Slet fremad
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 00:15

Jeg har skrevet lidt på nogle pc'er på det sidste. Det har fået mig til
at savne "slet fremad"-tasten. Jeg havde den på min gamle Performa 475,
men min iMac 233 rev. B og PowerBook 5300cs har den ikke.
Alle pc'er har en "slet fremad" eller Delete, som den hedder.
Selv min kones bærbare IBM har den. Jeg går ikke ud fra, Apples bærbare
har sådan en.
Hvor får man en "slet fremad" fra? Kan man ikke konfigurere en
anden tast til det? Der er f.eks. den der "num lock", som jeg aldrig har
fundet ud af, hvad man bruger til på en Mac. Jeg kan ikke se, den gør
nogen forskel. Men løsningen er vel at købe et Pro tastatur.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 00:30

In article <1f84vzl.e0ae1fjhpu6N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvor får man en "slet fremad" fra?

Du kan bare holde skiftespor nede mens du trykker "slet tilbage".

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 00:41

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Du kan bare holde skiftespor nede mens du trykker "slet tilbage".

Det virker ikke i Terminal.app.

Hvor virker det så?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 04:22

In article <kkbseee9dq.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Det virker ikke i Terminal.app.

Jeg udtaler mig ikke på vegne af OS X.

> Hvor virker det så?

SimpleText, MT-Newswatcher og sikkert andre også.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 14:31

> SimpleText, MT-Newswatcher og sikkert andre også.

Det virker desværre ikke i AppleWorks 5, MacSOUP eller Eudora
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-02-02 14:37

In article <1f85zba.1smrca1onzy53N%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det virker desværre ikke i AppleWorks 5, MacSOUP eller Eudora

Eller andre programmer der ikke bruger OS'ets indbyggede textservice.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-02 11:26

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Det virker ikke i Terminal.app.

Prøv ctrl + k (såvidt jeg husker virker emacs' genvejstaster rundt
omkring i OSX, incl. ctrl+y for yank)

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-02-02 09:44

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> fundet ud af, hvad man bruger til på en Mac. Jeg kan ikke se, den gør
> nogen forskel. Men løsningen er vel at købe et Pro tastatur.

Til OS 9 kan ShadowKeys (freeware) anbefales. Den kan konfigureres på
forskellige måder, bl.a. num lock som forward delete.

<http://www.opus.plugin.ch/freeware/sk/>

Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 14:31

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]

Og der er altså ingen der ved, hvad "num lock" bruges til?

> Til OS 9 kan ShadowKeys (freeware) anbefales. Den kan konfigureres på
> forskellige måder, bl.a. num lock som forward delete.
>
> <http://www.opus.plugin.ch/freeware/sk/>

Den ser fin ud. Den vil jeg straks prøve. Tak for henvisningen. Der er
jo en masse taster, man aldrig bruger, så hvorfor ikke lave f.eks. Num
Lock om til Forward Delete?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 15:29

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Og der er altså ingen der ved, hvad "num lock" bruges til?

Jowjow. Paa den baerbare aktiverer den en nummerblok i
789uiojkl-omraadet.

> Den ser fin ud. Den vil jeg straks prøve. Tak for henvisningen. Der er
> jo en masse taster, man aldrig bruger, så hvorfor ikke lave f.eks. Num
> Lock om til Forward Delete?

Kan du omdefinere Powerknappen?

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 21:16

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jowjow. Paa den baerbare aktiverer den en nummerblok i
> 789uiojkl-omraadet.

Aha! Min gamle bærbare har ikke num lock, men det har de nye måske.

> Kan du omdefinere Powerknappen?

Nej den bruger jeg stadig en gang imellem. Det sker da, jeg får lyst til
at tænde computeren. Eller er det et alvorligt ment spørgsmål?
ShadowKeys kan kun nogle få ting. Det kan lave "fremad slet",
"end" og F13-F15. Se evt. på <http://www.opus.plugin.ch/freeware/sk/>
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-02-02 16:51

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Og der er altså ingen der ved, hvad "num lock" bruges til?

Jeg kan huske at have brugt et program for en del år tilbage (navnet har
jeg fuldstændigt fortrængt), men der kunne man ikke bruge "esc" tasten i
stedet for at klikke "Cancel" - til gengæld havde "num lock" i denne
funktion - spørg ikke hvorfor...

Thomas Tvegaard

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-02 21:16

> [...]

> jeg fuldstændigt fortrængt), men der kunne man ikke bruge "esc" tasten i
> stedet for at klikke "Cancel" - til gengæld havde "num lock" i denne

Men det er altså ikke en num lock som på en Windows-computer? På mit
arbejde har vi fået Windows NT. Når computerne tændes, er num lock slået
fra på de fleste af dem(?). Det var ved at drive sekretærerne til vanvid
i starten, da de taster mange tal ind uden at se på skærmen.
De fleste computere har også en scroll lock, hvis funktion jeg
heller aldrig har fattet. Men det er vist noget, man kan bruge, hvis man
bruger en kommandoliniebrugergrænseflade. Der er mange underlige ting på
computere.
Nu vil jeg glæde mig over, at jeg har fået "slet fremad" på min
num lock. Og jeg vil helt fortrænge, at det lille fix ikke virker på Mac
OS X. Den tid, den sorg.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark