pos.lys i blinklys og lovens lange arm
Fra : Fogholt

Dato : 23-02-02 20:21

Hej NG

er der erfaringer med pos.lys i blinklys og "henvendelser" fra lovens lange
arm. Man kan jo ikke syne en cykel med sådan nogle lys i DK, men jeg har da
alligevel set mange køre med lys.
Hva med en kontakt så man kan tænde og slukke som man vil ??

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - Sorø
Yamaha XV 1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
virago@eSTREGbox.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-02-02 00:51

"Fogholt" <virago@eSTREGbox.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lange
> arm. Man kan jo ikke syne en cykel med sådan nogle lys i DK, men jeg har

Er det ikke det, der svarer til sidelys på en bil?

Det tror jeg i hvertfald er lovligt, eller hva?
Hans

Fra : Henry

Dato : 24-02-02 09:52

> er der erfaringer med pos.lys i blinklys og "henvendelser" fra lovens
> lange arm. Man kan jo ikke syne en cykel med sådan nogle lys i DK, men jeg
har
> da alligevel set mange køre med lys.
Jeg har kørt med det i et stykke tid og er endnu (7-9-13) ikke blevet
standset. Det giver mig den fordel at folk lægger mere mærke til mig, men
samtidigt har jeg desværre også fået meldinger fra andre (bla. MCister) om
at det kan virke forvirrende og at man fejlagtigt kan tror at jeg er ved at
skulle dreje men at mit blinklys ikke virker, altså en potentielt farlig
situation når man møde bedstefar eller bedstemor eller andre der ikke tager
mindst 2-3 pejlinger inden de kører.
Jeg bruger det trods det alligevel da det giver mig større synlighed og
udskiller mig fra andre. Til gengæld er jeg meget obs på andres adfærd når
jeg er i situationer hvor mit blinklys kan misfortolkes.

> Er det ikke det, der svarer til sidelys på en bil?
Nej, sidelys har kun en pære og kun een funktion, kørerlys i blinklys er
enten 2 glødetråde i en pære eller noget elektronikmekanik der styre, derved
får blinklyset to funktioner.

> Det tror jeg i hvertfald er lovligt, eller hva?
Nej ikke endnu. Sjovt nok er det lovpligtigt i staterne.

Jeg havde en diskution med Peter betjent en gang før kørerlys blev
"opfundet" i DK. Jeg brugte altid mit tågelys (foran, og nej de blænder
ikke) om dagen som kørerlys - uha da, det kunne skam godt ødelægge hans dag,
det var ifølge hans mening nærmest livsfarligt at gøre sådan noget, jeg slap
for en bøde men fik en finger så stor som et boldtræ Jeg har grinet over
ham siden, specielt efter at DK indførte kørerlys.

mvh
Henry (ind til videre med kørerlys i blinklys)

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 24-02-02 12:17

Hej NG.

Med chancen for at blive pong`et en over nakken, så mener jeg helt bestemt
at konstant lys i de fremad rettet blinklys falder indenfor kørelys,
eftersom der er tale om gul fremadrettet ikke blændende lygter + at det har
været på tale i NG´en før bare om dobbelte forlygter, hvor spørgsmålet gik
på om det var lovligt med lys i begge lamper. Tager jeg fejl ? any 1 !

Hilsen

H;P
--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Henry

Dato : 24-02-02 13:29

> Med chancen for at blive pong`et en over nakken,
Næ, men du skal da punkes for ikke at qoute (skrive her i NG) ordentligt.

> [...]
> været på tale i NG´en før bare om dobbelte forlygter, hvor spørgsmålet gik
> på om det var lovligt med lys i begge lamper. Tager jeg fejl ? any 1 !
Ja du er forkert på den, læs nedenstående. (jeg overtræder lige en NG regel
selv her)

6.12
KØRELYS

6.12.001
GENERELLE BESTEMMELSER

(1)
Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.

(2)
Som kørelys kan anvendes

a)
nærlygter,

b)
tågeforlygter,

c)
kørelyslygter eller

d)
nærlyslygter med reduceret spænding.

