Ang. bagte kartofler!
Fra : my

Dato : 24-02-02 16:38

Hvorfor laver man kryds i bagte kartofler før de puttes i ovnen? Og hvorfor
er der nogen som putter kartoflerne i stanniol før de bages? Vi er nogle
stykker som undre os.

Fra : A.J. Andersen

Dato : 24-02-02 16:45

my <zarh@ofir.dk> skrev i
meldingsnyheter:3c7907e6$0$46220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvorfor laver man kryds i bagte kartofler før de puttes i ovnen?

For å lede inn varmen slik at de blir hurtigere kokt/bakt

Og hvorfor
> er der nogen som putter kartoflerne i stanniol før de bages?

For å holde på fuktigheten/dampen.

Personlig foretrekker jeg å drysse på mye salt og tørrbake potetene, lenge.
Da blir de litt tørre, med sprøtt skall.

Vi er nogle

Fra : my

Dato : 24-02-02 17:03

hvad angår krydset man skærer i kartoflerne, troede jeg det var fordi de så
ikke ville springe under bagningen inde i ovnen, har jeg taget helt fejl

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-02-02 16:56

My skrev:

> Hvorfor laver man kryds i bagte kartofler før de puttes i ovnen?

For at de ikke skal explodere - det gi'r et farligt svineri, men det
sker oftest i mikrobølgeovn.

> Og hvorfor er der nogen som putter kartoflerne i stanniol før de
> bages? Vi er nogle stykker som undre os.

Det har jeg osse undret mig over. Jeg gætter på at det er fordi de
ikke kan lide at kartoflerne bliver brankede/rynkede når de bages,
men jeg synes jo nærmere at bagte kartofler i stanniol burde kaldes
dampkogte kartofler.

// Klaus

Fra : Pylleweb.dk

Dato : 07-03-02 21:06

jeg købte for at par år tilbage en lille fix ting i Netto,
en bagekartoffel-stander til microovnen - skide smart opfindelse..
op i den lidt vand i bunden og timeren på 20 minutter.... PLING
og de er færdige.. og så med en gang hjemmelavet fyld bestående
af creme fraice, skinkestrimler, lidt presset hvidløg, purløg, salt og
peber UMMMMMM
Velbekomme

mvh Pyllemus

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+fcf83e38-e271-4eab-9d2b-59fa643b2419@news.szn.dk...

Fra : cloe

Dato : 08-03-02 14:15

Ved I hvor man køber sådan en tingest nu, for Netto har dem jo klart nok
ikke mere?

Fra : Pylleweb.dk

Dato : 08-03-02 17:31

nå jeg ville gene ha sendt et billede af den
men kan desværre ikke på denne gruppe..
jeg ved ikke hvor man kan få dem nu..

mvh Pylle