Varme i drivhus
Fra : Nakel Andersen

Dato : 24-02-02 00:07

Hej.
Jeg har i mange år drømt om at få lagt varme ud i mit drivhus og nu skal
det være!
Med eget brændefyr og billigt træ er det ikke noget økonomisk problem.
Problemet er at der er 15m. ud til drivhuset. Det er min plan at grave
rørene ned i jorden, men hvilke rør er bedst? og hvordan får jeg isoleret
dem uden at det går ud over isoleringen når jeg dækker renden med jord?.
Gode råd modtages med tak!.
MVH
Finn.

Fra : Henning Lund

Dato : 24-02-02 01:52

Nakel Andersen skrev:

> [...]
> Problemet er at der er 15m. ud til drivhuset. Det er min plan at grave
>rørene ned i jorden, men hvilke rør er bedst?

Få fat i nogle brugte løgstør rør der er isoleret.

--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 24-02-02 08:03

Der fås preisolerede plexrør der er beregnet til det

Fra : mso

Dato : 24-02-02 18:22

Du kan bruge preisolerede PEM eller PEL rør. Du skal derudover tænke på at
der skal være cirkulation der ud. Din pumpe skal kun klare tryktabet i
rørene og evt. radiatorer og ventiler. Det skal altså ikke være nogen
"monsterpumpe" Jeg vil dog nok anbefale du laver en kreds alene for
drivhuset således at cirkulationspumpen ikke også skal dække drivhuset.

mvh Michael

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 25-02-02 09:37

Den 24/02-2002 klokken 18:22, skrev "mso" <mso@oncable.dk>
i <3c792240$0$39827$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]

> "monsterpumpe" Jeg vil dog nok anbefale du laver en kreds alene for
> drivhuset således at cirkulationspumpen ikke også skal dække drivhuset.

Ja, jeg mener også, at en separat kreds er et "must". Man skal jo også
lige tænke på, at rørene i drivhuset kan blive udsat for frost.

Da jeg - for snart 30 år siden - installerede varme i mit drivhus,
monterede jeg en varmeveksler i kælderen.
Så kan man tilsætte frostvædske til drivhuskredsen, uden at dette kommer
ind i det "gamle" system. Desuden, hvis man skulle være uheldig og komme
til at grave ned i en slange til undervarmen, så er det ikke hele
anlægget, der tømmes for vand

Derudover brugte jeg en separat trykekspansion (naturligvis, en pumpe,
samt en motorstyret shuntventil, som styres af termostaten i drivhuset.

Drivhuset ligger ca. 15 m fra huset, og jeg nedgravede 22 m/m kobberør,
som var isoleret med ca. 1 cm skumplast, og med hård yderkappe af plast.
De hed vist nok Wicu.
Ikke den optimale isolering, men dengang var olien jo endnu til at betale,
og rørene var det bedste, jeg dengang kunne finde.

Med venlig hilsen,
Kjeld