Hvordan avsløre om en MC har kjørt mere en~
Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 10:36

En kamerat skal inpisere en GSX-R 1000 i Tyskland i morgen. Har følgend info
fra selger:

GSXR- 1000, Bj. 01
* Neu 200km
* EZ: 05/01, schwarz
* Rennverkleidung und Original
* Acrapovic- EVO Titan- Racing anlage
* Gilles Fussrasten
* PVM Schmiederäder

MC'en skal som det ses kun ha kjørt 200km, hvilket nesten er for godt til å
være sant. Ifølge selger skyldes dette at hans engagement i eget firma tar
så meget tid, at han aldri har tid til å bruke den. Maskinen skal ha vært
brukt kun een gang. Selger er i slutten av tredverne, og lyder ihvertfall
meget troverdig. Men det betyr forsåvidt intet.

Jeg har laget en liste over sjekkpunkter for min kamerat, som gjengis
nedenfor. Men er det noe jeg har glemt? Er det andre ting man kan sjekke for
å avsløre om maskinen har mere enn de 200km bak seg? Kommentarer meget
velkomne.

JS

-------------------
1: Why is it sold, is it really because he has no time or could there be
other reasons making this a bad one?

2: The separate race fairing, what brand is it? Is it installed on the bike?

3: Check condition and existance of original parts. All parts such as OEM
fairing, blinkers, fenders, mirrors, exhaust etc. should be there. The
original wheels were traded with PVM for the forged ones.

4: Check for signs of the bike having more than 200km. Obvious signs would
be wear marks on dics, dirt/chips on radiator, chips on lower fairing, forks
etc. But also wear marks on tank, side panels and maybe even the frame.

5: What tires are on the bike? Are they likely to have 200km only? Where the
200km done at the track? If so, what about break in?

6: Where and when was the bike bought? Name of reseller?

7: Do the wheels seem to align?

8: Check existance of service book and manuals. Was the initial inspection
check made?

9: Are all papers OK? Is seller listed as owner and user.

10: Ín Denmark, there may be debt in the bike. Don't know about Germany, but
how can this be checked?

11: Are there made any changes to the injection to suit the Akra system?
Bike been dynoed? If so, at which shop?

12: Check condition of brake pads. With 200km, the pads should be like new.
If the OEM pads are not installed, check that they're still around
untouched.

13: Are brake lines the original or aftermarket? I don't care if the
original are sitll around, but nice to know anyway.

15: Check the oil level. Is it the original oil filter? What oil is in the
bike now?

16: Start up engine. Does oil light go off immediately? Does the engine rev
freely, any unfamiliar noise or tapping sounds?

17: Are all suspension parts original? Shaft on rear shock should totally
clean, and have no wear marks. Same goes for the forks.

That's what I can think of right now. If all the above is OK, I can't see
any reason for not buying it.

Fra : Carsten

Dato : 24-02-02 11:23

Det er svært at kontrollere, men din kammi skal passe meget på at det
ikke er en typisk mandags-model han er ved at købe. Det kan jo være
at sælger har haft så mange problemer med cyklen i den korte tid han
har haft den, at har stået mere på værksted end den har været på gaden.

Carsten

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 11:26

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
> at sælger har haft så mange problemer med cyklen i den korte tid han
> har haft den, at har stået mere på værksted end den har været på gaden.

Godt poeng. Men - hvis det var tilfellet, skulle man tro at selger ville
beholde ekstrautstyret selv, med mindre han påtenker kjøp av en annen type
MC selvsagt. En annen ting er, at det vel er begrenset hvor mange problemer
man kan ha iløpet av 200km?

Uansett, ved å få opplyst forhandler, burde man kunne få mere info der.

JS

Fra : Mickey

Dato : 24-02-02 12:00

<origo@earthling.net> wrote in message
> Uansett, ved å få opplyst forhandler, burde man kunne få mere info der.

Eller importøren, da det er denne som skal godkende enhver garanti-sag?

Desuden, ang. km-tallet, så hut jeg ved, så er der elektronisk
kilometertæller på sådan en gixer?
Ligesom med biler, skal der tilkobles en computer, for at kunne nulstille -
og køretøjet må maks have kørt 199,9 km
Der skal bruges en kode, som kun importøren har. Koden kan kun bruges een
gang.
Nulstillingen af et elektronisk kilometertæller skal - (ihvertfald for
danske biler) - oplyses i toldpapirerne, når køretøjet indregistreres første
gang.

