Rimelig frist til fejlretning?
Fra : Peter

Dato : 23-02-02 00:58

Hej

For tre uger siden bestilte jeg noget træ. 10 dage efter kom det - med
forkerte mål. Sælger tog det retur for at rette fejlen. Ringede mig op og
fortalte, at det ikke kunne rettes, han måtte lave noget nyt. Det kom i
går - også med forkerte mål. I øvrigt sammen med en regning for begge de
fejlbehæftede leverancer. Altså, dobbelt regning - og endnu ikke noget træ
der holder de bestilte mål.

Hvor længe har sælger krav på at rette fejl?

Og

Kan det være rigtigt, at jeg får ekstra udgifter af at sælger måler forkert?
(Det er faktisk en ret enkel opgave.)

Den forsinkede levering giver mig løbende ekstra udgifter. (Så egentligt
fandt jeg det mere rimeligt med en reduktion af prisen.)

Mvh., Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-02-02 13:17

On Sat, 23 Feb 2002 00:58:12 +0100, "Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote:

>Hvor længe har sælger krav på at rette fejl?

I forbrugerforhold kan der ske afhjælpning en del gange. Hvis du vil
undgå yderligere, må du afgive et (skriftligt) påkrav herom - dvs. at
du vil ophæve handlen, hvis fejlen ikke rettes inden f.eks. 14 dage.

>Kan det være rigtigt, at jeg får ekstra udgifter af at sælger måler forkert?

Du skal i hvert fald ikke betale andet og mere end du har aftalt.

>Den forsinkede levering giver mig løbende ekstra udgifter. (Så egentligt
>fandt jeg det mere rimeligt med en reduktion af prisen.)

Det må også kræve et påkrav. Alternativt kan du overveje en
erstatningssag mod sælgeren, men så skal du have klare beviser for at
hans forsinkelse medfører et tab.

Formentlig er der ikke tale om et fikskøb (dvs. sælger har ikke fået
at vide, at varen _skal_ være leveret en bestemt dag af de-og-de
grunde).

--
Jakob Paikin

Fra : Padre

Dato : 23-02-02 13:33

> Kan det være rigtigt, at jeg får ekstra udgifter af at sælger måler
forkert?

Hvis det er sælger selv, der har taget de forkerte mål begge gange, har du
ikke pligt til at betale for det.

Ifølge din tekst, har du bestilt sælger til at levere specialtilskåret træ,
som sælger skal måle op til og, som du selv skal sætte op/samle eller hvad
du nu skal med det.

Dvs., at der er tale om et køb af en individuel vare.

Når han leverer noget træ, der ikke passer med de mål, han selv har taget,
har han leveret en mangelfuld vare, eller også slet ikke leveret (det
spørgsmål kan man vistnok strides meget om .

Hvis han ikke har leveret - ja så skal du jo heller ikke betale.

Hvis han har leveret en mangelfuld vare, ja så skal han uden omkostninger
for dig afhjælpe mangelen.

Padre

Fra : Peter

Dato : 23-02-02 19:51