USB USB og USB
Fra : Michael Ottosen

Dato : 28-12-00 00:12

USB og USB ... over det hele.
Jeg er den lykkelige ejer af en 'gammel' PB1400 fra feb 1999 (og andre
endnu ældre mac'er) med scsii forbindelser til eksterne enheder. Det
virker da OK for mig, men der opstår naturligvis problemer, når det gamle
scsii-udstyr bryder sammen .....
Det ser jo ud til at alt nyproduceret udstyr er til USB (og evt. til
pc'ernes parallel port, men det er jo ikke det samme som mac'ens serielle
port) ....
Jeg skal snart have en ny printer - de gamle er så slidte, at jeg må sidde
og fodre dem med papir. Men de tillokkende tilbud med f.eks. separate
farvepatroner er alle med USB (og dermed USB drivere til mac'en). Ingen af
dem (?) kan så vidt jeg kan se køre på mac'ens serielle port (ingen driver
software).
Scanneren synger vist også på sidste vers ... men nye scannere er vist
også med USB. Der var omtalt et meget spændende og billigt tilbud fra
Microtek i Mediamac for ca. en måned siden ....

Nu kommer jeg så - langt om længe - til spørgsmålet: Er der nogen måde man
kan forsyne en PowerBook (og for den sags skyld andre ældre mac'er) med en
USB forbindelse ?
Jeg har tidligere spurgt en af vore mac-venner om mulighederne i
forbindelse med printer, men han advarede om, at det næppe kom til at køre
(stabilt) !
Anvisninger og erfaringer er meget velkomne.
venlige hilsner,
Mich. Ottosen

PS: Nej det er endnu ikke lykkedes mig at sende indlæg til NG'en fra
MacSoup, men jeg henter dagligt indlægene og læser dem med stor fornøjelse
og stort udbytte !

Fra : Peter Kiil

Dato : 28-12-00 01:34

Det er så vidt jeg ved ikke muligt at tilføje usb til en PB1400 da denne
ikke understøtter cardbus kort. Mig bekendt findes der ingen ikke-cardbus
pcmcia kort!? Mht. dine ældre mac'er er det yderst smertefrit og billigt at
tilføje usb til disse, hvis de vel at mærke er udstyret med en PCI-bus.
USB-PCI kort fås i vore dage til under en plovmand! Held og lykke!

peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-12-00 22:17

Michael Ottosen <Michael_Ottosen@net.dialog.dk> wrote:

> PS: Nej det er endnu ikke lykkedes mig at sende indlæg til NG'en fra
> MacSoup, men jeg henter dagligt indlægene og læser dem med stor fornøjelse
> og stort udbytte!

Vil du ikke være rar at repetere, hvilke problemer, du har? Jeg
har glemt det.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-00 11:29

> Vil du ikke være rar at repetere, hvilke problemer, du har? Jeg
> har glemt det.

Hej Michael

Kan du ikke ringe til mig, så vi kan få det sidste på plads med MacSoup
?

Ellers kan Henrik Münster måske hjælpe dig ? Har I ikke været ude at
trille en tur, så andefedtet kan forsvinde ?

--
Ciao Jesper

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-12-00 11:35

> [...]

> PS: Nej det er endnu ikke lykkedes mig at sende indlæg til NG'en fra
> MacSoup, men jeg henter dagligt indlægene og læser dem med stor fornøjelse

Jeg tror det vil være ganske nemt for dig at finde en original Apple
printer til en 300 - 500 kroner i dk.edb.mac.marked.privat. Jeg er ikke
den store guru på USB, men umiddelbart vil jeg mene at du kan få en del
bøvl med PCI->USB kort i din PowerBook 1400. Mon ikke der er noget med
nogle drivere, så ikke kører på OS også videre. Derudover mounter der
færreste printere på skrivebordet, hvilket jeg tit synes er ærgerligt.
Prøv at sætte en KØBES annonce på markedet.

--
Ciao Jesper