Mobil PowerBook
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 03-01-01 13:35

Så er det vi der igen. PowerBook og Mobiltelefon?

Jeg står for at skulle have ny mobil telefon og det skal være en Nokia.
Jeg har en 400 MHz Pismo fra okt.2000

Den der hedder Nokia 6210, har infarød port og skal efter sigende have
speciel ekstra hurtig dataoverførsel.
Men hvor indviklet er det med infarød port og hvor driftsikkert er det?
Jeg har endvidere hørt, at det er meget langsomt?

Kabler findes kun til en port, der vist hedder 3210? eller noget i den
retning, men som bekendt har Pismoen kun USB og Firewire, så der er der
vel ingen andre muligheder?

Så kan jeg få en cardphone til et par tusinde, det synes jeg bliver for
dyrt lagt oven i telefonen.

Det bliver faktisk dyrere end Airportløsning, som man måske egentlig kan
have mere glæde af.

Så mon ikke, man skal opgive ideen med at få sin PowerBook rigtig mobil?

Jeg ved godt der har været spørgsmål om dette, men jeg synes ikke, der
rigtig kom nogle brugbare svar. Det kommer der måske nu ?

bedste hilsen Hanne

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 03-01-01 16:58

in article fc.0073fb6b02c4d5d60073fb6b02c4d5d6.2c4d639@net.dialog.dk, Hanne
Hertzog at hanne@enterpol.dk wrote on 03/01/01 13:35:

> [...]
> Men hvor indviklet er det med infarød port og hvor driftsikkert er det?
> Jeg har endvidere hørt, at det er meget langsomt?

Du skal bare huske at du skal købe et specielt dataabonnement til den høje
hastighed. Derudeover vil jeg bare lige tilføje at jeg selv har en 6210 og
hidtil har det trods mange samtaler med teledanmark og nokia ikke været
muligt at få den høje hastighed.

....men telefonen er fed...

Ulrik

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 03-01-01 17:11

Hej der

Jeg har med held anvendt en Nokia 8210 med den infrarøde port på en PBG3
(kan ikke huske hvilken version, men max 1 år gammel). Det kørte fint til
email og web med opkald fra Sverige, Norge og Finland til Danmark (dog ikke
med ADSL hastighed .-)

--
Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Ulrik Mailand

Dato : 03-01-01 17:13

in article baI46.164$g37.6427@news.get2net.dk, Lars H. Fischer at
newsgroup@nospam.dk wrote on 03/01/01 17:10:

> [...]
> email og web med opkald fra Sverige, Norge og Finland til Danmark (dog ikke

Der er heller ikke nogen problemer med at få det til at virke, problemet
opstår hvis du vil kommunikerer med mere en 9600 bps. Mit bud er det er
operatøren der har problemet og ikke powerbook eller telefon.....men det er
som sagt kun et bud.

Ulrik

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 03-01-01 21:42

Ulrik Mailand <umailand@tribalddb.dk> wrote:

> [...]
> operatøren der har problemet og ikke powerbook eller telefon.....men det er

Det tog lang tid for operatørerne at få deres net til at virke optimalt
sammen med den første HSCSD-terminal (Nokia CardPhone 2.0) -- det var
helt henne i september 2000, og krævede både opgradering af
operatørernes udstyr og af ROM i Nokia CardPhone 2.0 (så hvis man har en
tidlig CardPhone der ikke er blever ROM-opgraderet, så har man fortsat
et problem).

Jeg er ikke bekendt, med hvad der er sket ifm. introduktionen af 6210,
men jeg kunne forestille mig, at der er tale om lignende forviklinger.

Vær i øvrigt opmærksom på, at HSCSD som al anden GSM-datakommunikation
har meget høj latency: 500-800 ms afhængig af om du kommunikerer med
analog modem eller med v.120 (ISDN). En 56K HSCSD-forbindelse vil
således ikke levere samme performance som en analog modem forbindelsen
på 56K -- pånær når det drejer sig om downloads af store filer. Web
browsing og mailtjek vil være mærkbart langsommere.

/hc

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-01 18:04

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> vel ingen andre muligheder?
>
> Så kan jeg få en cardphone til et par tusinde, det synes jeg bliver for

Option laver et kabel der går direkte fra stikket bag i 6210'eren over i
USB-stikket. Du kan også få en løsning med et PC-kort fra samme firma.

Jeg har lige testet USB-kablet af på en iBook (ingen PC-kortplads), og
det fungerede glimragende.

