klargøring af disk
Fra : Henry Lerche

Dato : 23-02-02 15:08

Hej!
Jeg vil gerne gøre en disk klar så jeg både kan køre OS X og Linux på min
Ibook hvordan skal min disk se ud og hvilke værktøjer kan der anvendes.

--
Mvh.
Henry Lerche

Fra : Jan

Dato : 23-02-02 21:00

Henry Lerche <webmaster@sakskobing.net> wrote:

> Hej!
> Jeg vil gerne gøre en disk klar så jeg både kan køre OS X og Linux på min
> Ibook hvordan skal min disk se ud og hvilke værktøjer kan der anvendes.

Den skal være firkantet og helst lidt metal farvet.

Det var ikke det du ledte efter? Linux kræver 2 partitioner, OS X én,
jeg vil dog anbefale 3-4 til Linux /swap (2xdin ram men max 256MB pr.
swap og nøjs med max 512mb samlet), /root (500-1000 mb) og /usr (alt
hvad der er tilbage). OS X er simpel, bare en partition på 1.5GB+.

Brug Apples eget Drive Setup (kender ik' det danske navn) værktøj og
formater din disk i fire eller fem partitioner efter ovenstående
anbefalinger og du bliver flyvende.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 21:20

"Henry Lerche" <webmaster@sakskobing.net> writes:

> Jeg vil gerne gøre en disk klar så jeg både kan køre OS X og Linux
> på min Ibook hvordan skal min disk se ud og hvilke værktøjer kan der
> anvendes.

Du kan anvende Apples Diskværktøj til at partitionere disken. Den
konkrete opdeling afhænger af diskens størrelse og dine ønsker - og
jeg vil her anbefale dig at læse installationsvejledningen før du går
i gang. Hvilken distribution installerer du forresten?

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Henry Lerche

Dato : 24-02-02 10:53

"Janus Sandsgaard" <janus@janus.dk> skrev

> Hvilken distribution installerer du forresten?

Jeg havde tænkt mig en Mandrake 8.2 Men jeg er åben over for andre forslag
hvis nogen har andre ideer

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-02-02 17:56

"Henry Lerche" <webmaster@sakskobing.net> writes:

> Jeg havde tænkt mig en Mandrake 8.2 Men jeg er åben over for andre
> forslag hvis nogen har andre ideer

Mandrake 8.2 er beta-software; første PPC-udspil fra Mandrake i et års
tid. Hvis du vil have noget mere færdigt, så gå efter Yellow Dog Linux
2.1 eller Suse 7.3. Synes du det er hyggeligt at lege med det nyeste,
så er Mandrage 8.2 PPC helt fin.

-j

Fra : Henry Lerche

Dato : 24-02-02 18:14

Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> tid. Hvis du vil have noget mere færdigt, så gå efter Yellow Dog Linux
> 2.1 eller Suse 7.3. Synes du det er hyggeligt at lege med det nyeste,

Af en eller anden grund kan jeg ikke Yellow Dog ikke mounte mit cd-dvd-drev på min iBook

Jeg kan godt boote men efter at den har loadet in memory så er det
slut..

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-02-02 21:39

Henry Lerche <linux@lercheweb.dk> writes:

> Af en eller anden grund kan jeg ikke Yellow Dog ikke mounte mit
> cd-dvd-drev på min iBook
>
> Jeg kan godt boote men efter at den har loadet in memory så er det
> slut..

Hvis du installerede linux for at lege med et andet operativ system
bør du som minimum sætte et krav til dig selv om, at du ønsker at
blive i stand til at oversætte din egen kernel. Når du har nået det
mål, vil du opdage at mange af problemer med hardware forsvinder lige
så langsomt

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH