nybegynder ønsker hjælp til ADO og SQL-fun~
Fra : Jan Fich

Dato : 23-02-02 19:46

Hej derude

Jeg er ny på området database og SQL og har brug for hjælp med ADO og SQL.

Jeg har en MS-Access database med en tabel hvor i der indgår en tabel med
ID-numre.
(Ikke autogenererede numre).
Jeg har brug for, at finde den største værdi af ID-numrene ved hjælp af
noget lignende følgende:

With ADODataSet1 do
begin
close;
commandtext := 'Select max(ID) as maxID from table1';
open;
end;
Når rutinen er slut, ønsker jeg resultatet af maxID overført til f.eks.
Edit1.Text.
Efter anden behandling af data, vil jeg tilføje en ny record til tabellen og
behøver også lidt
retningslinier til dette.

Jeg benytter flg.: ConnectionString:
'Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data
Source=C:\Database\MyDatabase.mdb;Persist
Security Info=False'

Kan nogen hjælpe mig i den rigtige retning - gerne med et lille eksempel på
både Max-funktionen
og gerne med en lille append-funktion også ?

På forhånd mange tak
Med venlig hilsen
Jan Fich
E-mail: jan.fich@mail.dk