skibberlabskovs.
Fra : Keld Loll Rasmussen

Dato : 22-02-02 22:24

Hjælp. Mig med en god opskrift på Skibberlabskovs. M.V.H. Keld.

Fra : Svend Andersen

Dato : 23-02-02 17:44

keld.loll@rasmussen.mail.dk,Ny-Internet writes:
>Hjælp. Mig med en god opskrift på Skibberlabskovs. M.V.H. Keld.

SKIPPERLABSKOVS.

400 g magert reelt oksekød,
det kan være klump, tykkam
eller andet reelt oksekød.
300 g magert stribet flæsk
(kogeflæsket er det mest magre)
5 store løg
1 kg store kartofler (melede)
10-12 sorte peberkorn
3-4 laurbærblade (klippes i stk.)
Ca. 3/4 l bouillon eller vand
1 bdt purløg
1 bdt persille
Kolde smørterninger efter behag
Salt.

Skær oksekødet i terninger på ca 1 x 1 cm.
Gør det samme med flæsket efter svær og evt. brusk er fjernet og kasseret.
Løgene pilles og skæres også i terninger, og det hele kommes i en
tykbundet gryde sammen peberkorn og laurbærblade.

Så hældes der vand eller bouillon ved så det lige akkurat dækker. Det hele
koges op, og man lader det stå og snurre,
i omkring en time, imens man skræller kartoflerne, og skærer dem i små
terninger.

Derefter kommes de også ned i gryden til det øvrige, og der spædes med
yder-ligere kogende vand eller bouillon, men kun så meget at det hele igen
lige akkurat er dækket, læg igen låget på og lad det stå og snurre.
Der skal ikke røres i gryden.

Efter ca 20 min. når kartoflerne er ved at koge ud skal man røre og blande
det forsigtigt, og samtidig smage det til med salt. Lige før serveringen
røres en god klump smør i gryden og der drysses rigeligt med hakket
persille og friskklippet purløg.
Til dem der ikke skal tælle kalorier kan man stille en lille skål med
smørterninger, som de selv kan tilsætte efter behag.

En skive groft rugbrød og en skål med rødbeder er næsten traditioelt
tilbehør til retten.

Et stort glas skummende fadøl er det bedste til skipperlab-skovs.

Hilsen Svend A

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 28-02-02 00:44

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> wrote in message
> SKIPPERLABSKOVS.
> 400 g magert reelt oksekød,
> det kan være klump, tykkam
> eller andet reelt oksekød.
> 300 g magert stribet flæsk
> (kogeflæsket er det mest magre)
> 5 store løg
> 1 kg store kartofler (melede)
> 10-12 sorte peberkorn
> 3-4 laurbærblade (klippes i stk.)
> Ca. 3/4 l bouillon eller vand
> 1 bdt purløg
> 1 bdt persille
> Kolde smørterninger efter behag
> Salt.

Hvor mange er dette beregnet på? Jeg synes det virker som meget kød til fire
personer.
/Peter

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 24-02-02 08:18

Fri, 22 Feb 2002 22:23:40 +0100, skrev "Keld Loll Rasmussen"
<keld.loll@rasmussen.mail.dk> :

>Hjælp. Mig med en god opskrift på Skibberlabskovs. M.V.H. Keld.

Nedenstående opskrift er min favorit.
Den er nok ikke så tro mod den originale opskrift, men den smager
supergodt, den er enkel at lave og samtidig er den også fedtfattig
(såfremt man altså udelader el. begrænser smørklatterne ovenpå, når
den spises).

Skipperlabskovs
(4 personer)
400 g svinekød, kalkun eller kylling i tern
1 kg skrællede kartofler i små tern
3 - 4 porrer skåret i ringe
ca. 1/2 liter vand/bouillon
3 laurbærblade
10 hele peberkorn
salt
Kød sættes over i koldt vand. Når det koger, skummes suppen og kødet
snurrer ca. 15 minutter.
Kartofler og porrer tilsættes sammen med larubærblade og hele
peberkorn og koger med yderligere 30 - 45 minutter, til kartoflerne
koger ud og jævner suppen.
Smages til med salt og peber.
Serveres med en klat kold smør.

--
Gitte Sørensen

HomeParty forhandling af kosmetik & undertøj
http://www.gittes.dk - http://www.kosmetik-tak.dk

Fra : Svend Andersen

Dato : 28-02-02 06:59

noerkjaer@removemail.dk,Ny-Internet writes:
>Hvor mange er dette beregnet på? Jeg synes det virker som meget kød til
>fire
>personer.

Skipperlabskovs er en herreret -så fire personer er OK.
700 gr kød til fire mandfolk er da ikke for meget.........

I øvrigt svinder flæsket meget i gryderetten (derfor den smager så godt)

hilsen Svend A