/Morten

Fra : S.G

Dato : 24-02-02 11:44

kig på dækkene, de kan sige en del

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-02-02 12:36

On Sun, 24 Feb 2002 10:36:23 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

Hej Jørund

> [...]
>brukt kun een gang. Selger er i slutten av tredverne, og lyder ihvertfall
>meget troverdig. Men det betyr forsåvidt intet.

Helt ærligt tror jeg ikke nogen kunne finde på at fifle med et så lavt
Km tal som 200.
Hvis sen vitterligen havde gået 5000 og blev solgt som 1500 ville
ingen studse over det.
Men at sætte den til kun 200 hvis den har gået mere --- den er for
lys.

> [...]
>å avsløre om maskinen har mere enn de 200km bak seg? Kommentarer meget

Jeg ville kigge grundigt på hjælpesvingarmene i baghjulsaffjedringen.
Det er de hårdest belestede dele på en MC, og der hvor der normalt
samles fedt og skidt fra vejen..

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 12:43

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> Men at sætte den til kun 200 hvis den har gået mere --- den er for
> lys.
Samme tanke hadde jeg. Så heller sette den til 2000km, så ville det være
nesten umulig å skilne fra f.eks. 8000.

> Jeg ville kigge grundigt på hjælpesvingarmene i baghjulsaffjedringen.
> Det er de hårdest belestede dele på en MC, og der hvor der normalt
> samles fedt og skidt fra vejen..
Takk, det er notert på listen.

JS

Fra : Asger Steffensen

Dato : 24-02-02 17:58

> [...]
for
> å avsløre om maskinen har mere enn de 200km bak seg? Kommentarer meget

Hvis han kun har kørt 200 km , har han jo næppe nået at bruge sin racer
kåbe. Hvis han har det, er de 200 km måske blevet kørt på en bane, hvilket
ikke er det bedste sted at tilkøre motorcykler. Jeg ville i hvert fald ikke
gide købe en MC der ikke var blevet tilkørt korrekt.

Asger
ZX-10

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 18:12

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> gide købe en MC der ikke var blevet tilkørt korrekt.
Faktisk ville jeg ikke ha noe problem med at den var kjørt til på bane,
snarere tvert om. Dette selvsagt under forutsetning av at den ikke har vært
pryglet i 2 timer i strekk fra 0km.

JS

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-02-02 19:08

> [...]
> Faktisk ville jeg ikke ha noe problem med at den var kjørt til på bane,
> snarere tvert om. Dette selvsagt under forutsetning av at den ikke har

Næh, det er faktisk noget lettere at køre en motorcykel til på bane, end i
trafikken. Faktisk har jeg lige kørt mit nye stempel på KTM'en til på "bane"
idag. I trafikken kommer man let til at køre meget med jævn hastighed i de
samme (høje) gear hele tiden.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 24-02-02 19:38

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en

> [...]
hvert fald
> ikke gide købe en MC der ikke var blevet tilkørt korrekt.

Lidt á hvad jeg har siddet og grublet over!
Hvis distancen er race-km løber den alligevel ikke særligt meget op i
løbet af en sæson - højest til et par tusinde km i det store udland med
deres muligheder for race!
Så det er ikke KM-tallet at man kan bruge til noget for en racers
vedkommende :-/

1000'eren kan ikke være så gammel igen eftersom at den lanceredes
forrige efterår, så hvis jeg stod overfor et sådant køb ville jeg udover
køb/køb ikke (en racer) -overvejelserne hjemmefra, kun gå efter udseende
og
evt. en enkel kompressionstest :-/

Derudover vil den enkleste test af rigtigheden i så kort en distance
være at
checke for mængden af kædefedt slynget af omkring forreste kædehjul (kan
sikkert klares udefra v.h.a. en penlight?) - Med kun 200 km på bagen (+
hvad km-tælleren kan have stået før 0!) burde området omkring forreste
kædehjul være (rent) næsten som nyt

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 20:40

> [...]
> forrige efterår, så hvis jeg stod overfor et sådant køb ville jeg udover
> køb/køb ikke (en racer) -overvejelserne hjemmefra, kun gå efter udseende

Jeg har fåt litt mere info. Maskinen står med race kåpe montert. Selger har
hatt den på bane een gang hvor den - ifølge ham selv - har kjørt i friskt
tempo dog uten på noen måte å bli presset. Det ble benyttet innledende
tilkjørselsteknnikk med heat cycles, dvs et par runder, la motor kjøle ned,
ytterligere noen runder, nedkjøling osv.