(3)
Anvendes

a)
nærlyslygter eller

b)
tågeforlygter

som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.

Anvendes

c)
kørelygter eller

d)
nærlyslygter med reduceret spænding som kørelys, skal påbudte baglygter
tænde samtidig, og andre lygter til markering kan tænde samtidig.

(4)
Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt
sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.

a)
Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.

b)
Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.

c)
Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.

d)
Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet
kørelysautomatik.

(5)
Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.

6.12.002
KØRELYSLYGTER

(1)
Kørelyslygte:

a)
Skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve.

b)
Skal være anbragt foran på køretøjet og være rettet fremad.

c)
Skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste kant.

d)
Skal være anbragt mindst 250 mm og højst 1500 mm over vejbanen.

e)
Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et
effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran en parabol.

f)
Skal have en lysende flade på mindst 40 cm2.

(2)
Kørelyslygter i et lygtepar skal opfylde bestemmelserne i pkt.
6.02.001(2).

(3)
Kørelyslygters placering måles som beskrevet i pkt. 6.02.001 (3).

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 24-02-02 19:39

Henry <henry@vfrSLET.dk> skrev i en

> Ja du er forkert på den, læs nedenstående.
> 6.12
> KØRELYS
> 6.12.001
> GENERELLE BESTEMMELSER

Til dét er der kun at spørge om ikke kørelys-reglerne er lavet for
firehjulede køretøjer (for ikke så mange år siden), hvor motorcykler har
skullet køre med nærlys(!) i dagtimerne siden sidst i 70'erne (og
sikkert stadig ligger under for dén regel!?) - Altså: Kørelysregler og
dermed muligheder er for biler - Motorcykler skal(!) bare køre med
nærlys :-/

Prøv at lægge spørgsmålet i DMC's FAQ!!

--
Armand.

Fra : Mogens Dammand

Dato : 24-02-02 21:58

Kan huske at den første Goldwing 76' ? havde lys i foreste blinklygter. Flot
så det ud, når vi knægte kom på vores knallerter.

Mogens DMCN#559
TRANSALP

Fra : Morten Wagner

Dato : 25-02-02 20:33

Jeg har kørt med 'tændte' blinklys i min Shoei kåbe på CX'eren siden 1985.
Det er blevet påtalt een gang som værende ulovligt ifm. et §77 stop for ca.
8 år siden, men er gået upåtalt hen ved flere andre møder med politiet!
Da jeg fik den synet i 1985 slukkede jeg dem efter råd fra sælger.

Summa summarum: Ikke den store risiko!

Mvh
Morten Wagner

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 03-03-02 18:17

> [...]
da
> alligevel set mange køre med lys.
> Hva med en kontakt så man kan tænde og slukke som man vil ??

Så i filmen "fuld af løgn" på tv3 må det have været en Amerikansk MC betjent
med lys i begge de forreste blinkere.. så i staterne må det være lovligt!

--
Michael Frederiksen
Honda SFX :,-/ mig ha' MC

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 03:11

Michael Frederiksen <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en

> Så i filmen "fuld af løgn" på tv3 må det have været en Amerikansk MC
> betjent med lys i begge de forreste blinkere.. så i staterne må det
være
> lovligt!

- - - Og ligefrem skyld i at det i 70érne og 80érne blev kaldt for
"california-lys" når det typisk blev brugt i Vetter touring-kåber

--
Armand.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-03-02 23:00

> være
>
> - - - Og ligefrem skyld i at det i 70érne og 80érne blev kaldt for
> "california-lys" når det typisk blev brugt i Vetter touring-kåber

Det er jeg helt sikker på du ved meget mere om end jeg.. det var langt før
min tid.. jeg kørte 3 hjulet i slut-firserne

Fra : Armand

Dato : 04-03-02 23:31

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg helt sikker på du ved meget mere om end jeg.. det var langt
> før min tid.. jeg kørte 3 hjulet i slut-firserne

Ups!
Dér lod jeg lige bomben springe:
Jeg er en rædsom forældet model!

--