Netværk?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-02 04:30

Hej

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg nok må indse, at den form for 'netværk',
jeg hidtil har kørt med, - med en swichbox med 4 DB-25 indgange + 1 DB
25 udgang, som jeg så har 'vendt', så jeg bruger 'udgangen' som indgang
for alle mine SCSI enheder, og 'indgangene' bruger jeg så som udgange
til hver sin computer, så jeg blot ved en skifte på omskifteren kan
skifte alle SCSI enheder fra en computer til en anden og aktivere dem
blot ved en enkelt genstart.

Nå, men jeg regner med at skulle have et 'rigtigt ethernet' netværk op
at stå inden så længe, så jeg har et par spørgsmål hertkl.

1. Jeg har en PM 7200/90 stående. Kan jeg få fx. et PCI kort til den med
flere RJ-45 ind-/udgange, så jeg kan bruge den som en slags
router/server?. Selvfølgelig skal der noget mere RAM i den og et nyere
system, - den har en 500mb HD, og det mener jeg skulle være nok, da der
jo ikke skal ligge nogen særlige programmer udover et system. Jeg har
også en PM 7600/120/96mb RAM med 2x 1,2gb HD, som evt kan bruges i
stedet for, men jeg vil helst undgå det, da denne maskine gerne skulle
stå som et 'link' mellem en del af mit lydstudie og så mit
redigeringsstudie på min G3/333AV.

2. Eller skal jeg ud og købe en switch eller router (fx. et NetGear?)
med 5-8 porte, så jeg har lidt udv. muligheder?

3. Er 10Mbits ethernet nok, eller skal jeg 'ofre' nogle 100Mbits PCI
kort på maskinerne?

4. Er en 10Mtis forbindelse hurtig nok til, at jeg kan optage direkte
til min G3/333AV's optage- og redigeringsudstyr?

5. Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-02-02 07:25

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> 2. Eller skal jeg ud og købe en switch eller router (fx. et NetGear?)
> med 5-8 porte, så jeg har lidt udv. muligheder?

Koeb en lille 10/100 Mbit switch, og 100 Mbit kabler. Det giver den
bedste hastighed

> 3. Er 10Mbits ethernet nok, eller skal jeg 'ofre' nogle 100Mbits PCI
> kort på maskinerne?

Koeb 100 Mbit kort til de maskiner du bruger mest, og lad resten koere
paa 10 Mbit. Switchen klarer resten.

> 4. Er en 10Mtis forbindelse hurtig nok til, at jeg kan optage direkte
> til min G3/333AV's optage- og redigeringsudstyr?

Regn efter. 10 Mbit kan man med rimelighed forvente 600-800 Kb/s.
100 Mbit i medvind kan koere 8 Mb/s paa netkortet i en moderne Mac.

> 5. Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Koeb ikke for smaat, men heller ikke for stort. Jeg koebte en 5-port
switch og den er lige lille nok, da jeg godt vil have nogen kabler
liggende fast uden at skulle omkable (et til stuen, et til
sovevaerelset osv). Har man kun stationaere er det mindre vigtigt.

Koeb ordentlige kabler. Det er et dumt sted at spare.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-02 23:13

> [...]
>
> 1. Jeg har en PM 7200/90 stående. Kan jeg få fx. et PCI kort til den med
> flere RJ-45 ind-/udgange, så jeg kan bruge den som en slags

Ja, man kan godt få et netkort sammenbygget med en hub eller en switch,
men det kan næppe betale sig. Efter sigende fungerer et netkort med
indbygget switch præcis som var det to separate enheder. Netkortet har
altså fat i en switch-port og ikke direkte i switchens interne bus. (Din
7200 kan alligevel ikke fylde en 100 Mbit/s port, så det er helt
ligegyldigt.)

Fordele: Kompakt. Slipper for en ekstra dims til at ligge og flyde.
Ulemper: Switchen virker kun, når computeren er tændt. Formentligt for
dyrt, men undersøg det selv.