Selger har ingen problemer med å la maskinen skille delvis ad for
inspektion. Han har også opplyst hvor maskinen ble kjøpt, og har i det hele
tatt vært fullstendig åpen omkring de spørsmål som har vært stillet. Han er
i slutten av tredverne, og har ifølge min kamerat penge nok. Prisen er i en
størrelsesorden hvor den like gjerne kunne vært annonsert med 5000km som
200km, hvorfor det ikke riktig gir mening å lyve om km standen. Det var
selgers plan at han skulle bruke MC'en i Seriensport, men som tidligere
skrevet har tiden ikke strukket til. Den har derfor stått i firmaets garage
uten å ha vært brukt siden juni siste år.

Historien virker troverdig nok, men man vet selvsagt ikke om det hele
passer. Det er alltid en sjanse man tar ved å kjøpe brukt. På den annen
side, så er prisen forhandlet ned til 74500kr, hvilket er meget lavt. Når
man tar verdien av det medfølgende utstyr i betraktning, er prisen lav nok
til at man kan inkludere kostnad til en motorrenovering og stadig ha gjort
et godt kjøp. Det medfølgende ekstra utstyr, koster i Tyskland over 30.000
kroner. Alle originale deler medfølger også.

> [...]
> checke for mængden af kædefedt slynget af omkring forreste kædehjul (kan
> sikkert klares udefra v.h.a. en penlight?)
Godt tip, Armand. Det vil jeg formidle videre. Den inspiseres på tirsdag,
hvor det samtidig blir tatt en rekke detaljbilder. Så burde jeg ha det
fornødne beslutningsgrunnlag. Et par bilder av maskinen som den ser ut nå,
kan ses her:
http://video.motorcycle-dk.com/pics/racer/gsxr-1000_1.jpg

http://video.motorcycle-dk.com/pics/racer/gsxr-1000_2.jpg

Farven på racekåpen er ikke min kopp te, men det er et luksusproblem

JS

Fra : Steffler

Dato : 24-02-02 21:49

> [...]
> et godt kjøp. Det medfølgende ekstra utstyr, koster i Tyskland over 30.000
> kroner. Alle originale deler medfølger også.

Når man er kommet til det punkt hvor en motorrenovering
faktisk ikke betyder noget bl.a. pga af hvad der føkger med
af dele, er vi i virkeligheden så ikke ude i et luksusproblem
allerede her ?

/S - Misundelig...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 21:51

"Steffler" <steffen.hansen@dba.dk> wrote in message
> Når man er kommet til det punkt hvor en motorrenovering
> faktisk ikke betyder noget bl.a. pga af hvad der føkger med
> af dele, er vi i virkeligheden så ikke ude i et luksusproblem
> allerede her ?
Jo, det er vi vel. Men det var jeg ikke klar over da jeg postet det første
innlegg

JS

Fra : Asger Steffensen

Dato : 24-02-02 23:19

> [...]
> et godt kjøp. Det medfølgende ekstra utstyr, koster i Tyskland over 30.000
> kroner. Alle originale deler medfølger også.

I så fald er det jo bare at slå til. Selvom den i "worst case" har fået
læsterlige prygl på de 200 km, skulle det være mærkeligt om den ikke kunne
klare en enkelt sæson.

> Farven på racekåpen er ikke min kopp te, men det er et luksusproblem
Du kan jo lakere i en ny farve hvis du får smidt den...

Asger
ZX-10

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-02-02 23:35

> I så fald er det jo bare at slå til. Selvom den i "worst case" har fået
> læsterlige prygl på de 200 km, skulle det være mærkeligt om den ikke kunne
> klare en enkelt sæson.
Generelt har jeg den oppfattelse, at der til tider er det litt for stor mani
omkring temaet tilkjørsel. Hvis man kjører alt for pent i starten, risikerer
man at motoren aldri oppnår full effekt. Så heller en motor som er kjørt til
litt friskere enn hva manualen tilsier. Det gjorde jeg med R1'en, og den
endte med å yte markant over gjennomsnittet. Etter 35.000km var motoren
stadig i toptrim, og brukte ikke nevneverdig olje.

