Spedometer viser for lidt
Fra : Lasse Petersen

Dato : 23-02-02 18:16

jeg har et problem med mit spedometer på min xs 400. Problemet er at mit
spedometeret viser 80km/t så køre jeg reelt 100 km/t.. Kaplet fra hjulet
til sprdometeret skulle ikke fejle noget. og jeg har harft skilt selve
spedometeret af med der ver ikke noget som jeg kunne se at der var
galt... er der nogle som kan hjlæpe mig...
LP

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-02 19:56

Lasse Petersen wrote:

> [...]
> spedometeret af med der ver ikke noget som jeg kunne se at der var
> galt... er der nogle som kan hjlæpe mig...

Næ, men tingen kan sikkert justeres. Under viseren og skiven sidder der en
stor fjeder, der er spiralformet. Den kan sikkert justeres. Den skal gøres
strammere ved at dreje den mod uret.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-02-02 19:59

Ib Jakobsen wrote:

> Næ, men tingen kan sikkert justeres. Under viseren og skiven sidder der en
> stor fjeder, der er spiralformet. Den kan sikkert justeres. Den skal gøres
> strammere ved at dreje den mod uret.

Korrigerer lige mig selv. MED uret

Ib Jakobsen

Fra : Lars Thomsen

Dato : 23-02-02 20:04

Hej Lasse!
Viser dit speedometer altid -20 km/t forkert!?
Således at det f.eks. viser 60 km/t, når du reelt kører 80 km/t?
Hvis dette er tilfældet, så kan man sikkert prøve, at "forskyde" skalaen med
20 km/t?
Er viseren "klemt" på viserakslen, således at viserakslen og viseren (med
lidt "moderat fysisk pres") *kan* drejes i forhold til hinanden, så kan du
muligvis kompensere for de 20km/t ved at dreje viseren fra 0 km/t op til 20
km/t, mens at viserakslen holdes i et fast greb!
Denne forskydning mellem viserakslen og viseren vil gøre, at dit speedometer
nu vil vise +20 km/t for meget.... altså at det nu vil vise den rigtige
hastighed!
Hvis speedometeret ikke altid viser -20 km/t forkert, så duer denne metode
naturligvis ikke!
Derimod kan det måske tyde på, at magneten eller fjederen (pga. alder) er
blevet for svag eller at f.eks. lejet til f.eks. viseren trænger til
smøring!

Hilsen
Lars
(....som har rodet med flere gamle drejespoleinstrumenter, men kun har leget
med eet enkelt speedometer!)

Fra : Benny Thomsen

Dato : 23-02-02 21:10

Hej
Jeg havde samme problem sidste år. Jeg kørte en tur med en GPS på styret og
noterede mig den rigtige hastighed og det spedometeret viste. Først
justerede jeg fjederen indtil det viste samme fejl over hele skalaen, den er
normalt sat fast med en lille kileformet split der bare skal trækkes ud.
Derefter flyttede jeg viseren ved at trække den af og klemme den på igen.
Nu viser spedometeret nogenlunde rigtig i det meste af området.
Men pas på, det er fine sager, og det er meget let at ødelægge fjederen.

hilsen Benny Thomsen

Fra : Lars Thomsen

Dato : 24-02-02 11:30

> [...]
er
> normalt sat fast med en lille kileformet split der bare skal trækkes ud.
Jeps helt enig! - Der kan også sidde en justeringsskrue, der er fastgjort en
arm, der kan dreje, trykke eller hive i spiralfjederen.
Men "bare" skal trækkes ud? - Det kan godt være en opgave! - Ikke at hive
kilen ud, men at foretage selve justeringen.
Spiralen har ringe fjederegenskaber over korte strækninger (derfor går den
let i stykker), og man risikere at lave "knæk" på fjederen, hvis man laver
for mange "kilen" ind og ud.

> Derefter flyttede jeg viseren ved at trække den af og klemme den på igen.
> Nu viser spedometeret nogenlunde rigtig i det meste af området.
Hele din metode lyder som en ægte "plan-snedig" - Kunne ikke selv have
forklaret det bedre!

> Men pas på, det er fine sager, og det er meget let at ødelægge fjederen.
Ja, men i det fleste tilfælde, så *kan* den reddes ved hjælp af en nål
og/eller en pincet... men den får nok aldrig de samme egenskaber igen.
Men ender man med at stå med viserakslen i hånden og resten af
speedometerhuset dinglende ved ens fødder.... så er det sket!

Hilsen
Lars

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 24-02-02 14:57

"Lasse Petersen" <l@petersen.tc> writes:

> [...]
> spedometeret af med der ver ikke noget som jeg kunne se at der var
> galt... er der nogle som kan hjlæpe mig...
Ikke at jeg har nogen løsning på dit problem, men jeg havde præcis det samme
problem på min xs400. Jeg solgte den med problemet uløst, til Brdr. Fusk (Jensen) i Horsens. Hvor har du købt din?

/Uffe
Bandit 600