheldet' er ude så er den unægtlig rar at
have.
I mine øjne er selv en shareware firewall bedre end ingen ting.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 15:52

In article <1f863kk.1gyhmoqa5sj8gN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> [...]
> have.
> I mine øjne er selv en shareware firewall bedre end ingen ting.

Hvis ikke du har nogen "usikre" programmer kørende har du slet ikke
behov for en firewall.

For Mac OS 7-8-9 brugere vil de eneste effekter af en firewall være at
de mister CPU kraft, hukommelse, samt at de plages af irritations
momentet ved konstant at skulle rekonfigurere deres firewall (fordi et
nyt program ikke har ind eller udgående adgang)

Hvis man som de fleste ADSL brugere er begavet med en router, kan man på
routeren lukke af for de porte der ikke bruges.

Fra : Aske Andersen

Dato : 25-02-02 16:16

> Hvis ikke du har nogen "usikre" programmer kørende har du slet ikke
> behov for en firewall.

Ikke enig - især ikke hvis du sidder på en ADSL forbindelse.
Er Internet Explore 'usikker' ? Er Office ?

> [...]
> momentet ved konstant at skulle rekonfigurere deres firewall (fordi et
> nyt program ikke har ind eller udgående adgang)

Okay, det er vist ret begrænset formeget CPU kraft der bruges på det -
men noget mister man selvf. Hvorfor er det et irritations moment at
skulle svare på om firewall'en skal lukke for en given port - fx. ved
ping udefra ?.
(Hvis man slet ikke forstå hvad en firewall gør og hvad det vil sige at
åbne og lukke porte, skal man måske holde sig fra den.

> Hvis man som de fleste ADSL brugere er begavet med en router, kan man på
> routeren lukke af for de porte der ikke bruges.

Jeg er faktisk i tvilv om det er 'lovligt' selv at pille ved routeres
default indstillinger ?. Anyway er det IMHO nemmere at sætte en firewall
på end at manuelt åbne/lukke div. porte i routeren, men det er måske en
smagssag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 16:36

In article <1f864wf.1ka5uidazojduN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> Ikke enig - især ikke hvis du sidder på en ADSL forbindelse.
> Er Internet Explore 'usikker' ? Er Office ?

begge er helt sikre.

Der er mange myter vdr. MS programmer på Macintosh. Én af dem er at MS
programmerne skulle lide af de samme sikkerhedshuller som under Windows
- En anden er at diverse email vira kan angribe OE og Entourage. Fælles
for disse myter er at de ikke passer.

> Hvorfor er det et irritations moment at skulle svare på om
> firewall'en skal lukke for en given port

Det giver vel sig selv... det kræver interaktion fra brugerens side,
samt evenen til at vurdere om man skal åbne for trafikken.

Der er to muligheder:

1) At firewallen blot nægter adgang uden at informere brugeren om at
der er nægtet adgang - hvorefter brugeren opdager det 2 uger senere når
han åbner log'en og tror han har været udsat for et forsøg på hacking.

2) At firewallen smider en besked i hovedet på brugeren, sam denne skal
tage stilling til, og dermed bliver afbrudt i sit arbejde.

> - fx. ved ping udefra ?.

ping er ret ufarligt bortset fra, at det æder din båndbrede.

> (Hvis man slet ikke forstå hvad en firewall gør og hvad det vil sige at
> åbne og lukke porte, skal man måske holde sig fra den.

Ja...

> Jeg er faktisk i tvilv om det er 'lovligt' selv at pille ved routeres
> default indstillinger ?.

Det er det på de fleste DSL forbindelser her i landet - Eneste
undtagelse er TD's ProAcces hvor det koster $ hvis man vil have TD til
at konfigurere routeren, eller hvis man ikke afleverer routeren tilbage
i en konfiguration der er 100% identisk med TD's

> Anyway er det IMHO nemmere at sætte en firewall på end at manuelt
> åbne/lukke div. porte i routeren, men det er måske en smagssag.

Hvis man har mere end én computer er det oftest lettere at konfigure én
gang routeren frem for at instalerer en FW på samtlige computre bag
routeren. kan man hitte ud af at konfigurere en FW, så kan man også
konfigurere en router.

Fra : Jakob H K

Dato : 25-02-02 18:59

Hvad med icq, er der ikke noget med at det er noget hø, sådan rent
sikkerhedsmæssigt ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 20:55

In article <1f86cob.hfjdkh1xrf2iN%ingen@mail.dk>,
ingen@mail.dk (Jakob H K) wrote:

> Hvad med icq, er der ikke noget med at det er noget hø, sådan rent
> sikkerhedsmæssigt ?

