IP-telefoni
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-02-02 19:09

Vi er en gruppe på ca. 15 beboere (måske flere hvis vi kan overbevise dem
det er en god investering) i en ejendom er spekulerer i IP-telefoni.

Er der nogen her i gruppen der har gode erfaringer (eller dårlige) de
kan/vil dele?

Mvh

Jesper

Fra : Martin Lohse

Dato : 24-02-02 13:22

On Fri, 22 Feb 2002 19:08:37 +0100, "Jesper Nielsen" <jesniel@mail.dk>
wrote:

>Vi er en gruppe på ca. 15 beboere (måske flere hvis vi kan overbevise dem
>det er en god investering) i en ejendom er spekulerer i IP-telefoni.
Hvad mener du med ip-telefoni ?

>Er der nogen her i gruppen der har gode erfaringer (eller dårlige) de
>kan/vil dele?

Hvis du mener ip-telefoni fra brugeren til lokalcentralen så er dette
stadig en meget dyr løsning. Dette kræver en ip-telefoner eller et
software program til computeren.

I virksomhederne installeres der fortiden en del ip-telefoncentraler,
her fokuseres på den fleksibilitet dette udstyr kan give. Integrering
af kalenderfunktioner, telefoner og avanceret omstillingsanlæg.

I en boligforening er der som regel hverken bruge for avanceret
omstillingsanlæg og kalender funktioner. Det er derfor svært at
forsvare en udgift på mellem 7000 - 15000 kr. pr. installation alene i
hardware. Dertil skal lægges kabling osv. oveni.

I dag bruger teleselskaberne ip teknikken fra central til central, her
er det en økonomisk fordel, da kablerne kan bruges til blandet trafik
(data og telefon).

Jeg anbefaler et mindre omstillingsanlæg baseret på dect (trådløst)
eller analog/isdn linier.

Med venlig hilsen
Martin Lohse

lohse@eldesign.dk
http://www.eldesign.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-02-02 13:29

"Martin Lohse" <lohse@eldesign.dk> skrev i en meddelelse
> I dag bruger teleselskaberne ip teknikken fra central til central

Siger du at der er teleselskaber der overfører samtaler via IP mellem
centraler?
Hvem?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Lohse

Dato : 24-02-02 16:59

On Sun, 24 Feb 2002 13:29:22 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Martin Lohse" <lohse@eldesign.dk> skrev i en meddelelse
>
>Siger du at der er teleselskaber der overfører samtaler via IP mellem
>centraler?
>Hvem?
Jeg var for ca. 1½ år siden til et foredrag hos tele Danmark, jeg
husker desværre ikke foredragsholderen navn. Foredraget omhandlet wap,
Internet og telefoni.

Han fortalte at nogle centraler kørte forsøg med at sende data og
telefon trafik over samme kabel baseret på ip teknologien.
Han mente på det tidspunkt at der inden for kort tid at flere og flere
af centralerne ville få installeret dette udstyr.

Desuden har jeg hørt at Telias radiokæder benytter ip teknologien til
samme formål Telia hvor både data og telefoni bliver transporteret på
samme forbindelse.

Jeg ved ikke om jeg tager fejl, det kan være du er mere vel
informeret.

Med venlig hilsen
Martin Lohse

lohse@eldesign.dk
http://www.eldesign.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-02-02 17:24

On Sun, 24 Feb 2002 15:59:11 GMT, Martin Lohse wrote:

> [...]
> Han mente på det tidspunkt at der inden for kort tid at flere og flere
> af centralerne ville få installeret dette udstyr.

TDC bruger pt. kun VoIP til voice resale kunder, dvs. andre
telefon udbyderer som køber "telefoni transit" af TDC.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 25-02-02 06:12

Er det noget som kun TDC tilbyder eller er der andre udbydere på markedet?

Jesper