iTunes og kunstnernavne
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-01 02:04

Jeg har også hentet den her nye iTunes. Nu har jeg hørt så meget
om MP3, så det skulle jeg lige prøve. Det virker sandelig fint, og jeg
gik jo straks igang med at konvertere de bedste numre fra mine plader
med Disneyland After Dark.
Nu kan iTunes selv finde navne på kunstner, plade og numre ude
på nettet. Numrene bliver så organiseret i iTunes mappen i undermapper
efter dette. Det tager blot nogle få sekunder, og det er enormt smart.
Jeg har bare det problem, at der åbenbart ikke er enighed på nettet om,
hvad Disneyland After Dark faktisk hedder. Resultatet er, at jeg nu har
tre mapper med navnene "Disneyland After Dark", "D*A*D" og "D.E.A.D".
Sidstnævnte er sikkert lavet af en person, der ikke kan lide gruppens
musik. Har I andre været ude for lignende? Har iTunes noget imod, at man
manuelt flytter rundt på filerne?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-01 04:08

> [...]
> Sidstnævnte er sikkert lavet af en person, der ikke kan lide gruppens
> musik. Har I andre været ude for lignende?

For det første findes der jo kun én CD med Disneyland After Dark nemlig
"Call of the Wild", resten er jo med D.A.D Nej spøg til side, enhver
kan uploade CDDB informartioner (som iTune benytter sig af) - og hvis
man vel og mærke er den første der uploader CDDB informationer om en
given CD kan man selv bestemme hvad den skal hedde... Kort sagt møg
irriterende når det gælder ukendte danske plader hvis ladeselskaber ikke
selv uploader infornmationerne

> Har iTunes noget imod, at man > manuelt flytter rundt på filerne?

Nej, du kan også redigere Tag's for dine numre så alle er indspillet af
DAD (æble+i)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Bo Smidt

Dato : 26-01-01 12:01

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> man vel og mærke er den første der uploader CDDB informationer om en
> given CD kan man selv bestemme hvad den skal hedde...

Hvis man downloader en MP3, der ikke rummer de rigtige Tags, kan iTunes
så finde kunsternavn m.m. på baggrund af denne fil, eller gælder det
kun, når filen kommer fra CD'ere?

Erik

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-01-01 12:15

On Fri, 26 Jan 2001 2:03:30 +0100, Henrik_Münster wrote
(in message <1entk15.cychnblq6oj2N%henrik@muenster.dk>):

> [...]
> Sidstnævnte er sikkert lavet af en person, der ikke kan lide gruppens
> musik. Har I andre været ude for lignende? Har iTunes noget imod, at man

Hvis du har et helt album, hvor du vil have lavet tags om, kan du vælge alle
numrene på album'et og lave fx D.E.A.D om til D.A.D

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-01-01 23:45

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Hvis du har et helt album, hvor du vil have lavet tags om, kan du vælge
> alle numrene på album'et og lave fx D.E.A.D om til D.A.D

Tak til jer begge for svaret. Ovennævnte flytter bare ikke rundt
på numrene i mapperne i iTunes' mappe. Det kan man selvfølgelig bare
gøre manuelt. Navnet på mappen hænger åbenbart ikke sammen med de tags,
nummeret har.
Det er ellers et smart program, iTunes. Det har været lidt tåget
for mig, hvad MP3 egentligt kan bruges til, men nu kan jeg lægge mine
yndlingsnumre ind på computeren, så jeg kan høre dem uden at skulle
optage cd-drevet, og uden at hente pladerne oppe i stuen. Jeg mangler
bare en MP3-afspiller jeg kan tage med ud at cykle eller løbe. En
Walkman kan gå an til den slags, men hvem bruger kassettebånd mere, og
en bærbar cd-afspiller er simpelthen for stor. De små MP3-afspillere er
bare smarte til sådan noget. Nu mangler vi bare, at bilradioen også kan
tage MP3. En fra den lokale Mac-brugergruppe påstod i øvrigt sidst, at
han bare brændte en cd med MP3-numre, og så kunne han høre den på sin
lidt ældre bilradio med cd og flere andre cd-afspillere som f.eks.
B&O-anlægget. Det må da være en misforståelse.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-01-01 02:50

> Jeg mangler bare en MP3-afspiller jeg kan tage med ud at cykle eller løbe.
> En Walkman kan gå an til den slags, men hvem bruger kassettebånd mere, og
> en bærbar cd-afspiller er simpelthen for stor.

Størrelsen er vel den mindst uhensigtsmessige ting ved bærbare
cd-afspillere. Mht. batteriforbrug, følsomhed over for rystelser samt
slitage på de roterende dele er MP3 afspillren den bærbare CD-afspiller
langt overlegen.

> [...]
> høre den på sin lidt ældre bilradio med cd og flere andre cd-afspillere
> som f.eks. B&O-anlægget. Det må da være en misforståelse.

Nu ved jeg ikke præcist hvilke CD afspillere der kan klare MP3, men
nogle kan faktsik. Det samme gælder visse DVD afspillere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-01 09:17

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> cd-afspillere. Mht. batteriforbrug, følsomhed over for rystelser samt
> slitage på de roterende dele er MP3 afspillren den bærbare CD-afspiller

Størrelsen er skyld i, at jeg aldrig er kommet så langt som til at opdage de
ulemper, du nævner. Jeg købte faktisk engang en cd-walkman til min kone, som løb
med Walkman på dengang. Hun byttede den straks, fordi den var alt for stor at
løbe rundt med i bæltet.

> Nu ved jeg ikke præcist hvilke CD afspillere der kan klare MP3, men
> nogle kan faktsik. Det samme gælder visse DVD afspillere.

Men vel ikke en halvgammel og billig bilstereoradio og cd-afspiller eller et
almindelig lidt ældre B&O-anlæg?

> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
>
> Rigtige mænd tager ikke backup!

Hvad Søren? Din gamle signatur er tilbage. Har du fundet et sted at bo?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 26-01-01 12:57

bo@microsoft.com,Ny-Internet writes:
>Hvis man downloader en MP3, der ikke rummer de rigtige Tags, kan iTunes
>så finde kunsternavn m.m. på baggrund af denne fil, eller gælder det
>kun, når filen kommer fra CD'ere?

Kort og kontant: nej!
iTunes benytter sig af cddb-databasen og den er baseret på hele cd'ere.

Mvh Ben

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-01-01 14:34

I artiklen <3A7283E4.3E4B9EC1@muenster.dk> , Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> skrev:

> Men vel ikke en halvgammel og billig bilstereoradio og cd-afspiller eller et
> almindelig lidt ældre B&O-anlæg?

Mon ikke disse "MP3-numre" er dekomprimeret før de er brændt på en skive?
Der er brændeprogrammer som gør dette, uden at brugeren nødvendigvis er klar
over at der sker en dekomprimering.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-01-01 01:11

Niels Jørgen Kruse <njk@trustme.dk> wrote:

> Mon ikke disse "MP3-numre" er dekomprimeret før de er brændt på en skive?
> Der er brændeprogrammer som gør dette, uden at brugeren nødvendigvis er
> klar over at der sker en dekomprimering.

Det var der også nogle, der foreslog, men det benægtede han
pure. Vi må se næste gang. Han vil nemlig prøve at demonstrere det.
Henrik Münster
Esbjerg