/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjælp til skift af forgaffel olie.
Fra : J&B


Dato : 23-02-02 23:12

Jeg har en Honda cx 500 custom årgang 1982.
Er der en som kan fortælle mig trin for trin hvordan jeg skifter forgaffel
olien.
med Venlig Hilsen. B.Madsen



 
 
Armand (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-02-02 00:11


J&B <jabm@wanadoo.dk> skrev i en
news:ogVd8.41$NQ4.19500142@news.orangenet.dk...
> Jeg har en Honda cx 500 custom årgang 1982.
> Er der en som kan fortælle mig trin for trin hvordan jeg skifter
> forgaffel olien.

Tjaeh :-/:

Forberedelse:
- Indkøb rette mængde olie af rette viskositet!
- Skaf to friske kobberskiver á Ø5mm og Ø6mm (kender ikke rette
størrelse med sikkerhed)!

Derved at jeg først og fremmest tillader mig at gå ud fra at du har en
lille bolt på for eller bagside af bunden af hvert forgaffelben (se lige
efter og kom igen hvis dette ikke er tilfældet:

1)
Stil motorcyklen på centralbenet og klods den op under motoren (donkraft
eller brædder!) så forhjulet ikke rører jorden!

2)
Først derefter (!!!) afmonteres den/de prop(per) der befinder sig i
toppen af forgaffelrørene (forgaflen vil ellers synke samme uden
propperne monteret til at støtte fjedrene => modellen kører af
støttebenet og vælter )!
2a)
Toppropperne kan være med udvendig sekskant, indvendig sekskant
(unbrako), eller blot være låst med en låsering. Det kan yderligere
tænkes at en pynteprop med udvendig sekskant dækker over en
underliggende prop af given montering!
2b)
Vær opmærksom på at der en en indeklemt fjeder under disse propper,
hvorfor den kan blive skudt op med overraskende kraft når låsering eller
sidste gevind-stykke slipper

3)
Udtag forgaffelfjederen og læg den til tørre på en udbredt avis!

4)
Dæk bremseskiverne af med et stykke pap ell. lign

5)
Udskru de omtalte tap-bolte i bunden af forgaffelbenene, og lad olien
løbe fra i et mindre fad
5a) Efterhæld evt. en kvart liter petroleum (aldrig(!) det ellers
lettere tilgængelige diesel!!!) i hvert ben for renskylning, og lad
ligeledes det løbe fra!

6)
Iskru tap-boltene med rette friske kobberskive!

7)
Ihæld rette mængde olie i rørene!

8)
Eftercheck v.h.a. en tommestok at olieoverfladen står tilnærmelsesvis
lige højt i begge rør!
8a) juster evt. olieindholdet efter et muligt opgivet mål for afstanden
til overkanten af røret (overskydende olie "hentes" v.h.a.
"oliepind-metoden": Dyp tommestokken og tør den af!)!

9)
Ilæg atter fjedrene!

10)
Montér forekommende toppropper!

VOILA!

Hvis det gik smertefrit, kan du overveje om ikke at lugten af det gamle
var så fæl (= alt for gammel!!), at den indikerer at dette olieskifte
kun skal bruges til at renkøre teleskopet for slamdannelse i bunden =
Foretag endnu et skifte en måned efter

Link: www.louis.de
Der under "motobase" har en oversigt over diverse modellers mængder af
bl.a. forgaffelolie og viskositet af samme!
Check it out!

--
Armand.







Hans Paulin (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 24-02-02 00:28


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a597hb$23e0$1@news.cybercity.dk...
>
> 1)
> Stil motorcyklen på centralbenet og klods den op under motoren (donkraft
> eller brædder!) så forhjulet ikke rører jorden!
>
1,5)
Løsn de øverste bolte, der holder forgaffelbenene fast, så propperne
overhovedet kan komme løs


> 2)
> Først derefter (!!!) afmonteres den/de prop(per)...

--
Med venlig hilsen
Hans



Claus Rittig (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-02-02 08:39

"Hans Paulin" <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:wyVd8.6569$PE.219044@news000.worldonline.dk...

> > 1)
> > Stil motorcyklen på centralbenet og klods den op under motoren (donkraft
> > eller brædder!) så forhjulet ikke rører jorden!
> >
> 1,5)
> Løsn de øverste bolte, der holder forgaffelbenene fast, så propperne
> overhovedet kan komme løs
>
>
> > 2)
> > Først derefter (!!!) afmonteres den/de prop(per)...

Ja, det er ganske vigtigt!
måske også:

8b) finjustering af oliestanden gøres meget, meget let med en 100ml
engangssprøjte fra apoteket til at suge olie op af gaffelbenet, og en tynd
gummislange (også fra apoteket), for sprøjten kan ikke nå ned til olien.

