Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opløsning/billedformater
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 24-02-02 16:14

Hej NG.

Jeg har endelig fået min hp 4470c ind ad døren, og skal nu have scannet
nogle S/H negativer. Når man nu skal vælge opløsning/skalering samt
billedformat, hvad kan så anbefales? I første omgang skal billederne kun
bruges til at vise på skærmen. Altså på hjemmeside osv.
Kan det betale sig at scanne i 1200dpi, og så skalere billedet ned? Eller
er det bedre at scanne 600 dpi, og så beholde størrelsen? Måske samme
resultat? Det er måske slet ikke nødvendigt med så høj en opløsning?
Og hvad med billedformatet? Hvis man gemmer i .jpg så går der jo nogle data
tabt ved kompression. Men er der andre formater, der kan vises af en
standard browser, og som er i bedre kvalitet? Kan man evt. gemme billedet
helt uden datatab? Og kan det så vises i en browser?

Håber der er nogen der kan guide mig en lile smule

Mvh.
Morten Bock Sørensen
http://www.mortenbock.dk/foto

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 24-02-02 19:42

Hej Morten

Jeg ved ikke hvad der rent videnskabligt er bedst, men jeg plejer at scanne
i fuld opløsning og størrelsen sat til 100%. Billedet gemmer jeg som TIFF og
det fylder omkring 5-6 mb. I PS fjerner jeg støv og overskriver det
indscannede billede - stadig i TIFF - der jo er fuldstændig tabsfrit.

Det er min erfaring at det giver det bedste resultat at arbejde videre med.

Mvh Kim