Brødemner?
Fra : Poul Christensen

Dato : 23-02-02 18:30

Hej

På norsk hedder de forbagte brød, som man f.eks. kan købe på tankstationer,
"brødemner" og på svensk "brödämnen".

Men hvad kaldes de på dansk? En søgning på nettet giver ingen hits på
"brødemner" på dansk.

Venlig hilsen

Poul

Fra : olfert25

Dato : 23-02-02 19:13

"Poul Christensen" skrev d. 23-02-02 18:30 dette indlæg :
> [...]
tankstationer,
> "brødemner" og på svensk "brödämnen".
>
> Men hvad kaldes de på dansk? En søgning på nettet giver ingen hits på

Kære poul!!

Nej det kan jeg godt forstå. Ved du hvad jeg har selv svensk fam. og
taler ellers flydende svensk men jeg satte et større detektivarbejde
igang så må vi se om der kommer svar jeg har prøvet at slå op i samtlige
online-ordbøger herpå nettet samt mine egne ordbøger og nu har jeg
skrevet til redaktionen af de svensk-danske online ordbøger. Er du
sikker på du har korrekt stavemåde??? Hvis jeg må vende tilbage med en
kommentar når og hvis jeg hører noget og du ikke allerede har fået et
svar. At du synes den kan være svær og knække det forstår jeg godt. Jeg
har aldrig hørt det udtryk før til trods for jeg har talt svensk og
dansk altid.

Hilsen olfert 25

http://www.kandu.dk/

Fra : olfert25

Dato : 23-02-02 19:17

> [...]
tankstationer,
> "brødemner" og på svensk "brödämnen".
>
> Men hvad kaldes de på dansk? En søgning på nettet giver ingen hits på

Min umiddelbare oversættelse hvis jeg tænker mig om ville være noget i
retning kuvertbrød eller små flutes. Det var nu meget sjovt og få sådan
en lille opgave, men som sagt vil jeg prøve og finde ud af det. Jeg
arbejder på sagen.

Olfert 25

http://www.kandu.dk/

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-02-02 21:11

> Min umiddelbare oversættelse hvis jeg tænker mig om ville være noget i
> retning kuvertbrød eller små flutes.

Hej Olfert (og andre)

Foreløbig tak for indsatsen.

Jeg skal lige præcisere, at de to nævnte udtryk er betegnelser for brødet,
FØR det bages færdig - på norsk bruges det f.eks. også om de "dejklumper",
man former ud af en større klump dej, som skal blive til flere enkeltbrød.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Gerner

Dato : 23-02-02 21:22

On Sat, 23 Feb 2002 18:17:16 GMT, "olfert25" <olfert25.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>retning kuvertbrød eller små flutes. Det var nu meget sjovt og få sådan
>en lille opgave, men som sagt vil jeg prøve og finde ud af det. Jeg

Jeg tror nu snarere at det kunne være f.eks. hattings forbagte brød
som skal i ovnen for at bage "færdigt", d.v.s. at f.eks rundstykker
kan bages til de bliver sprøde m.m.
Der er flere supermarkeder der sælger dem.

Fra : olfert25

Dato : 26-02-02 15:49

> [...]
tankstationer,
> "brødemner" og på svensk "brödämnen".
>
> Men hvad kaldes de på dansk? En søgning på nettet giver ingen hits på

Kære poul!

Nu har jeg hermed fået et svar . Svensk sprognævn har skrevet tilbage
til mig og fortalt at det simbelt hen er en klump dej formet til boller
eller brød, inden det hæver. ordet er en "teknik" indenfor bagning.
Svensk sprognævn kalder det en "bageriteknisk term". Altså brödämne er
dej der er formet for derefter at skulle hæve (jäsa &gräddas till bullar
bröd och limpor.)

olfert 25

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Nedergaard

Dato : 27-02-02 18:12

> [...]
>"brødemner" og på svensk "brödämnen".
>
>Men hvad kaldes de på dansk? En søgning på nettet giver ingen hits på

Jeg tror det du mener, er det der på 'dansk' kaldes bake off?
Det er de produkter som 7-11 Statoil og alle de andre 'kiosker' har på
hylderne, i stedet for bager brød.
Venligst
Thomas N