køreruter til toscana
Fra : lhs

Dato : 22-02-02 20:51

hej

Vi er en familie der nyder at køre langvejs (oftest til tjekkiet) men til
sommer har vi planlagt at køre (selv) til toscana. Er der nogle der har gode
erfaringer mht. til turen derned, specielt med henblik på hvor det víl være
hensigtsmæssigt at overnatte mv. samt rute igennem østrig.

Hilsen

Lars HS

Fra : PHK

Dato : 23-02-02 10:46

"lhs" <shane@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
være
> hensigtsmæssigt at overnatte mv. samt rute igennem østrig.

Ruten derned afhænger af hvor I vil være?

--
_
|_|

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-02-02 13:46

"lhs" <shane@get2net.dk> wrote in message

> [...]
være
> hensigtsmæssigt at overnatte mv. samt rute igennem østrig.

Nu skriver du ikke hvorfra i selv kommer. Men du kan da godt få vores rute
fra Frederikshavn til det sydlige Toscana.

Hjemmefra mellem middag og midt eftermiddag (bringer os gennem Hamborg på et
passende - dvs. sige kø-løst tidspunkt). E45 til et eller andet sted mellem
Hanover og Göttingen, hvor vi overnatter på rasteplads. Selvom vi er kommet
ret sent, er det altid lykkedes os at finde en ledig plet på enten den
første eller anden rasteplads vi kigger på.

Næste morgen tidligt af sted uden morgenmad. Efter Göttingen (afkørsel 72)
følger vi vej 524, hvor vi finder en bager i første landsby og så arrangerer
os med morgenkaffe i den meget kønne dal, denne vej følger. Da vi oftest
holder ferie i slutningen af juni (=skolernes sommerferiestart) benytter vi
turen her (dalen kaldes ofte for kirsebærdalen) til at tanke friske kirsebær
på en af de mange rastepladser med salg af disse herlige bær).
Tilbage på motorvejssystemet ved Bad Hersfeld. Den lille smuttur har sparet
nogle km (relativt uvæsentligt), gjort at vi undgår Kasel-bakkerne (en
remnisens fra dengang vi kørte i ringe biler) og giver os mulighed for
lækkert frisk morgenmad i skovens dybe stille ro - ja, og så selvfølgeligt
kirsebærrene

Herefter tromler vi så videre ad verdens mest dødsyge, men gevaldigt
effektive, vej over München til grænseovergangen ved Kufstein., hvor vi så
overnatter på første rasteplads inde i Østrig. Normalt holder vi så relativt
tidligt ind her, hvor der så er lidt tid til aftensmad, badminton, læsning
mv - samt selvfølgeligt overnatning. Næste morgen meget tidligt (4-tiden)
futter vi så sagtmodigt afsted igen - oplever solopgangen i alperne og når
så hen på eftermiddagen frem til det sydlige Toscana, eller rettere det
nordvestlige Umbria.
Den tidlige afgang lettes af at vi i mange år har kørt i en minibus, hvilket
har betydet at ungerne blot blev lagt i seng bag i bussen (der er heller
ikke plads i en CV vejet ned til 750 kg af kørekortsgrunde og derfor
bare sover videre - og således aldrig har oplevet solopgangen i alperne.

mvh
Jan

Fra : PHK

Dato : 25-02-02 09:41

> [...]

være
> hensigtsmæssigt at overnatte mv. samt rute igennem østrig.

Vi kører ned ad 7´eren, - og bliver på 7´eren hele vejen ned. I Østrig kører
vi over Fernpass, kører imod Schweiz´s østligste del, hvor Samnaun lokker
med toldfrit benzin, sprit, cigaretter og parfumevarer. Vi sparer - siger
konen - mange penge ved at handle ind her et år frem. Imens kikker jeg lidt
på det nye elektronik :)

For at køre denne vej er det ikke nødvendigt at købe billet til Østrig´s
motorveje. Men pas på du alligevel ikke forvilder dig ud på motorvejen ved
Landeck - du skal igennem byen.

Ved Samnaun, hvor vi overnatter ved et hotel skråstreg campingplads, haster
vi videre kl. 05.00 om morgenen for at komme videre ned i Italien, før
morgentrafikken tager over. Vi støder på den italienske motorvej ved Merano,
og har således sparet, ud over Østrigs motorvejsafgift, Brennerafgift og
lidt motorvejsafgift i Italien.

Lidt over middag lander vi ved Camping Rubicone.

Vejen hjem går over Brenner, men stadig på 7´eren hele vejen op. Der er
ingen trafik på 7´eren i forhold til turen over Munich, derfor kører vi den
vej. Kein stress.

--
_
|_|