mp3 fra høj til lav kvalitet
Fra : Sebastian Loeck

Dato : 23-02-02 17:58

Jeg har her en bunke mp3 i god kvalitet af nogle gamle radiofortællinger
(optaget fra digital radio). De fylder en del og der kommer flere. Nu
har Rubiline kun 20 GB harddisk og jeg vil gerne brænde nogle af de der
mp3 og stil dem på hylden. Jeg har ikke brug for den fine kvalitet, en
64 kBit/s vil også gøre det.

Hver fil er ca. 55 minutter og 50 MB.
Jeg kunne indlæse dem i QuickTime og exportere som AIFF (det tager ca.
10 min på Rubiline) og bagefter skubbe dem igennem iTunes (ca. 15 min.).
Det drejer sig om ca. 40 filer. Det vil tage et døgn!
Er det ikke noget der er mere smart?

hilsen
Sebastian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 18:18

sebalo@worldonline.dk (Sebastian Loeck) writes:

> [...]
> 10 min på Rubiline) og bagefter skubbe dem igennem iTunes (ca. 15 min.).
> Det drejer sig om ca. 40 filer. Det vil tage et døgn!

Kommandolinieprogrammer.

"mpg123" eller lignende kan lave en wav-fil ud fra en eksiterende MP3-fil.

"bladeenc" eller lignende kan lave en MP3-fil med oenskede egenskaber
ud fra en WAV fil.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : iMok

Dato : 23-02-02 20:25

d. 23-2-2002 18:17 skrev Thorbjørn Ravn Andersen om mp3'ere:

> "mpg123" eller lignende kan lave en wav-fil ud fra en eksiterende MP3-fil.
> "bladeenc" eller lignende kan lave en MP3-fil med oenskede egenskaber
> ud fra en WAV fil.

Er det ikke nemmere at få fat på soundjam? Den kan da det hele??
(well aiff->mp3 mp3->aiff aiff->aiff mp3->mp3 anyway)

hilsen, -imko

Fra : Karl Antz

Dato : 23-02-02 21:41

iMok <imko_heijkoop@dskd.dk> wrote:

> Er det ikke nemmere at få fat på soundjam? Den kan da det hele??
> (well aiff->mp3 mp3->aiff aiff->aiff mp3->mp3 anyway)

Hvorfor ikke gøre det direkte i iTunes? Gå til Preferences/Importing, se
efter om det står på MP3, klik på Configuration, vælg Custom og en lav
komprimering, sig OK - og gå så til menuen Advanced/Convert to MP3. Så
kan du vælge mp3-filen direkte uden at skulle gå via AIFF - og i iTunes
højreklikker du så på den og vælger Show Song File.

Håber det hjælper

hilsen ka'l

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-02-02 19:51

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Hvorfor ikke gøre det direkte i iTunes?
Fordi iTunes 2.03 ikke importerer mp3 fra mp3.

> Håber det hjælper
Desværre ikke
Sebastian

Fra : Karl Antz

Dato : 24-02-02 21:05

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> Fordi iTunes 2.03 ikke importerer mp3 fra mp3.

I så fald har du en anden iTunes end jeg har - jeg har lige gjort det.

Det er rigtigt at iTunes ikke gør det automatisk. Men som jeg skrev i
mit første indlæg, skal du vælge menuen Advanced/Convert to MP3. Så kan
du vælge den MP3-fil som du vil konvertere til en anden komprimering -
fordusat du har, sdom jeg også skrev i mit første indlæg, i Preferences
under Importing valgt Custom og der indstillet det til feks 64 kbps.

Og som sagt - jeg har lige selv gjort det: jeg valgte en MP3-fil som jeg
havde liggende på min harddisk og som endnu ikke var optaget i iTunes'
bibliotek, og den dukkede pænt og nydeligt op i iTunes' bibliotek efter
konverteringen.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 28-02-02 21:58

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> I så fald har du en anden iTunes end jeg har - jeg har lige gjort det.

