Pandekager
Fra : Allan Clausen

Dato : 25-01-01 21:05

Jeg søger en opskrift på pandekager ... Ikke af slagsen som man normalt
laver på en pande, men derimod tykkere pandekager, som dem man altid ser de
spiser i USA ! Med masser af sirup over!

Nogen som kan hjælpe??

/Allan

Fra : Gerner Mo

Dato : 25-01-01 23:37

On Thu, 25 Jan 2001 20:05:20 GMT, "Allan Clausen" <Kangol@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>laver på en pande, men derimod tykkere pandekager, som dem man altid ser de
>spiser i USA ! Med masser af sirup over!

Tja, de kommer vel bagepulver i, som bekræftes på denne url

http://www.cs.cmu.edu/~mjw/recipes/bread/pancakes/pancake-coll.html

Eller

>PANCAKES
>========
>(makes ca. 8 4" ones)
>
>Ingredients:
>------------
>1 cup loosely packed flour
>1 tblsp baking powder
>1 egg
>1/2 cup milk
>1/2 cup water
>1 tblsp oil (canola seems to be the healthiest)

Hvis du skal bage dem her til morgen.

Nogen kommer en klat smør på den øverste i stakken, så det smelter ned langs
stakken.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Marianne Germann

Dato : 26-01-01 01:35

gerner.mo@wanadoo.dk,Ny-Internet writes:
>Tja, de kommer vel bagepulver i, som bekræftes på denne url

Her følger grundopskrift + variationer af amerikanske pandekager oversat
fra en amerikansk venindes opskriftsamling (den er nok o. 20 år gammel,
men det gør det vel ikke værre ):

Amerikanske Pandekager

Grundopskrift:

1 æg
1 cup = 240 ml hvedemel
3/4 cup = 180 ml mælk
2 spsk smeltet smør/margarine eller vegetabilsk olie
1 spsk sukker
3 tsk bagepulver
1/2 tsk salt

Pisk ægget, indtil det skummer; pisk de øvrige ingredienser sammen med
ægget, indtil dejen er glat. For tyndere pandekager rør yderligere 60 ml
mælk i.
Kom kun ganske lidt smørelse på panden til stegning; hæld o. 3 spsk dej på
panden, (Hvis stor pande kan der være 3 på, de bliver ca. 10-12 cm i
diameter). Steg pandekagen på den ene side, indtil den er hævet og tør i
kanten. Vend og steg på den anden side, indtil den er gyldenbrun. Steges
ved lav/middelvarme.
Af denne portion bliver der 8-9 pandekager.

(Hvis pandekagerne skal holdes varme: Stak dem på en ildfast tallerken med
smørrebrødspapir imellem hver og sæt dem i en 125 grader varm ovn).

Det var grundopskriften, men for det skal være rigtig amerikansk, så skal
det jo være "majspandekager": og så her er ingredienserne:

MAJSPANDEKAGER: 120 ml hvedemel og 120 ml majsmel (ikke maizena!). Udskift
evt sukkeret med mørk sirup. o. 11 pandekager

Og så medens jeg er i gang, kan I jo få de andre variationer også - uden
garanti for smagen

ÆBLESOVS PANDEKAGER: 120 ml mælk, 120 ml æblesovs og 1/4 tsk kanel. o. 11
pandekager

BANAN PANDEKAGER: Pisk en moden banan skåret i 1/2 cm stykker og 1/4 tsk
muskatnød i dejen. o. 11 pandekager

BLÅBÆR PANDEKAGER: Rør 120 ml blåbær i dejen.

BOGHVEDE PANDEKAGER: 120 ml boghvede og 120 ml fuldkorns hvedemel, 240 ml
mælk. Evt. drysses 1 tsk klid eller hvedespirer på hver pandekage, før de
vendes. o. 10 pandekager

KÆRNEMÆLKS PANDEKAGER: 240 ml kærnemælk, 1 tsk bagepulver og 1/2 tsk
"tvekulsurt natron". o. 10 pandekager

OSTE PANDEKAGER: Udelad sukker. Rør 240 ml revet ost (Emmenthaler f.eks) i
dejen. o. 11 pandekager

SKINKE PANDEKAGER: Udelad sukker. Rør 80-120 ml hakket eller småtskåret
kogt skinke i dejen.

NØDDE PANDEKAGER: Rør 80-120 ml hakkede nødder efter eget valg i dejen

HAVRE PANDEKAGER: 120 ml havremel eller havregryn?? og 120
fuldkornshvedemel. Udskift evt. sukkeret med honning.

APPELSIN-KOKOS PANDEKAGER: Pisk 2 spsk koncentreret appelsinjuice og 120
ml kokosmel i dejen

FERSKEN PANDEKAGER: Pisk 1/4 tsk kanel i dejen. Rør 1 skrællet, småtskåret
fersken i dejen.