Rittig



Armand (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-02-02 12:26


Hans Paulin <niluap@NO-SPAMworldonline.dk> skrev i en
news:wyVd8.6569$PE.219044@news000.worldonline.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:a597hb$23e0$1@news.cybercity.dk...
> >
> > 1)
> > Stil motorcyklen på centralbenet og klods den op under motoren
(donkraft
> > eller brædder!) så forhjulet ikke rører jorden!
> >
> 1,5)
> Løsn de øverste bolte, der holder forgaffelbenene fast, så propperne
> overhovedet kan komme løs

Shit!
Ganske rigtigt!
Øverste forgaffelbro's klembolte, kan klemme så hårdt om røret at de
virker decideret låsende!
Vær sikker på at de også er løsnede forinden forsøg på afmontering af
proppen.

Endvidere (foranlediget af en gruppebruger med problemet for nyligt):
Hvis det er gevindpropper og de virker fastrustede, så brug rustløsner
(længe) inden at hovedet ødelægges!
Rustløsner-produkter virker allerbedst når det får "natten over" til at
trænge ind, og er oftest virkningsløse når man forsøger at bruge det i
situationen!!!

--
Armand.



Robert (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 24-02-02 21:45

Lige en lille ting ... eller to..... eller fire
Nu har jeg efterhånden læst en del om skift
af føromtalte olie. Men: Hvornår er det
tilrådeligt at skifte olien? 10.000 km ?
50.000 - - - eller efter "følelse" ?
Hvad er levetiden afhængig af ? antal km,
eller/og "slidtype" / last .. vejrforhold ?
Jeg har endnu ikke set en eneste manual til en
MC der omtaler dette skift som en del af den
nødvendige service. ( her er der tale om de
manualer der normalt følger med ved køb af
ny mc) . . . brugte maskine har det jo med at
miste en del papirtilbehør undervejs i "livet"
Hvor kommer det nævnte "slam" fra? Er det
"kvæstet" / "nedslidt" olie? eller skyldes det
lækager og udefra kommende urenheder?
Det ville være rart med et par erfaringer, således
man får fornemmelse for hvornår det er på tide.

I øvrigt... som alle vel er klar over: L****vejr!
Møgsalt ! ØV!

Mvh
Robert




Martin Sørensen (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-02-02 22:32

> Nu har jeg efterhånden læst en del om skift
> af føromtalte olie. Men: Hvornår er det
> tilrådeligt at skifte olien? 10.000 km ?
> 50.000 - - - eller efter "følelse" ?

Servicemanualen til min XS400 Seca siger at det skal skiftes for hver 12.000
km.

> I øvrigt... som alle vel er klar over: L****vejr!

Nu må du holde op. Det var fint solskin idag, og jeg kunne nøjes med en
t-shirt under dragten uden at det blev for koldt. Og det på trods af, at
der stadig lå sne rundt omkring.

> Møgsalt ! ØV!

Ja, det er der desværre stadig meget af.

--
signing off.. Martin Sørensen



Robert (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 24-02-02 23:35

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:a5bm3m$p9j$1@news.cybercity.dk...
>
> Servicemanualen til min XS400 Seca siger at det skal skiftes for hver
12.000
> km.

ok. det er en af de maskiner jeg ikke har set en manual til endnu

> > I øvrigt... som alle vel er klar over: L****vejr!
>
> Nu må du holde op. Det var fint solskin idag, og jeg kunne nøjes med en

Ja sikkert, og her i Århus området sne..masser! af den slags der i løbet
af 1/2 time bliver kørt fast til ren glat skinnede is.. Og så er der ingen
kære mor for tohjulere... kun med pigdæk ( hvis sådan noget findes

Robert



Claus Rittig (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 25-02-02 17:51

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a5bpn8$u1i$1@news.cybercity.dk...

> kun med pigdæk ( hvis sådan noget findes

Det gør de, men det er billigere bare at skrue 100 selvskærende skruer i
hvert dæk, og det virker ligeså godt som de "færdigkøbte" pigdæk.

Rittig



Armand (26-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-02-02 00:02


Robert <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:a5bpn8$u1i$1@news.cybercity.dk...
> "Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> news:a5bm3m$p9j$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Servicemanualen til min XS400 Seca siger at det skal skiftes for
> > hver 12.000 km.
> ok. det er en af de maskiner jeg ikke har set en manual til endnu

Griber lige ud i lokalet:

Honda CB 400f/550f : 10.000 km (Haynes)
Honda CB 450S : 12.000 km (Bucheli)
Kawasaki GPZ 900 R: 10.000 km (Kawasaki)
Kawasaki GPZ 1100 (A1): 10.000km (Kawasaki)
Suzuki GSXR 1100 : 18.000 km / 12 mdr. (Suzuki)
Yamaha SZR 660 : 5-6.000 km (!) (Yamaha)
Yamaha XS 400 Seca: 12.000 km (Bucheli)
Yamaha XS 500: 6.000 km (Haynes)

Alle nævnte har en seperat tapskrue i bunden af yderrøret!

/
Armand.