Muligvis. Men hvis programmet er en sikkerhedsbrist, og man derfor
blokerer for det i sin firewall, kan man så stadigvæk bruge programmet?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 26-02-02 12:12

On 25/02/02 16:36, in article ulld5a.n6q.ln@G4.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> programmerne skulle lide af de samme sikkerhedshuller som under Windows
> - En anden er at diverse email vira kan angribe OE og Entourage. Fælles

Det er en ting, som jeg har undret mig over. Hvis jeg modtager mails med
nimda eller lignende, så ser jeg det jo ikke på min iBook i OSX. Men hvis
jeg svarer tilbage til et eller andet eller sådan, kan jeg så ikke smitte
andre windåse-brugere på en eller anden måde? Øv osse
Spøg til side, jeg havde jo et frygteligt rendevouz med en frikaDell i vores
kollegienetværk, og Norton fandt hele tiden nimda og andet, der ville ind på
mit delte drev og andre gange scannede den indenfor samme workgroup og fandt
en masse på de andre uvidendes maskiner. Det var et sandt bombardement i den
lille måneds tid!!! Jeg var ofte oppe på 40 dialogbokse om virus, som jeg
ikke havde adgang til at slette fordi de lå på andres maskiner, men
alligevel skulle jeg klikke OK på hver enkelt... Jesus!
Nu sidder jeg jo heldigvis med min iBook, men jeg ved hvad der foregår
derude i lokalnettet - men jeg har ingen antivirus installeret. Kan jeg ikke
virke som smittebærer uden selv at blive ramt?

Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 13:29

In article <B8A12C08.4BB%skovmand@mac.com>,
Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> jeg svarer tilbage til et eller andet eller sådan, kan jeg så ikke smitte
> andre windåse-brugere på en eller anden måde? Øv osse

Hvis du manuelt videresender de attachments der indeholder virus, eller
kopierer filer med virus til netværksdrevene kan du selvfølgelig smitte
dem. Ellers ikke.

Fata er at VBA og VBS vira der distribueres via adressebøgerne i
Outlook og Outlook Expres på PC, ikke kan sprede sig automatisk fra din
mac - heller ikke hvis du bruger Outlook Express eller Entourage.

> [...]
> ikke havde adgang til at slette fordi de lå på andres maskiner, men
> alligevel skulle jeg klikke OK på hver enkelt... Jesus!

Du kunne bare have sat Norton til at ignorre de drev, således at Norton
først scanneede filerne, når de blev kopieret til drev hvor du havde
skriverettighed eller indlæst i et af dine programmer?

(Det samme kan du gøre hvis du får Norton på din iBook)

> Nu sidder jeg jo heldigvis med min iBook, men jeg ved hvad der foregår
> derude i lokalnettet - men jeg har ingen antivirus installeret. Kan jeg ikke
> virke som smittebærer uden selv at blive ramt?

Kun hvis du selv kopierer eller sender filer til de andre - virane kan
ganske enkelt ikke eksekveres andre steder end inde fra word, excel og
powerpoint.

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 18:20

In article <1f864wf.1ka5uidazojduN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> Ikke enig - især ikke hvis du sidder på en ADSL forbindelse.
> Er Internet Explore 'usikker' ? Er Office ?

Er firewallen?

Fra : Tadeusz Mollin

Dato : 26-02-02 21:15

In article <92jd5a.j3q.ln@G4.reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvis ikke du har nogen "usikre" programmer kørende

Hvad er det f.eks. for nogen - bortset fra icq?

Mvh
//tadeusz.dk
icq: 9900340

Fra : Jesper

Dato : 26-02-02 21:26

Tadeusz Mollin <post@tadeusz.dk> wrote:

> Hvad er det f.eks. for nogen - bortset fra icq?

F.eks. Apples Webdeling, f.eks. AppleShare IP, hvis den er sat
uhensigtsmæssigt op og i øvrigt næsten alle slags servere kan frembyde
risici af forskellig art.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 18:21

In article <1f863kk.1gyhmoqa5sj8gN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> I mine øjne er selv en shareware firewall bedre end ingen ting.

Så er du totalt ligeglad med sikkerhed.

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 09:08

> Så er du totalt ligeglad med sikkerhed.

Du har jo nogle håbløs svar - som ikke gavner nogen.
Og hvis du ikke tror der findes gode Shareware firewall's - er det jo
din mening.

Hvorfor er det bedre IKKE at bruge en firewall? - som du jo før har
påstået ?.

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-02 13:39

In article <1f87fwu.14s2bt0sb1o9oN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> Du har jo nogle håbløs svar - som ikke gavner nogen.

Du har da heller ikke ligefrem argumenteret for dit synspunkt.

> Og hvis du ikke tror der findes gode Shareware firewall's - er det jo
> din mening.