RUG PANDEKAGER: 120 ml hvedemel og 120 ml rugmel, 240 ml mælk. Pisk 1 spsk
revet appelsinskal i dejen. Rør evt. yderligere 120 ml rosiner i. o. 11
pandekager

FULDKORNS HVEDE PANDEKAGER: 240 ml fuldkornshvedemel, puddersukker istedet
for alm. sukker. Evt. drysses sesamfrø på hver pandekage, før de vendes.

YOGURT PANDEKAGER: 300 ml yogurt, kun 2 tsk bagepulver og 1/4 tsk
"tvekulsurt natron". o. 12 pandekager

Her har i så lidt at vælge imellem - god fornøjelse. Men en god amerikansk
morgenmad, når man er på langtur, er den traditionelle pandekage, 3 hvis
man er mig, 6 hvis man er min mand, serveret med sirup og en klat
flødeskum + bacon og æg osv.
Hjemme til søndagsmorgenmaden kan man så eksperimentere med de andre,
eller hvis man inviterer venner på "Brunch", men så skal der andre ting
med også. Og hvis det så skal være helt fint, drikker man champagne til
den Brunch
Og det vil de næste år ikke være officielt "in" med Busch ved roret, men
det kan man jo forhåbentligt springe op og falde ned på, inden han får
Amerika tørlagt (

Hilsener
Marianne

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 26-01-01 13:13

"Marianne Germann" <marianne@enterpol.dk> wrote in message
> 3 tsk bagepulver

Jeg ser frem til at lave amerikanske pandekager her en af dagene, men jeg
forstår ikke at et folkefærd berømt for deres tidsbesparende opfindelser, og
ting gør livet lettere og sjovere osv, gider hælde 3 tsk bagepulver op når
man kan tage 1 spsk i stedet :)

Carsten Sørensen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-01-01 02:40

"Allan Clausen" <Kangol@post.tele.dk> skrev i en meddelelse:
> Jeg søger en opskrift på pandekager ... Ikke af slagsen som man
> normalt laver på en pande, men derimod tykkere pandekager, som
> dem man altid ser de spiser i USA ! Med masser af sirup over!

Yeah man...!

Amerikanske pandekager til morgenmad:
(2-3 pers.)

4 dl hvedemel (250 g)
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
25 g sukker
1 stor æg
2 ½ dl mælk
1 spsk olie

SERVERES MED:
ahornsirup

Sigt de tørre ingredienser ned i en skål. Lav et krater i midten. Slå
ægget ud, kom halvdelen af mælken i og rør dejen uden klumper. Tilsæt
resten af mælken lidt ad gangen sammen med olie. Dejen skal være som
en tyk pandekagedej.
Varm en tykbundet stegepande og smør den. Hæld dejen på i små klatter
fra en stor spiseske. Lad dem bage, til overfladen begynder at boble.
Vend dem og bag, til undersiden er gyldenbrun.
Hold pandekagerne varme i et sammenfoldet viskestykke, til de alle er
bagt.
Tips: Smager også dejligt med syltetøj til, eller smurt med smør.

Carole's "Home baking", Solvang, - USA

-oo-

Tykke pandekager: (a là Bill Clinton)
4 pers.

4 dl (250 g) mel
salt
2 æggeblommer
2 ½ dl mælk
2 ½ dl vand
2 æggehvider

Til bagning:
smør/margarine

Hæld melet i en skål og lav et hul i midten. Pisk æggeblommer, lidt
salt, mælk og vand sammen og hæld det i hullet. Pisk det grundigt med
melet, så der ikke kommer nogen klumper.
Lad dejen hvile 30 minuter.
Pisk æggehviderne stive og vend dem i dejen.
Varm lidt fedstof op på en pande. Kom et ret tykt lag dej på og bag
pandekagen, til den er gylden på undersiden. Vend den med en paletkniv
(Sabatier) og bag den, til den er gylden på den anden side.
Læg pandekagerne i en stabel på et varmt fad og drys dem med sukker.
Tykke pandekager kan serveres med... - you know!

--
Best regards
Peter W. Bosse

Updates!
Hvis man fx skulle have lyst til at se, hvad dødsdømte
amerikanere bestiller som sidste måltid, så fører staten
Texas nøje protokol over dette på:
http://www.tdcj.state.tx.us/stat/finalmeals.htm

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-01-01 17:15

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in message

> Updates!
> Hvis man fx skulle have lyst til at se, hvad dødsdømte
> amerikanere bestiller som sidste måltid, så fører staten
> Texas nøje protokol over dette på:

De arbejder jo også støt og målrettet på at få lavet et bredt statistisk
grundlag for undersøgelsen......

mvh
Jan

Fra : Lala