bøje kobberrør
Fra : Sandman

Dato : 23-02-02 14:40

Hurtigt spørgsmål - og forhåbentligt hurtigt svar

Jeg står midt i at skifte blandingsbatteri på køkkenvasken. Før jeg gør
noget helt overilet med dertilhørende knækkede kobberrør, vil jeg høre, om
der måske var et godt råd til "formbøjning" af kobberrør, så jeg kan ramme
sammenfletningen under vasken?

mvh Leif

Fra : The Evil Twin

Dato : 23-02-02 16:23

"Sandman" <dksandman@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der måske var et godt råd til "formbøjning" af kobberrør, så jeg kan ramme

Tag et godt greb med begge hænder om røret, og buk dem forsigtigt.
Kort af rørene når de passer. De bør stikke ca. 1 cm ned i røret under
vasken.
Koberrørene er blødt kobber, så det er muligt at bukke dem.
Husk nye omløbere ved vandtilslutningen, da de gamle ikke dur mere.

Hilsen
Torben

Fra : Sandman

Dato : 23-02-02 16:40

Tak for svaret. Det er nu klaret med en gang følsom bøjning af rørerne.

Mvh Leif

Fra : DonE

Dato : 24-02-02 14:36

Høp.
Du kunne jo også bare ha' brugt plastik-rør!

Fra : Sandman

Dato : 24-02-02 21:26

Det kan godt ske, at jeg spørger dumt, men så må jeg jo tage det med....

Hvorfor leveres blandingsbatterier så ikke med plasticrør istedet, det må da
være billigere - jeg troede faktisk, at man _skal_ bruge kobberrør.

Mvh Leif

Fra : Per H

Dato : 24-02-02 22:29

On Sun, 24 Feb 2002 21:25:38 +0100, "Sandman" <dksandman@hotmail.com>
skrev:

>Det kan godt ske, at jeg spørger dumt, men så må jeg jo tage det med....
>
>Hvorfor leveres blandingsbatterier så ikke med plasticrør istedet, det må da
>være billigere - jeg troede faktisk, at man _skal_ bruge kobberrør.

det ville jeg også godt vide. hmm det kan måske ikke godkendes som
fastmonteret?

PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

icq 8212837

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 24-02-02 23:27

I artiklen <rmmi7u4jd8tiae77ad37lf1mighv991k0g@4ax.com>,
skrev Per H <phbyg@privat.dk>:

> det ville jeg også godt vide. hmm det kan måske ikke godkendes som
> fastmonteret?

Blandingsbatterier fås både med plastslanger og kobberrør, afhængigt af
fabrikat. Jeg havde fornylig netop udset mig et batteri med
plastslanger, meeen fruen syntes bedre om et Damixa batteri, og de fås
kun med kobberrør. Jeg savede så kobberrørene af 10 cm nedenunder
køkkenbordet og satte plastslanger på i stedet. Om de bliver mindre
fastmonterede af det, ved jeg ikke, men det hundrede gange nemmere at
montere (ca.).

--
Helge.

Fra : Sandman

Dato : 25-02-02 20:30

Ved du, hvor man kan købe slangerne, og hvilke samlemuffer skal man bruge?
(evt. navn/mærke på slange og muffe)?

Mvh Leif

Fra : petersen_michael

Dato : 25-02-02 21:10

Sandman skrev i meddelelsen ...
>Ved du, hvor man kan købe slangerne, og hvilke samlemuffer skal man
bruge?
>(evt. navn/mærke på slange og muffe)?

pex rør 16mm

fittings 12mm kobber -> 16mm pex

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : mso

Dato : 25-02-02 21:08

"Sandman" <dksandman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ved du, hvor man kan købe slangerne, og hvilke samlemuffer skal man bruge?
> (evt. navn/mærke på slange og muffe)?

Du kan købe tingene i et byggemarked. Meeeen hvis det er et nyt armatur
ville jeg ikke save gode kobberrør over for at sætte muffer på. Jeg har et
filosofi der hedder at jo færre samlinger jo bedre.
På et nyt armatur er kobberrørene bløde og derfor nemme at forme. Når de så
først er formet én gang, bliver de stive. Så hvis det er et gammelt armatur
du skal sætte på, er det en anden snak.

Hvis du stadig vil have slanger på, skal du være sikker på at de er
VA-godkendte. Det siger loven.
Angående samlemufferne er der et utal af mærker, som kan bruges, f.eks.
Megatherm. Katalog kan hentes på følgende adresse.
http://www.megatherm-magneta.dk Her skal komponenterne også være
VA-godkendte.

mvh
Michael

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 26-02-02 00:08

I artiklen <3c7a9aca$0$56556$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev mso <mso@oncable.dk>:

> [...]

[snipped]

> På et nyt armatur er kobberrørene bløde og derfor nemme at forme.

Det var de ikke på det armatur, jeg købte. Fordelen ved at bruge
slanger er at man kan gemme dem af vejen, samle dem med en strip og
hænge dem op, så de ikke sidder i vejen.

> Jeg har et filosofi der hedder at jo færre samlinger jo bedre.

OK, men en enkelt extra samling er dog til at overse. Hvis du vil save
rørene over (med en nedstryger), så sørg for at file alle grater ved
savsnittet væk, ellers kan de ende nede i 'løgnhalsen'.

--
Helge.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 25-02-02 23:50

I artiklen <a5e3cl$10er$1@news.cybercity.dk>,
skrev Sandman <dksandman@hotmail.com>:

> Ved du, hvor man kan købe slangerne, og hvilke samlemuffer skal man
> bruge? (evt. navn/mærke på slange og muffe)?

Jeg købte mine i det lokale byggemarked (Byggekram) det hele i sæt klar
til brug, men det kan også købes enkeltvis. Jeg vil mene at det kan
købes i alle byggemarkeder, der handler med blandingsbatterier.

--
Helge.

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 20:39

On Sun, 24 Feb 2002 23:26:44 +0100, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Jeg havde fornylig netop udset mig et batteri med
>plastslanger, meeen fruen syntes bedre om et Damixa batteri, og de fås
>kun med kobberrør.

De der følger denne gruppe vil vide, at det er Fruerne der bestemmer.
Stadig i tvivl, så bare spørg M@rk

> [...]
>køkkenbordet og satte plastslanger på i stedet. Om de bliver mindre
>fastmonterede af det, ved jeg ikke, men det hundrede gange nemmere at

Tihi, genial løsning, så fik I begge opfyldt jeres ønsker. Indimellem
er mænd nu alligevel ikke helt så dumme endda

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : petersen_michael

Dato : 27-02-02 19:44

H. Olesen skrev i meddelelsen
<4qon7u0l5fth0v81kigueufmgbp09mtf4e@4ax.com>...

>De der følger denne gruppe vil vide, at det er Fruerne der bestemmer.
>Stadig i tvivl, så bare spørg M@rk

det hedder, vil du have ret, eller vil du være gift ?

>Indimellem er mænd nu alligevel ikke helt så dumme endda

indimellem ? hrmf :-/

>*** Det er bedre at have jord under neglene end jord i hovedet ***

jooe deet