Bulgur - er det sundt?
Fra : Bigfoot

Dato : 24-02-02 23:12

Jeg er af en eller anden grund vild med bulgur.

Men jeg har ikke kunnet finde nogle
steder hvor meget fedt, kulhydrat, fiber osv
der er i bulgur?

Nogen der ved besked?

Pft Bigfoot

Fra : Bettina Madsen

Dato : 25-02-02 15:10

> Men jeg har ikke kunnet finde nogle
> steder hvor meget fedt, kulhydrat, fiber osv
> der er i bulgur?

Jeg mener bulgur er hvedekerner som er parboiled, dvs. du skal lede efter
hvedekerner når du skal finde indholdet af fedt, kulhydrat og proitein. Dog
er fordelingen nok tæt på fuldkornshvedemel.

Bettina

Fra : Christian Vandsø

Dato : 25-02-02 15:34

On Sun, 24 Feb 2002 23:12:18 +0100, "Bigfoot" <jyhj@eurosport.com>
wrote:

>Men jeg har ikke kunnet finde nogle
>steder hvor meget fedt, kulhydrat, fiber osv
>der er i bulgur?

Bulgur indeholder pr 100 g: 1575 kj (375 kcal) 10.8g protein 2.3g
fedt, fedtenergiprocent på 6% , 76.7g kulhydrater og 7.7g kostfibre.

/Christian
--
[ ~ http://www.vandsoe.dk/ ~ ]
[ Non semper ea sunt quae videntur ]

Fra : Kaj Nielsen

Dato : 25-02-02 15:51

wrote:

>Jeg er af en eller anden grund vild med bulgur.
>
>Men jeg har ikke kunnet finde nogle
>steder hvor meget fedt, kulhydrat, fiber osv
> [...]
Hej!

Jeg har slået Bulgur op i FatLow:

*** Denne beregning er lavet med FatLow. http://fatlow.dk ***

Dato: 25/2/2002
Tidspunkt: 15:43

Beregning foretaget på følgende varer:

bulgur 100,0 g

Varerne giver følgende ernæringsfordeling:

Protein: 14 % (13,0 gram)
Kulhydrat: 78 % (71,0 gram)
Fedtenergi: 7 % (3,0 gram)
Kilojoule: 1519,3 KJ

Samlet varevægt: 100,0 gram

Med venlig hilsen

Kaj

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 25-02-02 19:02

Hvad er bulgur??

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 25-02-02 21:50

On Mon, 25 Feb 2002 19:01:40 +0100, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Hvad er bulgur??

Det er noget græsk mad. Hvedekerner tror jeg det var :)

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : VIP

Dato : 26-02-02 12:23

"Stefan Bruhn" <news05@3x7.dk> skrev i en meddelelse

| Det er noget græsk mad. Hvedekerner tror jeg det var :)
|
| --
| Mvh. Stefan
| Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/
| "I demand the right to keep and arm bears"
| "A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Det er knækkede hvedekerner som opblødes,
derefter bliver tørret i solen og andre ting jeg ikke lige kan huske.
Det stammer fra Tyrkiet iflg min flinke tyrkiske grønthandler og er
"for fattige" som han siger.

VIP

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 26-02-02 14:24

> Det er knækkede hvedekerner som opblødes,
> derefter bliver tørret i solen og andre ting jeg ikke lige kan huske.
> Det stammer fra Tyrkiet iflg min flinke tyrkiske grønthandler og er
> "for fattige" som han siger.

Hvad bruges bulgur til???
Er det til mel til at bage med eller er det noget man kan spise alene?
VH LKP

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 26-02-02 15:38

On Tue, 26 Feb 2002 14:23:32 +0100, "Lisbeth Pedersen"
<hh57@mail.strueres.dk> wrote:

>Hvad bruges bulgur til???
>Er det til mel til at bage med eller er det noget man kan spise alene?

Jeg tror nok det koges, ligesom pasta.

Fra : Quarter

Dato : 26-02-02 16:48

Bulgur ligner rent faktisk ris, og koges på samme måde.

Smager også henad ris.

kenneth

Fra : Polline

Dato : 05-03-02 20:51

> Hvad bruges bulgur til???
> Er det til mel til at bage med eller er det noget man kan spise alene?
> VH LKP

Jeg bruger bulgur når jeg bager boller.
Hilsen Polline

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 06-03-02 19:59

Polline <silden@post.1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c85222d$0$18447$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jeg bruger bulgur når jeg bager boller.
> Hilsen Polline

Hej
Kan jeg få en opskrift?
VH LKP

Fra : Polline

Dato : 08-03-02 13:01

> Hej
> Kan jeg få en opskrift?
> VH LKP

Ja det kan du da

1 dl bulgur sættes i blød i 2 dl kogende vand.
Når det er kølet af så bages det boller af :
25 g. gær
2 dl mælk el. vand
1 æg
den udblødte bulgur
1 dl. hvedeklid
ca. 500 g. hvedemel
1 tsk. salt

Hæve til dobbelt størrelse. Det giver ca. 10 boller
Bages ved 220 gr i ca. 15 - 20 min.

Hilsen Polline

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 08-03-02 13:55

Polline <silden@post.1klik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c88a888$0$637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Ja det kan du da
>
> 1 dl bulgur sættes i blød i 2 dl kogende vand.
> Når det er kølet af så bages det boller af :
> 25 g. gær
> 2 dl mælk el. vand
> 1 æg
> den udblødte bulgur
> 1 dl. hvedeklid
> ca. 500 g. hvedemel
> 1 tsk. salt
>
> Hæve til dobbelt størrelse. Det giver ca. 10 boller
> Bages ved 220 gr i ca. 15 - 20 min.
>
> Hilsen Polline

Takker *s*

VH LKP