Når det er sagt: Enhver person med fornuften blot noenlunde i behold, tar
nok ikke sin maskine og prygler den fra første sekund av. Det gjelder
spesielt folk som skal bruke sine maskiner til race, idet de er avhengige av
at skidtet holder. Racing er dyrt nok forveien, og ingen er interessert i å
bygge opp sin motor midt i sesongen. På mange vis er det derfor tryggere å
kjøpe en lettere brukt race maskine enn en gatekjørt ditto, hvor man ikke
aner om eieren har hatt penger og/eller forstand til å behandle den
ordentlig.

Utgangspunktet for denne tråd var ikke bekymring om MC'ens/motorens tekniske
tilstand. Når jeg ser hvordan de racere jeg kjenner i Tyskland behandler
sine MC'ere, bekymrer det meg ikke meget at de blir kjørt hardt under løp.
Jeg var blot ute etter tips for å vurdere den opplyste km-stand. Takk til
Steen og Armand, som kom med et par nyttige innlegg.

JS

Fra : Asger Steffensen

Dato : 25-02-02 19:57

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse

Min pointe var såmænd blot at når tilbudet er så godt som du siger, er det
jo bedøvende ligegyldigt om den har kørt 200 km eller 5.000 km. Det er bare
at slå til.

Mvh
Asger
ZX-10

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-02-02 21:59

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
newsve8.8376$PE.316996@news000.worldonline.dk...
> Min pointe var såmænd blot at når tilbudet er så godt som du siger, er det
> jo bedøvende ligegyldigt om den har kørt 200 km eller 5.000 km. Det er
bare
> at slå til.

Fair enough. Nå er uansett MC'en inspisert av en kamerat i Tyskland, og det
er intet som tyder på at noe er galt med den. Alt ser ut som nytt, og
motoren går klokkerent:
http://video.motorcycle-dk.com/pics/new_gixxer/

Håper å få hentet den til weekenden.

JS

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-02-02 09:45

<origo@earthling.net> writes:

> Fair enough. Nå er uansett MC'en inspisert av en kamerat i Tyskland, og det
> er intet som tyder på at noe er galt med den. Alt ser ut som nytt, og
> [...]

Udfra de billeder vil jeg anse det som meget sandsynligt at den kun
har 200km - set udfra manglen på vejstøv osv.

Det var iøvrigt nogle interessante rearsets der sidder på. Ved du
hvilket mærke det er?

> Håper å få hentet den til weekenden.

Og jeg må vente en måned endnu på R1'en *frust*

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-02-02 10:11

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> wrote in message
> Udfra de billeder vil jeg anse det som meget sandsynligt at den kun
> har 200km - set udfra manglen på vejstøv osv.
Jeg tror også det passer. Min kamerat fortalt at det var vokset spindelvev
på innside av kåpen. Maskinen ble kjøp i mai siste år, og den har kun vært
brukt to ganger...
Selger er totalt seriøs, ingen unskyldninger av noen art. Han har erkjent at
han ikke har tid til å kjøre MC. Han spurte om jeg ville ha løftebukker, og
en del smøringsmidler. Han ville ikke ha noe for det, han ville bare ha
rommet den står i ryddet. Kan også kjøpe den løftebukk maskinen står på til
en brøkdel av ny pris. Problemet er å få den med hjem.

http://www.gillestooling.com

> Og jeg må vente en måned endnu på R1'en *frust*
Ja, jeg har hørt rykter. Tillykke. Er det en '02 modell?

JS

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 28-02-02 12:45

<origo@earthling.net> writes:

> [...]
> rommet den står i ryddet. Kan også kjøpe den løftebukk maskinen står på til
> en brøkdel av ny pris. Problemet er å få den med hjem.

Ah, du kører den hjem og skal have den indregistreret. Jeg havde fået
den opfattelse at den skulle stå ved Nürburgring.

> http://www.gillestooling.com

Tak.

> Ja, jeg har hørt rykter. Tillykke. Er det en '02 modell?

Jeps, blå/sort (dvs den uden stafferinger) - lagde depositum allerede
i december, og må gå og vride mig mens jeg kan læse at der allerede er
kunder i USA som har fået deres for 1½ uge siden På den anden side
er der ikke meget sjov ved at have den nu, med det vintervejr vi har.

Planen er at smide en racekåbe plus nogle enkelte andre ting (double
bouble kåbeglas) på med det samme, og derefter tage det med tiden.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-03-02 09:05

> [...]
til
> en brøkdel av ny pris. Problemet er å få den med hjem.

