Gemme zoom-niveau?
Fra : Kent Christensen

Dato : 25-02-02 00:28

Hej

Vedr. MS Word 2000

Hvordan gemmer man et zoom-niveau, fx 75%, i en skabelon, så alle
nye dokumenter baseret på skabelonen bliver vist i zoom 75%?

Jeg ved, det kan lade sig gøre, for jeg har gjort det. Nu kan jeg bare på
ingen måde finde ud af, hvordan jeg gjorde . Kedeligt problem. Jeg har
søgt i hjælpefunktionen - men altså uden held.

På forhånd tak

Vh
Kent

Fra : pre

Dato : 25-02-02 09:36

Den Zoom faktor der var gældende ved det sidst gemte dokument, vil være
aktuelt når Word genåbnes. Det er også en bagatel at kalde en makro - den
ligger faktisk parat i Listcommands.
pre

Fra : Kent Christensen

Dato : 25-02-02 17:13

"pre" <perian@postkasse.net> skrev i en meddelelse news:3c79f81c$0$39855$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

UDSNIT:

> Den Zoom faktor der var gældende ved det sidst gemte dokument, vil være
> aktuelt når Word genåbnes.

Ja, det er jeg godt klar over . Men jeg ville jo netop gerne gemme
forskellige zoom-faktorer i forskellige skabeloner. Hvis jeg fx laver en skabelon
til en kuvert, har jeg det sådan, at jeg gerne vil kunne se hele kuverten. Hvis jeg
derimod baserer et alm. dokument på en skabelon, foretrækker jeg "sidebredde"
som zoom-faktor.

Men jeg har selv fundet ud af det. Jeg *åbner* en skabelon, og derefter går jeg
op under "Vis" og vælger en zoom-faktor under "Zoom...". Det virker ikke, hvis
du vælger zoom via en værktøjslinie! Dernæst går du ind under sideopsætning og
trykker på knappen "Standard...". Du siger ja til at gemme sideopsætningen. Når
du lukker skabelonen siger du også ja til at gemme ændringerne i skabelonen.
VOILA!! . Dette kan du gøre med alle skabeloner - også Normal.dot
selvfølgelig.

Tak for dit svar.

Vh
Kent

Fra : pre

Dato : 25-02-02 19:53

Hvis du havde lagt alle kortene på bordet så havde jeg svaret helt
anderledes. Problemet er så lille og så enkelt. Der er 5 indbyggede
standarder og den grundlæggende VBA linie ser ud som denne:
ActiveDocument.ActiveWindow.View.Zoom.Percentage = 110
og det er så nemt at sætte en inputrutine til ønsket zoom.

Fra : Kent Christensen

Dato : 25-02-02 21:58

"pre" <perian@postkasse.net> skrev i en meddelelse news:3c7a8858$0$46217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> ActiveDocument.ActiveWindow.View.Zoom.Percentage = 110
> og det er så nemt at sætte en inputrutine til ønsket zoom.

Hej igen

Jeg er ikke en "knag", når det drejer sig om programmering af makroer, men
det er da meget spændende, og jeg vil da også til at eskperimentere lidt mere
med det.

Er der ikke noget med, at hvis man giver en makro et bestemt navn, så starter
den automatisk op, når man åbner det dokument eller den skabelon, som
makroen er tilknyttet? Det er der i Access, men jeg kan ikke huske navnet.
Det ville være fint, hvis det også var i Word. Kender du noget til det?

Vh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-02-02 22:48

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> wrote in message
> [...]
> er der i Access, men jeg kan ikke huske navnet.
> Det ville være fint, hvis det også var i Word. Kender du

Hej Kent

Du kan kalde din makro for AutoOpen. Ellers kan du kalde din
makro fra dokumentets Open hændelse.

Se evt. dette svar fra Leo H, der indeholder noget om de
forskellige hændelser:
http://groups.google.com/groups?hl=da&selm=Frf07.29%24e%251.5633%40n
ews.get2net.dk&rnum=12

Håber du kan bruge det til noget
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Kent Christensen

Dato : 26-02-02 22:38

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> skrev i en meddelelse news:a5ebgj$3vp$1@sunsite.dk...

UDSNIT:

> Du kan kalde din makro for AutoOpen. Ellers kan du kalde din
> makro fra dokumentets Open hændelse.

Tak for det . AutoOpen virker fint. Jeg har før tænkt på, hvor smart
det ville være, hvis jeg kunne få en makro til at køre automatisk, når jeg
åbner et dokument eller en skabelon. Nu kan jeg. Fint!

Vh
Kent

Fra : pre

Dato : 26-02-02 08:25

Du kan roligt bruge Mikkels forslag, AutoOpen er nok det nemmeste. Jeg ville
nok bygge en makro med op til 5 klik-muligheder for størrelsen. Det er så
let vha. den "modbydelige"
assistent og jeg vil da gerne hjælpe dig.