Vist er det min mening. Kan du finde på noget der kan ændre den?

Du kan jo starte med at fortælle hvordan din firewall forhøjer din
sikkerhed.

> Hvorfor er det bedre IKKE at bruge en firewall? - som du jo før har
> påstået ?.

Det har jeg fortalt en gang, men jeg gør det da gerne igen:
Fordi det er bedre at undlade at bruge de slemme programmer, samt at du
ikke har nogen som helst sikkerhed for at firewallen ikke er et slemt
program.

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 15:38

> Vist er det min mening. Kan du finde på noget der kan ændre den?
>
> Du kan jo starte med at fortælle hvordan din firewall forhøjer din
> sikkerhed.

Ja det kan jeg - fx. har jeg flere gange oplevet/opdaget at blive
portscannet udefra (men efterfølgende klage fra mig, der somregl bliver
tager ret seriøst af pågælendes ISP) - desuden har jeg opdaget at der
var nogle fra et bestemt IP nr. som prøvede at lægge maskine ned med
mange store ping pakker.

Jo det kan da være jeg har haft indbrud på min maskine - og bare aldrig
opdaget det - kan ikke udelukkes, men JEG har nu været glad for at
have/har en firewall.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-02-02 15:54

NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) writes:

> [...]
> tager ret seriøst af pågælendes ISP) - desuden har jeg opdaget at der
> var nogle fra et bestemt IP nr. som prøvede at lægge maskine ned med

I de tilfælde har du fået øget dit informationsniveau. Men efter det
du fortæller var du ikke sårbar over for de ting som din firewall
fangede. Så på den måde har du i virkeligheden blot brugt tid på at
melde nogle lømler til deres ISP

Mac OS X har sikkert nogle sårbarheder, men der findes stort set ikke
noget til Mac OS 9. Det skulle da lige være hvis nogle var så
fjollede at køre med AppleShare uden ordenlige passwords, hvilket nok
desværre ikke er helt ualmindeligt.

En firewall er en udemærket ting, men husk nu at nærlæse manualen.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-02 16:27

In article <1f87xvo.180tiqy1jiqmdcN%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
> [...]

> tager ret seriøst af pågælendes ISP) - desuden har jeg opdaget at der
> var nogle fra et bestemt IP nr. som prøvede at lægge maskine ned med

Der er utallige der har portscannet min forbindelse, men der er aldrig
nogen der er kommet ind. Jeg har været udsat for et brute force forsøg
på min ftp-server, og der kom vedkommende heller ikke ind. Der er folk
der har prøvet at hacke sig ind på min webserver, og det var heller ikke
succesfuldt. Der er utallige der har forsøgt at bruge min mailserver som
et open relay, det er ikke lykkedes. Jeg har ingen firewall, så hvordan
er mit sikkerhedsniveau forskelligt fra dit?
Du skal lige huske at tage det med i dine overvejelser, at der på min
linje rent faktisk er en hel del services, der ligger og lytter hele
tiden, så der er nogen til at svare på angrebene. Jeg kan også afsløre
at alle porte i min router er mappet til een IP-adresse.

> Jo det kan da være jeg har haft indbrud på min maskine - og bare aldrig
> opdaget det - kan ikke udelukkes, men JEG har nu været glad for at
> have/har en firewall.

Det lyder som om du er meget glad for falsk tryghed.

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 16:56

> [...]
> et open relay, det er ikke lykkedes. Jeg har ingen firewall, så hvordan
> er mit sikkerhedsniveau forskelligt fra dit?

Tja måske ikke så forskelligt.

Hvordan opdagede du at nogle portscannede / prøvede at lægge i din Mac
ned??

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-02 16:58

In article <1f881lc.2fgfnulki7b4N%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> Tja måske ikke så forskelligt.

Så din firewall er måske i virkeligheden overflødig?
En sjov lille detalje, er at firmaet bag Nortons Firewall til mac, blev
spurgt om det nødvendige i at bruge en sådan. Til det var svaret (sådan
cirka) "folk efterspørger dem, derfor tilbyder vi dem - de er egentlig
ikke nødvendige".

> Hvordan opdagede du at nogle portscannede / prøvede at lægge i din Mac
> ned??

Jeg kunne se det i mine logfiler.

Kører du også servere på din forbindelse?

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 17:20

> Jeg kunne se det i mine logfiler.
>
> Kører du også servere på din forbindelse?

Nej

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-02-02 18:28

NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) writes:

> I mine øjne er selv en shareware firewall bedre end ingen ting.

En dårligt/fejlagtigt konfigureret firewall er værre end ingenting, da
den giver en falsk fornemmelse af tryghed (i bedste fald).