Tænk i øvrigt på, at standard Mac OS ikke er specielt god som server,
men det fungerer til et lille netværk.

> 2. Eller skal jeg ud og købe en switch eller router (fx. et NetGear?)
> med 5-8 porte, så jeg har lidt udv. muligheder?

En switch og en router er to forskellige ting. Switchen bruges til at
samle netkablerne fra de forskellige enheder på nettet. Routeren bruges
til at forbinde et netværk til et andet netvært; til hjemmebrug typisk
til at forbinde sit netværk til Internettet med kun én IP-adresse.

Man kan også få en router sammenbygget med en hub eller en switch.

Og endelig kan man også bruge en Mac som router, men det kræver
tredjeparts software (eller Mac OS X samt en god vejledning).

Hvordan er din Internetforbindelse, og hvad har du brug for?

> 3. Er 10Mbits ethernet nok, eller skal jeg 'ofre' nogle 100Mbits PCI
> kort på maskinerne?

Hvis du køber nyt, kan du næppe få 10 Mbit/s netkort længere, så det
giver sig selv. Hvis du køber en switch, så kan du frit kombinere 10
Mbit/s og 100 Mbit/s. Jeg købte fornyligt en 5-port switch til 359 kr.,
og den fungerer glimrende.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-02 05:51

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
>
> Fordele: Kompakt. Slipper for en ekstra dims til at ligge og flyde.
> Ulemper: Switchen virker kun, når computeren er tændt. Formentligt for

Ja, det kan jeg godt se, så det skal checkes lidt mere, inden jeg gør noget.

> Tænk i øvrigt på, at standard Mac OS ikke er specielt god som server,
> men det fungerer til et lille netværk.

Hm, så skal jeg prøve, om jeg kan 'fiske' en 9.1Server et eller andet sted...
- Og så alligevel, - det kommer kun til at dreje sig om 4 - højst 6 maskiner.

> [...]
> til at forbinde et netværk til et andet netvært; til hjemmebrug typisk
> til at forbinde sit netværk til Internettet med kun én IP-adresse.

Jeg er godt klar over forskellen. Det jeg tænkte, var, om jeg kunne 'nøjes'
med en router, hvis jeg fx. købte nye netkort, men det kan jeg godt se ikke
vil kunne fungere optimalt, så det bliver nok både en switch og en router.

> Man kan også få en router sammenbygget med en hub eller en switch.

- eller en switch med router...

> Og endelig kan man også bruge en Mac som router, men det kræver
> tredjeparts software (eller Mac OS X samt en god vejledning).

Så tror jeg den metode er udelukket på forhånd.

> Hvordan er din Internetforbindelse, og hvad har du brug for?

Stofanet - 1Mbits kabel, der måske snart bliver udvidet til 2Mbits. Jeg har
snakket lidt med Stofanets erhvervsafd. og de regner med, at der snart kommer
både 2 og 4Mbits forbindelser til rimelige priser vel at mærke...

Det, jeg først og fremmest har brug for, er en meget stabil og hurtig
overførsel af signal mellem computerne, hvis jeg fx. skal kunne optage og
redigere direkte på min G3/333AV via en PM 7600/120, der er koblet direkte
til lydanlægget. Desuden regner jeg så småt med at forsøge at få fat i en
G3/333AV eller en G3/350 mere til udelukkende at styre mine brændere, + at
jeg har en 7600 mere til scanner.

Desuden har jeg brug for en hurtig internetforbindelse med min. 1Mbits
connection, som den jeg har nu, - primært til download og videresendelse af
filer. Nogle gange henter jeg endda meget store filer ned 2-300mb pr stk., -
og jeg har altså ikke lyst til, at det skal vare flere timer...