Claus Rittig (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-02-02 23:05

"Robert" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a5bj8d$lif$1@news.cybercity.dk...
> Lige en lille ting ... eller to..... eller fire
> Nu har jeg efterhånden læst en del om skift
> af føromtalte olie. Men: Hvornår er det
> tilrådeligt at skifte olien? 10.000 km ?
> 50.000 - - - eller efter "følelse" ?
> Hvad er levetiden afhængig af ? antal km,
> eller/og "slidtype" / last .. vejrforhold ?

Hvornår? Tjah...
Slitagen på olien skyldes så vidt jeg ved både brugsmønster, vejrforhold og
sikkert mere. Olie (har jeg ladet mig fortælle) nedbrudes over tid ved
kontakt med almindelig luft, om det har nogen reel betydninge ved jeg ikke,
men olien slides ihvertfald ved at blive pumpet rundt i dæmperen. På mine
gadecykler skifter jeg en gang om året, det er muligvis lidt overkill, for
der er ikke nogen mærkbar forringelse af dæmpningen, men jeg skifter også
lidt for at nedsætte sliddet på dæmper-elementerne. Hellere skifte olie, end
glidebøsninger og cimmeringe.
På mine racere (motocross og enduro) skifter jeg to gange om året, og de
gange hvor jeg har været doven og kun skiftet en gang på en sæson, har der
været mærkbar forringelse af dæmpningen, og jeg kører faktisk ikke mere end
ca. 40 - 50 timer årligt på motocrosseren og vel ca. det samme på enduro'en.

> Jeg har endnu ikke set en eneste manual til en
> MC der omtaler dette skift som en del af den
> nødvendige service. ( her er der tale om de
> manualer der normalt følger med ved køb af
> ny mc) . . . brugte maskine har det jo med at
> miste en del papirtilbehør undervejs i "livet"

Bortset lige fra min GS500E står service-intervallerne for olie i dæmpere
nævnt i alle mine instruktionsbøger, men det er nok også vigtigere(?) på
off-road motorcykler og terræn-racere.
Der måles service-intervaller i timer, ikke km.

> Hvor kommer det nævnte "slam" fra? Er det
> "kvæstet" / "nedslidt" olie? eller skyldes det
> lækager og udefra kommende urenheder?

Slammet består primært af "nedslidt" olie og materiale-rester fra dæmperens
bevægelige dele, altså aluminium og nylon og den slags. Der skulle ikke
gerne være udefra kommende urenheder, for det er sådan set meningen
cimmeringene og skraberingene skal holde den slags ude.

> I øvrigt... som alle vel er klar over: L****vejr!

Øhh..? Jeg har kørt i 4 timer idag, og bortset fra en haglbyge og lidt
blæsevejr var det da højt solskin og ret lækkert? Nåja, jeg blev godtnok ret
våd, for min ædle ganger kastede mig af ude i mosen, og jeg landede på røven
baglæns i et mosehul. Desværre kunne isen ikke bære, og jeg tror ikke jeg
blev mindre våd af at jeg panisk fægtede med arme og ben - jeg VILLE bare
ikke have hovedet under vand igen, det havde jeg sidste weekend på
Lundebjerg Motocross klub's bane ved Dronninglund, da jeg lavede en
helkikser efter et hop i en større sø. Jeg havde nær torpederet min kammerat
Poul, men han slap forbi. Jeg, derimod, var totalt gennemvædet med
pladderfyldt mudder, selv i hjelm og briller var der vand.

Jeg HADER vand.

Rittig



Robert (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Robert


Dato : 24-02-02 23:40

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:3c796375$0$56559$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvornår? Tjah...
> Slitagen på olien skyldes så vidt jeg ved både brugsmønster, vejrforhold
og
..............

Tak for gode råd , håber der kommer flere seriøse indlæg som dit.

> Øhh..? Jeg har kørt i 4 timer idag, og bortset fra en haglbyge og lidt
> pladderfyldt mudder, selv i hjelm og briller var der vand.
>
> Jeg HADER vand.
>

Måske jeg snart anskaffer mig en alternativ mc til kombineret
vinter, off-road (og dykniing hehee) - - denne mørke periode
er aaalt for lang at vente. Min maskine egner sig ikke rigtig til den
slags udfoldelser du nævner, men det lyder sgu sjovt !!

Robert





Armand (25-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-02-02 20:22


Robert <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en
news:a5bq16$ubr$1@news.cybercity.dk...
>
> > Øhh..? Jeg har kørt i 4 timer idag, og bortset fra en haglbyge og
> > lidt pladderfyldt mudder, selv i hjelm og briller var der vand.
> > Jeg HADER vand.
> Måske jeg snart anskaffer mig en alternativ mc til kombineret
> vinter, off-road (og dykniing hehee

Så er Rittig, lige den rette at snakke med:
Han hár testet en Honda XL 500 til det formål
(noget med strandkørsel og en pynt som han under tilbageturen VILLE
udenom trods tidevandets indflydelse på mulighederne = )

--
Armand.







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408670
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste