Børene opsparing.
Fra : 2fast4ever

Dato : 24-02-02 23:39

Er der nogle regler for hvad man må investere en børneopsparing i ?

Og er der nogen der har et godt forslag til hvordan, jeg får stykker den
bedste investering sammen så jeg får den bedst mulige tilvækst, på mine
børns børneopsparing ?

Tidshorisonten er 15 år.

Fra : Enforcer

Dato : 26-02-02 22:35

On Sun, 24 Feb 2002 23:39:02 +0100, "2fast4ever" <pvforce@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Og er der nogen der har et godt forslag til hvordan, jeg får stykker den
>bedste investering sammen så jeg får den bedst mulige tilvækst, på mine

Der gælder de samme regler for investering af børneopsparing som ved
investering af pensionsmidler.

Dvs. du må placere midlerne i aktier og obligationer (og erhvervsobl.)
samt investeringsbeviser.

Hvis der investeres i aktier eller erhvervsobl., må der maksimalt
placeres 20% i papirer udstedt af samme emmitent. Der må dog altid
købes/placeres for et beløb svarende til årets maksimale indskud på
kapitalpension. Så denne regel spiller ikke den store rolle for
børneopsparing (de første år indtil opsparingen incl. afkast er større
end 36.500).

Under hensyntagen til risiko og omkostninger, vil jeg anbefale at
placere pengene i investeringsbeviser - med mindre du følger meget med
i udviklingen. Her ville jeg gå efter en global afdelingen. Risikoen
er simpelthen for stor, hvis du placerer i en enkelt aktie - og flere
aktier er for dyrt i forhold til, at du max må skyde ca. 3.000 kr. ind
pr. år (vist max 24.000 i alt).

Hvis du vil have en mindre risiko, kan du investere pengene i
obligationer. Det giver mellem 6 og 7 procent, hvis du vælger 20-30
årige obligationer (de er reelt kortere). Hvis du ønsker at undgå
depotgebyrer og omkostninger til genplacering af udtrækninger, kan du
evt. købe beviser i en obligationsbaseret investeringsforening.

Mvh.

enforcer