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 09:17

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> En dårligt/fejlagtigt konfigureret firewall er værre end ingenting, da
> den giver en falsk fornemmelse af tryghed (i bedste fald).

Ohh -i Så fald sidder problemet 40 Cm fra skærmen og ikke i firewall'en
.
BrickHouse,Firewalk X er 2 gode shareware firewalls.
Men igen forkert opsætning - kan jo lede til fx. 'falsk trykhed'.
(det er svært at lave software, hvor brugeren IKKE kan lave fejl).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-02-02 09:21

In article <1f87g3g.1i0jwec9uv400N%NyrupSOM@gadefejer.dk>,
NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) wrote:

> BrickHouse,Firewalk X er 2 gode shareware firewalls.

Brickhouse er ikke en firewall

Fra : Aske Andersen

Dato : 26-02-02 09:48

> Brickhouse er ikke en firewall

Ok - der har du selvf. en pointe

Fra : Ben Knudsen

Dato : 25-02-02 12:35

newsspam3@mail.edlich.dk writes:
>Næh. Det er dumt at installere en firewall.

Hvof det? Jeg kan forstå det, hvis man har et rent mac-net, men hvis der
er pc'ere på linien, er det vel ikke dumt. Eller hvad?

Mvh Ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 12:49

In article <fc.0073fb6b03e751343b9aca006b90844d.3e7516c@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Hvof det? Jeg kan forstå det, hvis man har et rent mac-net, men hvis der
> er pc'ere på linien, er det vel ikke dumt. Eller hvad?

Jo. For det første var det en software firewall der blev nævnt, og sådan
en virker (som regel) kun på den maskine den er installeret på. For det
andet er det nemmere at sørge for at der ikke ligger grimme programmer
på ens maskine, end at sætte en firewall korrekt op.

Fra : Michael Schwarz

Dato : 25-02-02 14:58

> [...]
> andet er det nemmere at sørge for at der ikke ligger grimme programmer
> på ens maskine, end at sætte en firewall korrekt op.

Ok,
Jeg forstår det således at det er lettere (og billiger) at kigge efter
"grimme programmer" end at købe en software firewall ?

Og at en hard ware firewall er for dyr ? (læs : for en privat)

Mvh Michael

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 18:25

In article <1f861bt.52quff19r3ujqN%m-schwarz@mail.dk>,
m-schwarz@mail.dk (Michael Schwarz) wrote:

> Ok,
> Jeg forstår det således at det er lettere (og billiger) at kigge efter
> "grimme programmer" end at købe en software firewall ?

Det er nemlig rigtigt. Det er samtidigt også mere effektivt.

> Og at en hard ware firewall er for dyr ? (læs : for en privat)

Egentlig ikke. Routere har ofte en indbygget, og de kan fås til rimelige
penge. Man kan også smide noget *nix på en gammel PC, så kan man bruge
den som router og/eller firewall.

Fra : Martin Bech

Dato : 25-02-02 19:29

In article <newsspam3-D1D4BB.18251025022002@dtext.news.tele.dk>, Martin
> [...]

> Egentlig ikke. Routere har ofte en indbygget, og de kan fås til rimelige
> penge. Man kan også smide noget *nix på en gammel PC, så kan man bruge

Ang. det sidste: Se på http://www.smoothwall.org

En linux firewall med mange faciliteter og den kan konfigereres via web.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-02 18:21

In article <??-2C67E9.19285125022002@news.stofanet.dk>,
Martin Bech <??@??.dk> wrote:

> Ang. det sidste: Se på http://www.smoothwall.org
>
> En linux firewall med mange faciliteter og den kan konfigereres via web.

Og den virker helt fint, men da jeg havde en installeret kunne jeg ikke
få den til at åbne for en helt række porte på én gang. Det var i
forbindelse med QuickTime, som gerne vil have åbne ca 20 UDP porte for
at kunne streame. Her blev man nødt til at indtaste en regel for hver
enkelt port.

Eller fungerede det helt godt og den har både DHCP server og proxy.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-03-02 19:03

In article <rfn-D1E09E.18211402032002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Eller fungerede det helt godt og den har både DHCP server og proxy.

Jeg kan i øvrigt anbefale denne gennerelle begynder guide til BSD
(herunder også Darwin)

<http://www.daemonnews.org/new2bsd/>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-03-02 20:27

In article <444r5a.0v2.ln@G4.reippuert.dk>,
Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg kan i øvrigt anbefale denne gennerelle begynder guide til BSD
> (herunder også Darwin)
>
> <http://www.daemonnews.org/new2bsd/>

Takker! Jeg er ikke kommet meget længere med min BSD boks, så dette link
skal nok vise sig at være nyttigt

--
Mvh.
René Frej Nielsen