montage af B5 eternit tagplader
Fra : petersen_michael

Dato : 24-02-02 21:58

Hejsa jeg har erhvervet mig en stak B5 plader
og påtænker at benytte dem på et skur, jeg skal igang med
jeg har noteret mig, at der i palderne er boret huller
for montage, med ca 1 meters melemrum
betyder det at jeg kan nøjes med en afstand på 1 meter
melem spærene, eller skal der yderliger understøtning til ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Per H

Dato : 24-02-02 22:28

On Sun, 24 Feb 2002 21:58:04 +0100, "petersen_michael"
<petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> skrev:

> [...]
>for montage, med ca 1 meters melemrum
>betyder det at jeg kan nøjes med en afstand på 1 meter

ja 107 cm mellem læterne!! mindst 14 graders hælning.

sprærene er ligeglade med pladernes huller.

og start nederst i venstra hjørne med oplægningen. husk fugebånd.

>melem spærene, eller skal der yderliger understøtning til ?

ikke ved et skur.
men hvis det f.eks var et større byggeri så skulle der en
sikkerhedsdug på så du ikke faldt ned.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Jan Nissen

Dato : 25-02-02 00:30

On Sun, 24 Feb 2002 22:27:30 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>ja 107 cm mellem læterne!! mindst 14 graders hælning.
>

> sprærene er ligeglade med pladernes huller.

Hmmm ! under 30 grader mener jeg nu der skal en mellem lægte til, også
når det " bare " er et skur se evt www.dansketernit.dk
mvh Jan

Fra : Per H

Dato : 25-02-02 07:09

On Mon, 25 Feb 2002 00:30:14 +0100, Jan Nissen
<nissen@home2.gvdnet.dk> skrev:

>Hmmm ! under 30 grader mener jeg nu der skal en mellem lægte til, også
>når det " bare " er et skur se evt www.dansketernit.dk

Jeg har været derinde, jeg kan ikke finde det med den extra lægte

men det er sikkert en god ide, især hvis man lægger noget på taget.

copy

Produkt
Eternit B5 bølgeplader fremstilles i 2 typer:
Med hjørneafskæringer og skruehuller, (hjørner/huller = HJ/HU).
Fuldkantede og uden huller(FK).

Understøtningsafstand for begge typer er 1070 mm, svarende til et
montageoverlæg på 150 mm.
Mindste taghældning er 14° uanset hvilken pladetype, der anvendes.

Eternit B5 bølgeplader er et armeret cementbaseret produkt, der
specielt er udviklet til at modstå de strengeste klimatiske
påvirkninger.

Eternit B5 bølgeplader fremstilles i mørkegrå farve og ubehandlet
overflade.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : Jan Nissen

Dato : 26-02-02 23:06

<nissen@home2.gvdnet.dk> wrote:

> [...]

Hej
Jeg har været på tømrerhandlen og hente datablad fra eternitfabrikken
Der står B5plader
Sikkerhedskrav til lægteafstand og dimension
Enten mellemlægter eller trædesikkerunderlag
Lægteafstand max 46cm Lægtedimension
38x56
Lægteafstand max107cm Lægtedimension
50x61
med godkendt trædesikkert underlag kan anvendes 50x61 mm lægter med
107 cm afstand

mvh Jan

Fra : Per H

Dato : 27-02-02 18:53

On Tue, 26 Feb 2002 23:06:20 +0100, Jan Nissen
<nissen@home2.gvdnet.dk> skrev:

ja det læste jeg også nu.

Men i et skur er det sikkert ikke den store betydning,

Jeg har set en del tage med b5 hvor der var alm lægter med 1 meters
afstand, måske er reglerne lavet om.

men det er korekt det du henviser til.

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk