HJÆLP!!! forgaffelolieskift problemer
Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-02-02 19:14

Hejsa,
jeg er ved at skifte forgaffelolie på min yamaha XJ600s div fra 1996.

Jeg har så taget gaffelbenene af fået fjedrene ud og hældt olien ud.

Så står der i Haynes at man skal påfylde olie med benene trykket helt i
bund.

Jeg putter på olie på men jeg kan ikke få benene op igen, de vil ikke bevæge
sig op og ned som før.

Hvad gør jeg ?!

Bare hive til eller hvad ?

En anden tind, der står man skal fylde olie i til 111 mm uden fjedre.

Er det målt fra bunden af gaflen og 111mm op eller fra toppen og 111 mm ned
?

For hvis det er det første skal jeg sgu ikke putte ret meget olie i før at
det passer!

mvh

Thomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-02-02 20:30

nu fandt jeg vist ud af det

Men efter skiftet synes jeg at det knager lidt fra fjedrene ?

Er det normalt og går det væk efter et stykke tid ?

mvh

Thomas

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:R_vd8.3323$Rz2.155770@news010.worldonline.dk...

Fra : Armand

Dato : 22-02-02 22:10

> nu fandt jeg vist ud af det

- - - - Ja! fandt ud af hvad olien er til for, og hvad "dæmpning"
egentlig er for en størrelse!

> Men efter skiftet synes jeg at det knager lidt fra fjedrene ?
> Er det normalt og går det væk efter et stykke tid ?

Kan ikke forestille mig hvad det skyldes :-/

Hvilken oliekvalitet har du forøvrigt hældt på?
Blot et spring på 5W kan gøre teleskopet stenhårdt!!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-02-02 00:09

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a56chs$14go$2@news.cybercity.dk...

> Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
>
> - - - - Ja! fandt ud af hvad olien er til for, og hvad "dæmpning"
> egentlig er for en størrelse!

nej ikke helt, men at man bare skal tage lidt hårdt fat
Det var uden fjedre eller noget, at selve gaffelbenene sad lidt fast.

> Kan ikke forestille mig hvad det skyldes :-/

Det hjalp da jeg havde kørt op og ned med forgaflen mange gange :-/ ?

> Hvilken oliekvalitet har du forøvrigt hældt på?
> Blot et spring på 5W kan gøre teleskopet stenhårdt!!

Det er silkolene SAE 10 medium grade forgaffelolie, den type som yamaha
anbefaler.

> --
> Armand.

mvh