Mere digiscoping
Fra : Paul Nilsson

Dato : 24-02-02 22:32

Her er nogle gode tips for dem som er int. i fotografering med digitalkamera
via teleskop.
de fine links er fra Arne.............

Hej Paul,
jeg ser du er med-debatør i fritid.ornitologi. Jeg fik kun lige hilst på dig
i Sverige. Jeg burde jo have stoppet og fortalt, hvor langt jeg er kommet
med min coolpix købt hos dig.

Dvs jeg er ikke kommet så lang i praksis, men jeg har læst meget teori på
nettet. Der er mange gode sider. Hvad med husmandsløsningen på en adapter
her: http://www.birds.subnet.dk/_565513.html

Jeg har indtil videre selv konstrueret noget lignende, men skal nok have
noget mere stabilt. DOF er for dyre, og de har vist ikke de nyeste adaptere.
Jeg går ud fra at de forhandler Eagle-eye. Se f.eks på www.eagleeyeuk.com om
den nyeste adatper specielt for coolpix.

Jeg har ikke haft tid til at være så meget ude, men jeg har da taget nogle
acceptable billeder via Coolpix - Swarovski scope. Desuden har jeg benyttet
kameraet + Swarovski EL 8.5x på den korte afstand ved foderbrættet. Det
virker faktisk fint.

Hvis nogen danner en gruppe vedr dette går jeg nok med. Lige nu har jeg bare
lidt meget om ørene.

Vedhæftede Gråsisken er fra i dag i Fyledalen - så det lader sig da gøre

hilsen Arne Rasmussen

----

--
m.v.h.
Paul Nilsson

Fra : Anders Roel

Dato : 26-02-02 08:13

Hej...

Da jeg stadig... er i gang med at undersøge hvilket digitalkamera jeg skal
købe, har
jeg også surfet en del rundt på nettet, dog uden af finde de vise sten...

Men Nikon Coolpix 995 lyder meget interessant. Jeg har selv et Kowa 821
m/32x-okular,
men har så hørt at dette kamera ikke er optimalt til Kowa 821...("der kom
ikke nok lys igennem...")
Kan nogen bekræfte/afkræfte dette...?

mvh
Anders Roel

Fra : Niels J Larsen

Dato : 26-02-02 10:13

Anders Roel wrote:

> [...]
> m/32x-okular,
> men har så hørt at dette kamera ikke er optimalt til Kowa 821...("der kom

Først en disclaimer: jeg har aldrig prøvet digiscoping. Men
hvis man kigger på http://www.digiscoping.co.uk/Scopes.htm
ser man at både 610 og 660 serien får gode ord med på vejen,
så at den større 820 serie ikke skulle kunne bruges lyder
underligt. Samme site anbefaler ubetinget nikon cameraerne.

Jeg ville tro at du kunne blive utilfreds med farverande på
de ting du fotograferer, når man sammenligner med 823-modellen.

--

Niels Jørgen

Fra : Anders Roel

Dato : 26-02-02 12:33

"Niels J Larsen" <njl@biobase.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ville tro at du kunne blive utilfreds med farverande på
> de ting du fotograferer, når man sammenligner med 823-modellen.

--------

Tak for svaret... jeg tænkte også lidt på om Coolpix 995´s linse
passede til Kowa 32x-okularet, om kameralinsens diameter er for stor?

Flere har fin succes med Leicas okular, men den har jo også lidt større
diameter...

mvh
Anders Roel

Fra : Niels J Larsen

Dato : 26-02-02 13:02

Anders Roel wrote:

> [...]
> passede til Kowa 32x-okularet, om kameralinsens diameter er for stor?
>
> Flere har fin succes med Leicas okular, men den har jo også lidt større

På ovennævnte side siges det at den gamle TSN1 30x okular
kan bruges, hvorimod 27x okularet som kowa 610 kommer med
ikke kan bruges (sidstnævnte er meget snævert, det minder
mig en hel del om okularet til det gamle grå rør TS1). Jeg
kan ikke tro at 32x for 820 serien er mindre end det gamle
TSN okular. Andre okularer som de anbefaler er f.eks. zoom
okularet til Swarovski, og denne har ikke helt så stort hul
som Leica's 32x WW. Imidlertid kan du jo tage dit scoop med
ind i en butik, og låne en coolpix; se hvordan det ser ud.
DOF-salg har et coolpix camera og adaptorer til flere af
scooperne, så de kan vel også svare på en telefonisk
henvendelse ...

--

Niels Jørgen

Fra : Paul Nilsson

Dato : 26-02-02 21:53

Niels J Larsen <njl@biobase.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C7B792E.8070204@biobase.dk...
> Anders Roel wrote: osv.........

