ATI 8500 2D kvalitets problem!
Fra : Steffen Jensen

Dato : 25-02-02 10:28

Hej Alle i der ude

Jeg har for nyligt erhvervet et ATI Radeon 8500 Retail og købte det pga alle
beskrivelserne om hvor fantastisk 2D kvaliteten er osv.

Men jeg synes at oftets står bogstaverne lidt utydeligt og har anskygninger
af farveforskydning etc, hvad kan det skyldes????

Jeg ville tro det var min 21" sony skærm (CPD-E530) hvis det ikke var fordi
det hele stod perfekt og tydeligt på mit gamle ASUS Geforce 256 DDR, som har
ry for ikke at være så godt i 1600x1200.

Håber i kan hjælpe, hvad skal jeg gøre?, kan det være driveren??? eller har
det ikke en skid med graffikken at gøre.

Sidste spørgsmål er det korrekt, at ATI ikke har leveret et eneste kort med
400Mhz ramdac selvom det står i specifikationerne for kortet?? og hvordan
tjekker man dette?.

på forhånd tak

Steffen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-02-02 11:03

Steffen Jensen wrote:

> [...]
>
> Men jeg synes at oftets står bogstaverne lidt utydeligt og har anskygninger
> af farveforskydning etc, hvad kan det skyldes????

Alt muligt. Dårligt kort, dårligt kabel, elektriske forstyrelser af kablet (sørg
for at skærmkablet ikke er hviklet ind i de andre osv.), dårlig skærm, stresset
skærm.

> Jeg ville tro det var min 21" sony skærm (CPD-E530) hvis det ikke var fordi
> det hele stod perfekt og tydeligt på mit gamle ASUS Geforce 256 DDR, som har
> ry for ikke at være så godt i 1600x1200.

Kunne det tænkes at du nu bruger en højere refresh rate og derfor presser
skærmen? Jeg har selv haft et V6600 DeLuxe og det kunne svjh ikke køre 1600*1200
32 bit i mere end 60 Hz og det var heller ikke verdens bedste biledkvalitet.

> Håber i kan hjælpe, hvad skal jeg gøre?, kan det være driveren??? eller har
> det ikke en skid med graffikken at gøre.

Det har bestemt noget med kortet at gøre, da det jo er signalkilden, men om
fejlen skal findes der er mindre sikkert. Jeg går ud fra at du har prøvet at
jurstere skærmen?

> Sidste spørgsmål er det korrekt, at ATI ikke har leveret et eneste kort med
> 400Mhz ramdac selvom det står i specifikationerne for kortet?? og hvordan
> tjekker man dette?.

Det har jeg ikke hørt noget om og hvordan tjekker man Ramdac - hmm, man burde
vel kunne regne det ud basseret på hvad der er max opløsning, refresh rate og
farvedybde.

Mvh

Bruno

Fra : Steffen Jensen

Dato : 25-02-02 11:14

Hej Bruno
Tak for info, men her er lige lidt svar.

Skærmen er ikke blevet mere stresset, da jeg sagtens kunne kører 85Hz i
1600x1200 på geforcen. Der har da endda været en lille periode hvor jeg
kørte 75Hz pga ulogisk fucked up driver, 2 steder hvor man kunne ændre
refreshrate og kun den mest ulogiske havde aktuel virkning (noget med at
slå DDC kommunikation fra og så sætte den manuelt til 1600x1200@85Hz).
Endvidere burde skærmen kunne klarer 95Hz i følge specifikationerne men den
kan køre jeg ikke og kan heller ikke vælge .

Kabler kan måske godt have en betydning, jeg vil prøve at rodde lidt med
det, men det er bare sjovt da hverken skærm eller computer har ændret
position siden skiftet.

Kom lige til at tænke på om sådan noget som netkort,lydkort kan have effekt,
for jeg har også skiftet til et 3Com 100Mbit netkort istedet for mit gamle
d-link, ved du noget om det???

Endnu engang tak

Steffen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 25-02-02 12:42

Steffen Jensen wrote:

> [...]
> Endvidere burde skærmen kunne klarer 95Hz i følge specifikationerne men den
> kan køre jeg ikke og kan heller ikke vælge .

OK, regnede heller ikke med du kørte uden for specifikationerne. Jeg har blot
oplevet nogen skærme som stod bedre i en lavere refresh rate end deres angivende
maksimum, men da du ikke prøver noget du ikke har gjort før så kan det ikke være
det.

> Kabler kan måske godt have en betydning, jeg vil prøve at rodde lidt med
> det, men det er bare sjovt da hverken skærm eller computer har ændret
> position siden skiftet.

Så er det næppe det heller.

> Kom lige til at tænke på om sådan noget som netkort,lydkort kan have effekt,
> for jeg har også skiftet til et 3Com 100Mbit netkort istedet for mit gamle
> d-link, ved du noget om det???

Tvivlsomt, så følsome er tingene normalt ikke.

> Endnu engang tak

Det var så lidt, må nok sige at noget tyder på dit kort er defekt eller at noget
er gået i udu. Det optimale vil nok være hvis du kunne komme til at prøve med et
andet kort eller en anden PC for lige at udelukke det er skærmen som har fået
det dårligt.

Mvh

Bruno

Fra : BentBent

Dato : 25-02-02 16:32

"Steffen Jensen" <sejensen@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
anskygninger
> af farveforskydning etc, hvad kan det skyldes????

Du er ikke den eneste der er blevet skuffet over ATIs fantastiske 2D
kvalitet. Her er en til

http://groups.google.com/groups?hl=da&selm=a1ql5s%244et%241%40sunsite.dk

Som du kan se er han også vældig 'tilfreds' med billedkvaliteten. Desuden
påstår han også at der er driver problemer *chok*

[cut]

Fra : Neanderthalz

Dato : 25-02-02 18:00

> [...]
>
> Som du kan se er han også vældig 'tilfreds' med billedkvaliteten. Desuden
> påstår han også at der er driver problemer *chok*

Ja, det er surt at betale så mange penge på et grafikkort
man ikke er tilfreds med. Jeg har en 21" Sony CPD-E500
og et Radeon 8500 Retail.

Hvis at det er 2D du vil have så brug Sonys drivere, (det gør jeg)
dem bruger du bare i farvestyringen, som du kan se har man mulighed
for at vælge sin opsætning optimalt i den medfølgende software.
Jeg købte mit kort for 3 mdr. siden og har opgraderet mine drivere
3 gange siden, så manglen på drivere er ikke længrere relevant.
Jeg bliver nok "flammet" for at sige at du skal bruge lidt mere tid på din
opsætning (for du har nok brugt en del tid på det) men det er vigtigt at
få kort og skærm til at virke sammen og det kan du sagtens lige meget
hvor "fanatisk" du er.
og så kan jeg jo sige til spille folket at min 3DMark 2001 er gået
fra 6247 til 7741, så det kan man altså oss ;)

NE.

Fra : Steffen Jensen

Dato : 25-02-02 22:13

Hej

Jeg vil gerne have lidt mere info om hvad jeg kan gøre, da jeg gerne vil
bruge tid på justeringer så længe der ikke er forvrængninger på andre
områder.

Først og fremmest er du nok lidt mere heldig end jeg, da sony har stoppet
med at levere drivere til nye E-serie skærme så jeg kan ikke finde en driver
til min sony CPD-E530, de siger jeg skal bruge den til E500, men det er en
exe fil som ikke kan køres under xp og 2000

kunne du evt sende din, så jeg kan lege lidt med inf filerne så den måske
kommer til at virke ordentligt?.

På forhånd tak og tak for informationerne.

mvh
Steffen