--
MVH
Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Fra : Michael Schwarz

Dato : 03-01-01 20:10

Martin Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> USB-stikket. Du kan også få en løsning med et PC-kort fra samme firma.
>
> Jeg har lige testet USB-kablet af på en iBook (ingen PC-kortplads), og

Nu bliver jeg nysgerrig, ved du hvilket prisleje et sådant kabel ligger
på ? (Har en iBook og ønsker mig en ny tlf)

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-01-01 20:32

In article <1emo8zc.1rs3piue0tp8oN%m-schwarz@mail.dk>,
m-schwarz@mail.dk (Michael Schwarz) wrote:

> Nu bliver jeg nysgerrig, ved du hvilket prisleje et sådant kabel ligger
> på ? (Har en iBook og ønsker mig en ny tlf)

Næh, men hør Kurt Ovi.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 04-01-01 16:37

nogen@post5.tele.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>
>--
>MVH
>Martin Edlich AKA "Århhh du er sgu da en bette Gud Martin!"

Hej,

Jeg spørger lige dumt, kan ikke andet Option er det et varemærke. Hvor
har du det fra? Skulle du bruge nogen form for software, for at få det
til at fungere?

I mit svar til Ben Knudsen, kan du se, at jeg er ikke kommet til en
løsning med kabel

Så hvis der er hjælp at hente på og med et kabel du har, så vil det være
lykken,

venlig hilsen Hanne

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-01-01 18:52

In article <fc.0073fb6b02c5c0370073fb6b02c4d5d6.2c5c0dd@net.dialog.dk>,
> [...]

> Jeg spørger lige dumt, kan ikke andet Option er det et varemærke. Hvor
> har du det fra? Skulle du bruge nogen form for software, for at få det

Option er et firmanavn, gå ind på <http://www.option.com> og læs
nærmere. Kablet hedder SoftRadius, og der følger en USB-udvidelse samt
modemscript til ARA med.

Hvis du ikke kan finde en forhandler, så sig lige til så jeg kan lede
efter fakturaen på dem vi købte.

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 04-01-01 21:20

Hanne,

du har ikke et absolut behov for et kabel. Kablet er særdeles relevant
for iBook pga. den manglende IrDA-port, men på en PowerBook kan du lige
så godt bruge IrDA-porten.

Vedr. din oprindelige mail, så er IrDA ikke langsomt ift. hvor langsomt
GSM-data i sig selv er. Så jeg tror ikke, at du vil opleve en forskel
ift. med kabel -- pånær at du uden kabel er nødt til at lægge telefonen
i den rigtige vinkel for at opfange signalet, og med kabel er nødt til
at slæbe rundt på et kabel, som selv sagt fylder i bagagen.

Kablet er desuden ikke helt billigt. Jeg ville i første omgang købe
telefonen, teste den uden kabel og så evt. senere investere i kablet,
hvis du synes, at det giver en fordel.

/hc

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-01-01 09:38

hch@mail.dk.deletetherest.com,Ny-Internet writes:
> [...]
>
>Kablet er desuden ikke helt billigt. Jeg ville i første omgang købe
>telefonen, teste den uden kabel og så evt. senere investere i kablet,

Tak for dit svar. Det er også det jeg er blevet enig med mig selv om. I
dag Køber jeg telefonen. Så vil jeg prøve om jeg kan få det til med IrDA
porten.

I mens undersøger jeg lige hvad kablet koster, det som Martin har brugt.
En smule label kan jeg da godt slæbe på, hvis det giver større sikkerhed
for at få forbindelse. Men lad os nu se. Der er trods alt ikke så langt
mellem de faste telefoner og det er jo samtidig også ret dyrt at bruge
mobiltelefonen, i forhold til alm. telefon, så........ på den nye telefon
kan jeg alligevel en masse, hvis altså jeg får tid til OGSÅ at sætte mig
ind i alt det teknik

Det plejer at knibe med tiden og da det er længe siden jeg var i
konfirmationsalderen, så lærer og husker jeg ikke så nemt,. som alle de
herses "teen-ager" her på kanalen

Bedste hilsen Hanne

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 06-01-01 11:09

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> En smule label kan jeg da godt slæbe på, hvis det giver større sikkerhed
> for at få forbindelse.

En sidste ting: Om du opnår forbindelse på GSM-nettet eller ej, afgør
din telefon i samspil med din mobiltelefonoperatør. Kabel eller ikke
kabel vil ikke have indflydelse på dette.

/hc

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 06-01-01 22:57

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Det plejer at knibe med tiden og da det er længe siden jeg var i
> konfirmationsalderen, så lærer og husker jeg ikke så nemt,. som alle de
> herses "teen-ager" her på kanalen

Nåhhhh, jeg tror nu nok det vil gå fint Hanne, thi De er vores helt egen
AppleMaster

Mojn, Thomas

--
Man ved man har stress,
når folk taler binært til en.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 07-01-01 00:09

engineering@boelskifte.dk,Ny-Internet writes:

>Nåhhhh, jeg tror nu nok det vil gå fint Hanne, thi De er vores helt egen
>AppleMaster

Altså, nu er der taget en bid af mit ævle, så jeg er vel bare et skrog?

Hilsen Hanne