Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scannerspørgsmål
Fra : Kristian Amby

Dato : 23-02-02 18:22

Er der nogen, der har erfaring med flatbedscannere med negativindsats.

Hvordan er kvalitet og hastighed i forhold til "rigtige"
negativscannere. Jeg er godt klar over, at de ikke er så gode, men
anvendelsesmulighederne er unægtelige større, men er de pengene værd?

Mvh
Kristian Amby

Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:
www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og farve

www.pbase.com/amby
Galleri

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-02-02 19:04

Kristian Amby wrote:

> Er der nogen, der har erfaring med flatbedscannere med negativindsats.

Hvis du går op i prisklassen omkring 10 - 15.000 og opefter, så er deres
kvalitet, opløsning og dynamiske range (D-max) lige så god som hos de
dedikere negativscannere.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-02 19:30

On Sat, 23 Feb 2002 19:03:44 +0100, Niels Ebbesen wrote:

>Hvis du går op i prisklassen omkring 10 - 15.000 og opefter, så er deres
>kvalitet, opløsning og dynamiske range (D-max) lige så god som hos de
>dedikere negativscannere.

Ikke nødvendigt, med mindre billedet skal blæses op på endevæggen i
den lokale idrætshal. En Epson Perfection 2450 Photo til 3500 kr., gør
det fantastisk (jeg har selv lige købt en).

Se disse links:
http://www.virtualtraveller.org/epson2450.htm
http://www.bayarea.net/~ramarren/photostuff/epson2450test/e2450.htm
http://support.epson.com/hardware/scanner/per245/documentation.html

Med en D-max på 3.3, får man meget fine detaljer med i såvel højlys
som skygge.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-02-02 09:25

Tak for det.. Dit første link virker overbevisende; han er ihverfald
glad for sin scanner, ingen tvivl om det..

Hvordan er hastigheden? Kan den scanner "i stribevis". Ja, du må
indskylde jeg spørger måske dumt, men det ikke noget, jeg ved ret
meget om. Jeg har før prøvet en HP, men den var utrolig langsom og
ikke særlig god til negativer.

Mvh og god søndag
Kristian Amby

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-02 10:53

On Sun, 24 Feb 2002 09:24:31 +0100, Kristian Amby wrote:

> [...]
>indskylde jeg spørger måske dumt, men det ikke noget, jeg ved ret
>meget om. Jeg har før prøvet en HP, men den var utrolig langsom og

Jeg er nok ikke den rette til at bedømme hastigheden, idet min USB-hub
ikke understøtter de nyeste standarder (USB-2 eller Fast USB, eller
hvad det nu hedder).

Hvis man indsætter f.eks. 2 stk. 35 mm strimler med 4 optagelser på
hver (der er plads til 2x6, men sådanne var ikke lige ved hånden),
tager en manuel prescanning (øjeblik, jeg måler lige....) 50 sekunder.
Hvis man skal råscanne en serie og slår over på automatik, tager det
10-14 minutter, før alle 8 billeder er inde i Photoshop (ved 300 dpi /
billedstørrelse 1800x1140 pixels), men det afhænger naturligvis af den
valgte opløsning.

Har du har mange negativer der skal scannes i rap, bliver du nok træt
af al den ventetid. Hvor stor effekt en USB-2 port vil have på de
opgivne tider, har jeg ingen anelse om.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-02-02 18:47

Jeg har her i eftermiddag set den nyt svenske FOTO. Heri er en test af
netop Epson Perfection 2450 Photo, og den falder også særdeles godt
ud.

Her står forøvrigt, at USB-2 er 10 gange så hurtigt som den gamle USB

mvh
Kristian Amby

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-02 19:16

On Sun, 24 Feb 2002 18:46:41 +0100, Kristian Amby wrote:

> [...]
>ud.
>
>Her står forøvrigt, at USB-2 er 10 gange så hurtigt som den gamle USB

Hvis det holder stik forholdsmæssigt, vil mine 12-14 minutter for 8
billeder kunne reduceres til godt eet minut, hvilket vel er
acceptabelt - selv hvis man skal scanne mange strimler?

Den oplysning får mig straks hensat i opgraderingstanker

>Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:

Det har jeg skam gjort flere gange. Flotte billeder og tydeligvist
håndværk på et stykke godt papir.

P.S. I Roslev i Salling, hvor jeg voksede op, havde vi en fotograf der
hed Amby. Du skulle vel ikke være i famlie med ham?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Bruus

Dato : 24-02-02 20:03

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> P.S. I Roslev i Salling, hvor jeg voksede op, havde vi en fotograf der
> hed Amby. Du skulle vel ikke være i famlie med ham?

For lige at skille skæg fra snot.
Det er korrekt at USB-2 er væsentligt hurtigere
men der er altså kun overførselshastigheden fra
scanneren til computeren, selve scanningen vil
ikke blive markant hurtigere.

Men i øvrigt er det imponerende data 2450 disker op med.

Per Bruus
perbruus@tdsadsl.dk

Fra : Kristian Amby

Dato : 24-02-02 21:54

>Hvis det holder stik forholdsmæssigt, vil mine 12-14 minutter for 8
>billeder kunne reduceres til godt eet minut, hvilket vel er
>acceptabelt - selv hvis man skal scanne mange strimler?

Jeg læste bladet hos en bekendt, måske husker jeg forkert, Skulle jeg
lige kontrollere, inden du optager lån? Desuden er det vel heller ikke
overførselstid det hele. Scanneren kører vel ikke hurtigere af den
grund, ihvertfald ikke 10x så hurtigt - eller gør den?

> [...]
>
>P.S. I Roslev i Salling, hvor jeg voksede op, havde vi en fotograf der
>hed Amby. Du skulle vel ikke være i famlie med ham?

Det er jeg sikkert, jeg ved bare ikke hvordan.