Fra : pre

Dato : 26-02-02 13:25

Da en løsning som den herunder viste er meget fleksibel, også i andre
forbindelser, kan den ha´ interesse for andre. Enhver kan sætte egne
værdier/tekster efter ønske. det væsentligste er at udnytte Checkboksenes
muligheder for
indtil 5 varianter.

pre

**********************
Sub ZoomVælger()
With Assistant
.On = True
.visible = True
.Left = 950
If Not MoveWhenInTheWay Then MoveWhenInTheWay = True
.Animation = msoAnimationGetAttentionMajor
End With
With Assistant.NewBalloon
.Heading = "{cf 252} Zoom Faktor"
.text = "Vælg én"
linien = "2533507500"
For J = 1 To Len(linien) Step 2
.Checkboxes(i + 1).text = "Zoomfaktor " & Mid(linien, J, 2)
i = i + 1
Next
.show
If .Checkboxes(1).Checked Then
pip = Val(Mid(linien, 1, 2))
ElseIf .Checkboxes(2).Checked Then
pip = Val(Mid(linien, 3, 2))
ElseIf .Checkboxes(3).Checked Then
pip = Val(Mid(linien, 5, 2))
ElseIf .Checkboxes(4).Checked Then
pip = Val(Mid(linien, 7, 2))
ElseIf .Checkboxes(5).Checked Then
pip = 100
End If
End With
Assistant.visible = False
Assistant.On = False
Indstil pip
End Sub
Sub Indstil(Zoomfaktor)
If Zoomfaktor = 0 Then Exit Sub
ActiveDocument.ActiveWindow.View.Zoom.Percentage = Zoomfaktor
End Sub
***********************

Fra : Kent Christensen

Dato : 26-02-02 22:35

"pre" <perian@postkasse.net> skrev i en meddelelse news:3c7b7eb3$0$10855$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

UDSNIT:

> [...]
> forbindelser, kan den ha´ interesse for andre. Enhver kan sætte egne
> værdier/tekster efter ønske. det væsentligste er at udnytte Checkboksenes

Hej igen

Mange tak for din makro, og den virker da også fint. Fin ide.

Desværre virker den dog kun, når jeg *åbner* skabelonen, og altså
ikke når jeg vil bassere et dokument på skabelonen. Så sker der ingenting
Hvordan kan det være?

Vh
Kent

Fra : pre

Dato : 27-02-02 19:07

Nu kan jeg ikke sidde her og se hvordan du har arrangeret tingene. Det er
den slags ting som garvede Wordere planlægger i forvejen for selvfølgelig
kan alt tilpasses. Hvis du er indstillet på at rutinen skal køre hver gang
et dokument startes, så associer makroen med Open (Selv ville jeg ikke kunne
holde det ud). For megen automation kan blive en plage
Var det ikke smartere med en genvej eller en knap på menu linien, eller en
"HOT-knap i skabelonen?

Fra : pre

Dato : 28-02-02 13:11

Ærlig talt, Kent, var det ikke på tide at du fik lidt styr på tingene inden
hele verden føler sig forpligtet til at komme med gode råd.

Du har forlængst fået Mikkels råd om Auto-open, jeg har anbefalet dig at
bruge det.
Så medmindre du igen har skiftet mening skulle tingene køre som det du fra
starten ønskede.
pre

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-02-02 15:59

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse news:3c7e3ab8$0$46101$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> bruge det.
> Så medmindre du igen har skiftet mening skulle tingene køre som det du fra

Det var da et mærkeligt indlæg at komme med, pre. Det er vist dig, der ikke
har helt styr på tingene!

Dette var, hvad der stod i mit første indlæg: "Hvordan gemmer man et
zoom-niveau, fx 75%, i en skabelon, så alle nye dokumenter baseret på
skabelonen bliver vist i zoom 75%?". AutoOpen virker med andre ord ikke, for
med denne navngivelse åbnes makroen kun automatisk i selve skabelonen. Hvis
man derimod kalder makroen AutoNew, fungerer det præcist, som jeg ønskede
fra starten. Det var Leo Heuser, der skrev om AutoNew, som du kan se.

Hvorfor skriver du iøvrigt, at "hele verden føler sig forpligtet til at komme
med gode råd"? Jeg skrev et indlæg til nyhedsgruppen, og så kunne du jo bare
lade være med at svare, hvis du ikke gad.

Det var ikke nødvendigt med dit sure opstød!

Vh
Kent

Fra : pre

Dato : 28-02-02 20:06

Her er det korrekte citat fra det indlæg der affødte forslaget om AutoOpen,
et forslag der løste det problem du lagde frem.

Hvis du vil bygge en stærekasse, så starter du med resultatet, nemlig
hvordan den skal se ud, hvis du vil ha´ andre til at bygge kassen, så må du
beskrive resultatet og fortælle lidt om hvad og hvordan.

Og var det kun dig så var det til at bære, men det er - internationalt set -
ved at ta´ overhånd at selv små problemer resulterer i endeløse diskussioner
og det ta´r immervæk et stykke tid at håndtere et problem, at strikke og
afprøve en programstump. (Jeg bruger ca. 5-6 timer dagligt på NG´erne rundt
i verden)

Næppe nogen har forlangt at du skulle bruge mit forslag men du er velkommen
dertil.

pre

Fra : Kent Christensen

Dato : 28-02-02 22:51

"pre" <skriv.til@gruppen.dk> skrev i en meddelelse news:3c7e7f9c$0$39842$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

UDSNIT:

> [...]
> afprøve en programstump. (Jeg bruger ca. 5-6 timer dagligt på NG´erne rundt

Tjooh, men det er vel ikke min skyld, at mit lille problem ikke blev løst
hurtigt. Det var faktisk muligt at løse mit problem med et enkelt indlæg - nemlig
Leo Heusers vedr. AutoNew.

> Næppe nogen har forlangt at du skulle bruge mit forslag men du er velkommen
> dertil.

Jeg har da også brugt lidt af dit forslag. Fx har jeg taget din makro til mig, den
kan jeg få meget gavn af - og det har jeg i øvrigt også sagt tak for.

Ikke mere fra mig i denne sag.

Vh
Kent

Fra : Leo Heuser

Dato : 27-02-02 21:02

Hej Kent,

Som du har oplevet, eksekveres AutoOpen kun, når et
dokument åbnes, og der åbnes ikke noget dokument, når du danner
et *nyt* dokument. Hvis du vil have, at en kode udføres i denne situation,
skal du i stedet lægge koden i en subrutine, du kalder AutoNew.

Leo Heuser