Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Card error - HILFE!
Fra : hss

Dato : 24-02-02 21:45

Kære NG.

Efter en veloverstået barnedåb har min kortlæser gjort vrøvl i en sådan
format at den har været ved at splittet et af kortene ad.

Nåede at klippe nogle billeder ud inden det hele gik i sort, men når jeg
skal se dem mangler halvdelen i bedste er billedet lagdelt sådan forskudt -
meget træls at se på!

De billeder som jeg har fået ind melder eksempelvis Corel Photopaint "no
header". Vil der være nogen som helst mulighed for at rede de billeder og i
givet fald hvordan?

Der er ikke flere billeder på kortet, det er tomt.

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-02-02 10:28

"hss" skrev
> Nåede at klippe nogle billeder ud inden det hele gik i sort, men når jeg
> skal se dem mangler halvdelen i bedste er billedet lagdelt sådan
forskudt -
> meget træls at se på!

Der findes et lille program http://www.datarescue.com/photorescue/
som muligvis kan klare det (har ikke selv afprøvet det)
Hvis jpg'en er forskudt i lag kan du også selv markere
de enkelte dele og måske rykke dem på plads igen.

> [...]
> givet fald hvordan?
> Der er ikke flere billeder på kortet, det er tomt.

Dit største problem er, at kortet nu er tomt. Eventuelle
redningsforsøg bør foregå på kortet. Sker der fejl under
overførslen, har man "altid" originalen tilbage på kortet.
For at undgå lignende problemer i fremtiden, skal du være
opmærksom på et par ting:
Gemmer dit kamera billederne i JPG, skal du undlade
at tage det sidste billede. Når displayet viser at der er
plads til et enkelt billede mere, er det kameraets vurdering
ud fra nogle gennemsnitsberegninger. Fylder dit billede
mere end antaget, kan der opstå en "wrap-around" effekt
hvor data faktisk bliver skrevet til starten af kortet igen.
Dette kan gøre kortet ulæseligt, og man kan miste alle sine
data.
Ved overførsel af billeder fra kort til pc, bør man anvende
"kopiér til" snarere end "flyt til" fordi originalen så stadig
er på kortet og man kan foretage en ny overførsel, hvis det
kiksede i den første.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : hss

Dato : 26-02-02 13:28

Mange tak for dit indlæg.

Jeg har prøvet det lille ellers ganske udemærkede program uden videre
succes.

Trods det at det ikke hjalp er jeg dog blevet meget klogere og vil følge
dine vejledninger. Mener ikke at digitalfotografering er mere sikker end
traditionel, for man kan jo glemme at putte film i!

Af skade bliver man klog men sjældent rig og således også i mit tilfælde,
eller måske snarere har jeg sparet en fremkaldelse!

Tak for dit råd.

Med venlig hilsen

Henrik