Den der løfteting, hvad er "en brøkdel af prisen" for så skal jeg da gerne
transportre din nys indkøbte Gixxer til Danmark for dig. Jeg mener hvis der
er en rigtig seriøs handel i det for mig mht. den lift der.

Med Venlig Hilsen

Morten Dahl

Fra : Søren Lindholt

Dato : 01-03-02 12:13

Morten Dahl <news@mekasign.dk> wrote in article
> [...]
der
> er en rigtig seriøs handel i det for mig mht. den lift der.

Det her dfm er det argeste kræmmer-luske marked jeg længe har set - og jeg
er vild med det ))
--
Søren
http://motortosse.dk

Bestikkelse, de *andre* ting bruger vi ikke ...

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-03-02 12:24

"Søren Lindholt" <lindholt@DETTEFJERNESperson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der
> >
> Det her dfm er det argeste kræmmer-luske marked jeg længe har set - og jeg

Jepsen, om ikke andet kan den jo sælges på tossestanden.. jeg håber
forresten at have min GSXR600 klar så den kan ryge med i samme ombæring

-
Morten Dahl

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-03-02 21:29

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> wrote in message
> Jepsen, om ikke andet kan den jo sælges på tossestanden.. jeg håber
> forresten at have min GSXR600 klar så den kan ryge med i samme ombæring

Hadde du vært litt tidligere ute, så hadde du nok kunnet få den, men som jeg
skrev i mail til deg, reiste jeg til Tyskland fredag morgen. Nå er MC'en
hentet, og løfteren, ja den tror jeg han solgte til en annen for 150 Euro.

JS

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-03-02 23:08

On Sun, 3 Mar 2002 21:28:57 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

Hej Jørund.

> [...]
>hentet, og løfteren, ja den tror jeg han solgte til en annen for 150 Euro.

Tillykke!
Var den reel nok, eller fik du "panderynker"?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 00:08

> Var den reel nok, eller fik du "panderynker"?

Den levet opp til forventningene 100%

JS

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-03-02 01:21

On Mon, 4 Mar 2002 00:07:47 +0100, <origo@earthling.net> wrote:

>Den levet opp til forventningene 100%

Tillykke )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : origo@earthling.net

Dato : 04-03-02 11:11

> Tillykke )

Takk.

Set var ikke meget jeg fikk kjørt på den (nummerplatene var avlevert), men
det lille jeg prøvde virket meget lovende. Fullstendig lineær effektkurve,
på tross av at innspørytning ikke var tilpasset Akrapovic systemet. I
gassrespons minner den meg om Millen: Man merker momentant den minste
regulering på gassen

JS

Fra : Morten Dahl

Dato : 04-03-02 07:55

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a5u0uj$il6$1@sunsite.dk...

> [...]
> hentet, og løfteren, ja den tror jeg han solgte til en annen for 150 Euro.

Tjae, det der jo ik noget at gøre ved. Men tillykke med cyklen.

-
Morten Dahl

Fra : Robert

Dato : 24-02-02 23:49

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse
Er det andre ting man kan sjekke for............
> å avsløre om maskinen har mere enn de 200km bak seg? Kommentarer meget
> velkomne.

Idet jeg går ud fra, at det væsentlige her, er at tjekke det påståede
km - tal, vil jeg foreslå følgende:

Tjek motor / kåbe nedefra med (godt) kraftigt lys. Det er ganske
umuligt at tilbagelægge mere end 200 - 300 km før de første stenslag/
ridser vil være synlige.
Nu er jeg ikke bekendt med hvor let luftfilter på denne maskine er
tilgængeligt, men såfremt der kan kigges, vil der gælder samme regel:
skidt og støv bliver synligt fra 400 - 500 km ( holder ikke hvergang,
men god tommelregel )

Robert

Fra : bill gates

Dato : 25-02-02 00:03

Nu kunne de jo have skiftet olit på motoren, men ellers skal den være meget
ren at se på hvis man kun har kørt 200Km.

Fra : Armand

Dato : 25-02-02 20:21

bill gates <micro@sucks.cum> skrev i en
> Nu kunne de jo have skiftet olit på motoren, men ellers skal den være
> meget ren at se på hvis man kun har kørt 200Km.

Ren olie ved olieskifte (efter 6.000 km) var tilfældet for min tidligere
Ninja ved helt op omkring 40.000 km!!
Eftersom at modellen er kun én sæson gammel på markedet, skal man nok
ikke forvente sort olie på nogensomhelst GRSX 1000!!

--
Armand.