> [...]
> giver sig selv. Hvis du køber en switch, så kan du frit kombinere 10
> Mbit/s og 100 Mbit/s. Jeg købte fornyligt en 5-port switch til 359 kr.,

OK, dvs., at jeg kan som en anden anbefalede det udskifte de 10mbits kort,
der vil være mest formålstjenlige og så beholde 10mbits kortene, der hvor det
ikke betyder så meget.

Hvilket mærke er din switch, - hvor købte du den, - og har de en større model
med fx. 8 porte istedet for de 5?

Foreløbig tak for de gode råd

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-02-02 21:28

> - eller en switch med router...

De kaldes som regel level 3 switche, og ligger et godt stykke ude over
dit budget.

> Hvilket mærke er din switch, - hvor købte du den, - og har de en større model
> med fx. 8 porte istedet for de 5?

Det er reelt ligemeget. Alle de små switche kan dække dit behov. Jeg
kan fraråde intel switche; de er lavet af plastic, ustabile og
blæseren larmer.

Regn med ca. 100 kroner per port og køb den i en vilkårlig butik i
Vestergade.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 22:13

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Regn med ca. 100 kroner per port og køb den i en vilkårlig butik i
> Vestergade.

Og koeb ikke for smaat!

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-02-02 00:57

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]

Den hedder Vegas og blev købt hos 'shg.dk', som er ret billig med
netværksting. Den findes også med 8 porte, men er så noget dyrere.
(Prisen på en switch stiger en del med størrelsen, for det sætter større
krav til den interne hastighed.)

> Det er reelt ligemeget. Alle de små switche kan dække dit behov.

Det kan jeg tilslutte mig. Alle de små 'Taiwan-switche' har formentligt
det samme indmad. Jeg tror alle små switche med 8 porte eller mindre er
uden blæser i dag.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-02-02 05:55

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> De kaldes som regel level 3 switche, og ligger et godt stykke ude over
> dit budget.

Tænker du her på noget Cisco eller lign.? - Jeg mener at have set, at Netgear har
noget i samme retning, og de er jo ikke så dyre igen. Men hovedsagen er stadig,
stabilitet i overførsel, hvis jeg skal kunne redigere direkte til 'Master level'

> Det er reelt ligemeget. Alle de små switche kan dække dit behov. Jeg
> kan fraråde intel switche; de er lavet af plastic, ustabile og
> blæseren larmer.

Tak! det har jeg set i en anden gruppe, dk.marked.kommerciel.edb, - her er der
jævnlig Intel grej til salg for næsten ingen penge, og det er lige så sikkert, at
der er en eller anden, der fraråder det...-)

Derimod er jeg blevet anbefalet NetGear som meget stabilt og til rimelige priser.

> Regn med ca. 100 kroner per port og køb den i en vilkårlig butik i
> Vestergade.

- Ikke så tosset en tommelfingerregel at gå efter, - så jeg vil nok tage en
'strøgtur for at høre hvad de forskellige anbefaler....

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-02-02 17:26

> [...]

> igen. Men hovedsagen er stadig, stabilitet i overførsel, hvis jeg
> skal kunne redigere direkte til 'Master level'

Njah... En switch med en router indbygget vil som regel route mellem
de forskellige porte. Det kaldes som regel level 3 switching
(marketing verdenen må være vidunderlig). Prisen per port på sådan en
sag ligger væsenligt over en almindelig switch. Cisco, 3Com og HP
laver sådan nogle.

> Derimod er jeg blevet anbefalet NetGear som meget stabilt og til
> rimelige priser.

NetGear er ok. Jeg har selv positive erfaringer med det. RubyTech
lader også til at virker, såvel som D-Link. Når det kun er 8-16 porte
og det kun er til dit eget lille LAN er der stort set ingen forskel.
Intel's InBusiness plastic switche er til gengæld noget skrammel.

> - Ikke så tosset en tommelfingerregel at gå efter, - så jeg vil nok tage en
> 'strøgtur for at høre hvad de forskellige anbefaler....

Hold dig fra Merlin, ellers er der frit valg.