Det sku rigtigt, det virker "my beloved iTunes". iTunes er simpelthen
det bedste "since sliced bread" eller i hvert fald efter togkøreplanen
til Palm.

hilsen
og tak for hjælpen
Sebastian

Fra : tom dissing

Dato : 23-02-02 22:13

Alternativet er at bruge et af de tusindhvis af shareware programmer der er
at finde overalt på nettet..
192 kbit/s er hvad DR kører med på deres DAB radio.. ( med klassisk musik
!!)
384 er "MEGET" høj kvalitet.. Men så fylder det altså også en del..
128 er normalt !?
Tom

PS
Er godt klar over at ex. Itunes bare "gør det"..
Men det er jo altid sjovt nok at blande sig lidt !!.... Altså i hvad
computeren gør..

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-02-02 19:51

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Alternativet er at bruge et af de tusindhvis af shareware programmer der er
> at finde overalt på nettet..
Ja men de kan der bare mp3-2-aiff eller omvendt og ikke en downgrade af
mp3 i eet hug.

hilsen
Sebastian

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-02-02 19:51

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Kommandolinieprogrammer.
Er du sindsyg hvis jeg ville var til den slags, havde jeg ikke en
Mac men en underlig UNIX eller Dos maskine. Jeg er for dum til
kommandolinieprogrammer. Jeg kan finde ud at optage en script og sjuske
lidt rundt i den, men så stopper det.

> "mpg123" eller lignende kan lave en wav-fil ud fra en eksiterende MP3-fil.
Det kan QuickTime også.

> "bladeenc" eller lignende kan lave en MP3-fil med oenskede egenskaber
> ud fra en WAV fil.
Det kan iTunes også.

Jeg tror ikke at mpg123 er hurtigere end QuickTime og bladeenc hurtigere
end "my beloved iTunes".

hilsen
Sebastian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 22:07

> Er du sindsyg hvis jeg ville var til den slags, havde jeg ikke en
> Mac men en underlig UNIX eller Dos maskine. Jeg er for dum til

Dagens overraskelse: OS X er netop en underlig Unix.

> Jeg tror ikke at mpg123 er hurtigere end QuickTime og bladeenc hurtigere
> end "my beloved iTunes".

Men man kan bestille hvad man vil have lavet, og så sætte den til det
fra en ende af. Undertiden er det rart at man ikek skal vente hele og
halve timer på at få lov til at trykke på OK.

Fra : Jesper

Dato : 23-02-02 18:40

> [...]

> 10 min på Rubiline) og bagefter skubbe dem igennem iTunes (ca. 15 min.).
> Det drejer sig om ca. 40 filer. Det vil tage et døgn!

jeg vil foreslå at du bruger SoundApp til en batch konvertering af dine
MP3'ere til AIFF på et tidspunkt hvor du ikke bruger den (om natten?) og
så tager de AIFF filer der er kommet ud af det og sætter itunes til at
lave MP3'ere af dem på et andet tidspunkt hvor du ikke brugere 'puteren,
det kan vel ikke være så svært?
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-02-02 19:51

Jesper <spam@sucks.xx> wrote:

> [...]
> så tager de AIFF filer der er kommet ud af det og sætter itunes til at
> lave MP3'ere af dem på et andet tidspunkt hvor du ikke brugere 'puteren,
Jo jeg har ca. 70 filer med hver 55 min radioudsendelse. Hvis jeg
skriver en script til QuickTime og sætter hende til at klare det "over
night" går Rubilines Harddisk i knæ. Hvor meget fylder 64 h AIFF sound?

hilsen
Sebastian

Fra : Jesper

Dato : 24-02-02 20:06

> [...]

> skriver en script til QuickTime og sætter hende til at klare det "over
> night" går Rubilines Harddisk i knæ. Hvor meget fylder 64 h AIFF sound?

Du kan spare dig at skrive et script, hvis du bruge SoundApp. Hvis
iTunes kan læse AIFF i IMA 4:1 og du vælger at downsample til 22,05 KHz,
så kommer det til at fylde 1/8 af hvad det ellers ville fylde.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-02-02 10:06

Sebastian Loeck wrote:

> [...]
> 10 min på Rubiline) og bagefter skubbe dem igennem iTunes (ca. 15 min.).
> Det drejer sig om ca. 40 filer. Det vil tage et døgn!

Musicmatch Jukebox 3.0 (hent den via pure-mac.com)
Smid MP3 filerne i "playlist" - vælg alt - æble+k - vælg MP3 conversion -
bitrate og destination
Så klarer den det hele - mens du arbejder videre på maskinen.
VH
Villy Erichsen