Se evt. også PPO`s hjemmeside (Per Poulsen) alle hans foto er digital gennem
sit skop uden adapter,
Vistnok Nikon Coolpix, husker ikke modellen......
se evt, også Anders Hammergart`s foto af Vandrefalken i Hillerød på
www.phyl.dk de er taget med et Olympus til under 2000.-
så det kan gøres for små penge, men sæ`fø´li højere opløsning i højere
prisklasse......
allerede nu er det til at få riml. god opløsning til små penge ex. 2
mega-pix under 3000 kr, men prøv først på dit skop, som de tidl. indlæg
påviser, er der ofte probl. med okularets str/lysåbning (de nyere/store er
bedst, det er alle de topmærkerne) og med kameraets objektiv. Praktisk test
er det bedste hos din forhandler er bedst p.t. - ta dit skop med som de
tidl. også angiver........

De store teleskop mærker arbejder på sagen - så det er måske klogt lige at
trække vejret............

mvh...........Paul
www.sorgenfrifoto.dk (forsidefoto fra PPO, linker til hans hjemmeside!)

Fra : Per Poulsen

Dato : 27-02-02 08:41

Som Paul Nilsson skriver bruger jeg Nikon Coolpix og det er 990 med 3,34
pixels
jeg stiller kameraet på auto med 100 asa og på Fine som mindsker
billedantallet
med det halve på kortet men giver også en betydelig bedre kvalitet. Jeg
bruger ikke adapter
fordi, jeg syntes ikke man kan indstille skarpheden ordentlig på kameraets
monitor.
Der er problemer med solskin ecc.Jeg stiller skarpt på skobet og holder
kameraet op foran.
Der smutter en fugl en gang imellem på den konto men sådan er det jo at
fotografere fugle.
Men min erfaring er at det bliver bedre og bedre med lidt øvelse.
Det med en klub/forening er en helt fantastisk god ide jeg er med

se iøvrigt 2 nye skud
http://www.ppo.esenet.dk/northernpintail.htm

http://www.ppo.esenet.dk/ride.htm

Mange hilsener Per

MIN WEB OM FUGLE
http://www.ppo.esenet.dk/
Paul Nilsson <pauln@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7bf439$0$56569$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Paul Nilsson

Dato : 27-02-02 20:50

Hej i NG...... har idag testet adsk. digitalkameraer på teleskop.
med de fleste er det muligt at få brugbare foto men man skal holde tungen
lige i munden for at ramme okularets center - der hvor billedet er. Prøv at
se på okularet fra 20-40 cm afstand - billedet er kun i den lille lysplet!
Så konklusionen er foreløbig:
næsten alt (men ikke alt!) kan bruges til dokumentation/studier hjemme med
bøgerne i ro og mag. også mange af de billige! (prøv før køb!)
Bedst uden adaptere er: hvis objektivet på kameraet passer nogenlunde
"fast" ned i okularet, herved slipper man for at skulle bruge tid på
centrering af kameraet (fandt 2 idag,til Swarovski: Canon A 10 og Canon A20
som passer lige ned i SW okular 32X......... testfoto blev knivskarpe!)
Leica`s okular er større i diameter (men okularcenter lige så svært at
finde) her passede ingen direkte, men at det kan gøres uden, er PPO`s foto
o.a. jo et fint bevis på!
Allerbedst er form. adapter, da man så kan stikke hænderne i lommen, mens
kameraet sidder fast på!
pt har Naturbutikken (DOF) den bedste løsning.......... mere er undervejs
fra de stor mærker.........måske i løbet af dette år?.......

mvh...........Paul

Per Poulsen <ppo@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7c8e6f$0$56617$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
klip....." bruger jeg Nikon Coolpix og det er 990 med 3,34

Fra : Anders Roel

Dato : 28-02-02 07:59

Hej i NG....
Man må da sige tak til Paul for hans ihærdige indsats... tak!

Er Swarovskis 32X okular meget lig Kowas 32X okular? I diameteren forstås???

"Fast ned i okularet"
- (menes der ned i "øjegummistykket..."???)

Fra : Niels Sloth

Dato : 28-02-02 08:51

Jeg har set det her anbefalet, til brug med Oly2100, og det kan
sikkert også bruges til mange andre kameraer:
http://www.celestron.com/c90.htm

Det ser ud til at man kan kigge i scopet samtidig med at man sætter
kameraet på, prisen omkring 400$ uden adaptorer, jeg ved ikke noget om
kvalitet mm., men der er da et par danske forhandlere.

Niels