Frøstande
Fra : R.N.

Dato : 23-02-02 11:38

Hvis man skal bruge det engelske ord for 'frøstande' opdager man at man
ikke kan slå det op i almindelige dansk-engelsk ordbøger. Er der
tilfældigvis nogen, der ved hvad frøstande hedder på engelsk??

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-02-02 13:05

On Sat, 23 Feb 2002 11:37:46 +0100, R.N. wrote:

>Hvis man skal bruge det engelske ord for 'frøstande' opdager man at man
>ikke kan slå det op i almindelige dansk-engelsk ordbøger. Er der
>tilfældigvis nogen, der ved hvad frøstande hedder på engelsk??

Hvis du med 'frøstand' f.eks. mener en kapsel eller en skal, hedder
det 'seed coat'.

Iøvrigt findes der en glimrende engelsk botanisk ordbog, "GardenWeb
Glossary of Botanical Terms" på adressen:
http://glossary.gardenweb.com/glossary/seed_coat.html
Den kan godt nok ikke oversætte fra dansk til engelsk, men kan være
meget nyttig alligevel. Prøv f.eks. at indtaste 'seed' som søgeord, så
får du 160 forskellige sammenhænge, hvor ordet 'seed' indgår.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : R.N.

Dato : 23-02-02 21:24

"Kurt Hansen" skrev i en meddelelse

> Hvis du med 'frøstand' f.eks. mener en kapsel eller en skal, hedder
> det 'seed coat'.

Tusind tak for den fine botaniske ordbog. Det ser ud til at man kan komme
langt omkring med den. Så nu vil jeg fordybe mig i den.

> [...]
> meget nyttig alligevel. Prøv f.eks. at indtaste 'seed' som søgeord, så
> får du 160 forskellige sammenhænge, hvor ordet 'seed' indgår.

Ja, det virker fint. Jeg siger rigtig mange tak.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Mona

Dato : 23-02-02 21:26

R.N. <elena@io.dk> skrev i en
> [...]
der
> tilfældigvis nogen, der ved hvad frøstande hedder på engelsk??

Hmmm, hvad med 'Frog-stands'...?
*G*

Undskyld, jeg fik lige et morsomt indfald (synes jeg selv...). I
andre synes nok nærmere det var et anfald...

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-02-02 07:59

On Sat, 23 Feb 2002 21:26:06 +0100, Mona wrote:

> [...]

>*G*
>
>Undskyld, jeg fik lige et morsomt indfald (synes jeg selv...). I
>andre synes nok nærmere det var et anfald...

Det er den slags små indfald og bemærkninger der lyser op i en ellers
grå vinterhverdag. Jeg foreslog selv for nyligt, at en påfugl må hedde
en 'onbird' på engelsk

Venlig hilsen
Kurt Hansen