/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Kan man det?
Fra : Ricky Møhncke


Dato : 22-02-02 15:37

Hej

Jeg fandt en kat i den blå avis i mandags - jeg ringede til sælger og vi
aftalte, at vi samme aften kunne lave en handel.
Jeg hentede katten, men hun ville ikke have noget for den og hun forærede
mig yderligere lidt kattelegetøj og kattemad.

I dag ringer hun tilbage og siger at hun vil have katten tilbage og her
kommer spørgsmålet - kan man det!

--
På forhånd tak
Ricky



 
 
Henrik (22-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 22-02-02 16:07

> Jeg fandt en kat i den blå avis i mandags - jeg ringede til sælger og vi
> aftalte, at vi samme aften kunne lave en handel.
> Jeg hentede katten, men hun ville ikke have noget for den og hun forærede
> mig yderligere lidt kattelegetøj og kattemad.
>
> I dag ringer hun tilbage og siger at hun vil have katten tilbage og her
> kommer spørgsmålet - kan man det!

Nej, det kan man ikke! Aftaler er, efter aftalelovens § 1, stk. 1, 1. pkt.,
bindende. Og da handlen er afsluttet, har hun ikke noget juridisk i posen,
du behøver at frygte for.


Venlig hilsen

Henrik





Ricky Møhncke (22-02-2002)
Kommentar
Fra : Ricky Møhncke


Dato : 22-02-02 17:12

> Nej, det kan man ikke! Aftaler er, efter aftalelovens § 1, stk. 1, 1.
pkt.,
> bindende. Og da handlen er afsluttet, har hun ikke noget juridisk i posen,
> du behøver at frygte for.

Min logiske sans var også i den boldgade, men til tider kan man blive
overrasket.

Takker for oplysningen

--
Ricky



Henrik (22-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 22-02-02 17:17

> > Nej, det kan man ikke! Aftaler er, efter aftalelovens § 1, stk. 1, 1.
> pkt.,
> > bindende. Og da handlen er afsluttet, har hun ikke noget juridisk i
posen,
> > du behøver at frygte for.
>
> Min logiske sans var også i den boldgade, men til tider kan man blive
> overrasket.

Det eneste, der umiddelbart efter min overbevisning kan ændre sagens udfald
er, hvis sælger kan gøre en ugyldighedsgrund gældende, se aftalelovens §§
28-38 på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19960078129-REGLTARGET

Som du fortæller historien, tvivler jeg dog.

Hvis sælger "på grund af sindssygdom, herunder svær demens, hæmmet psykisk
udvikling, forbigående sindsforvirring eller en lignende tilstand manglede
evnen til at handle fornuftsmæssigt", kan aftalen dog tilsidesættes, jf.
værgemålslovens § 46, stk. 1.

Men igen - det lyder ikke sådan... Der er jo trods alt "kun" tale om en kat,
ikke et fly eller en bil.


Venlig hilsen

Henrik





Benny Andersen (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 23-02-02 01:26

On Fri, 22 Feb 2002 15:37:00 +0100, "Ricky Møhncke" <ricky@rickym.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg fandt en kat i den blå avis i mandags - jeg ringede til sælger og vi
>aftalte, at vi samme aften kunne lave en handel.
>Jeg hentede katten, men hun ville ikke have noget for den og hun forærede
>mig yderligere lidt kattelegetøj og kattemad.
>
>I dag ringer hun tilbage og siger at hun vil have katten tilbage og her
>kommer spørgsmålet - kan man det!
>
>--
>På forhånd tak
>Ricky
>
>
Med fare for at være OT, er de ikke juridiske aspekter ikke nok så
interessante her? Ser hun godt ud?

-- Benny

Ricky Møhncke (23-02-2002)
Kommentar
Fra : Ricky Møhncke


Dato : 23-02-02 10:56

> Med fare for at være OT, er de ikke juridiske aspekter ikke nok så
> interessante her? Ser hun godt ud?

Jo! katten er ret lækker





Kiksekage (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Kiksekage


Dato : 24-02-02 08:59


"Ricky Møhncke" <ricky@rickym.dk> skrev i en meddelelse news:a57otj$2g85$1@news.cybercity.dk...
> > Med fare for at være OT, er de ikke juridiske aspekter ikke nok så
> > interessante her? Ser hun godt ud?
>
> Jo! katten er ret lækker


Husk at gemme Den Blå Avis - hvori der er annonceret.
Det er din del af beviset for at der faktisk er truffet en aftale.

Mh


Peter Hansson (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 24-02-02 09:22


"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> skrev i en meddelelse
news:3c789ccf$0$39830$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Husk at gemme Den Blå Avis - hvori der er annonceret.
> Det er din del af beviset for at der faktisk er truffet en aftale.
>
Hvordan kan en annonce blive et bevis for at en bestemt aftale er truffet?
Det kan da højest blive et moment i en evt. sag.
Det er dog stadigt klogt at gemme annoncen.

PH



Henrik (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 24-02-02 14:21

> > Husk at gemme Den Blå Avis - hvori der er annonceret.
> > Det er din del af beviset for at der faktisk er truffet en aftale.
> >
> Hvordan kan en annonce blive et bevis for at en bestemt aftale er truffet?
> Det kan da højest blive et moment i en evt. sag.
> Det er dog stadigt klogt at gemme annoncen.

Jeg mener faktisk at ordet "sag" er lidt ude af proportioner i denne
sammenhæng. Drenge og piger - vi snakker om en kat og lidt tilhørende
legetøj. Hvis nogen overhovedet kunne finde på at starte en sag om det, har
vedkommende enten for mange penge eller rotter på loftet - eller også er det
en meget fin præmiekat, som kan forudsige næste uges lottotal.

Men så forærer man den vel heller ikke bare væk...



Henrik



Peter Hansson (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 24-02-02 17:23


"Henrik" <h@enr.ik> skrev i en meddelelse
news:4N5e8.6695$Rz2.226208@news010.worldonline.dk...
> > > Husk at gemme Den Blå Avis - hvori der er annonceret.
> > > Det er din del af beviset for at der faktisk er truffet en aftale.
> > >
> > Hvordan kan en annonce blive et bevis for at en bestemt aftale er
truffet?
> > Det kan da højest blive et moment i en evt. sag.
> > Det er dog stadigt klogt at gemme annoncen.
>
> Jeg mener faktisk at ordet "sag" er lidt ude af proportioner i denne
> sammenhæng. Drenge og piger - vi snakker om en kat og lidt tilhørende
> legetøj. Hvis nogen overhovedet kunne finde på at starte en sag om det,
har
> vedkommende enten for mange penge eller rotter på loftet - eller også er
det
> en meget fin præmiekat, som kan forudsige næste uges lottotal.
>
> Men så forærer man den vel heller ikke bare væk...
>
Du har da så evigt ret. Det var bare så indlysende (for de fleste brugere af
denne gruppe) , at du selvfølgelig havde en aftale og den skal holdes.
Men det her er dk.videnskab jura, og du får derfor juridiske svar og
kommentarer. Er det et alm. almueråd du ønsker kunne du jo bare gå til Maren
i Kæret.
At klippe en annonce ud af en avis er ikke et selvstændigt bevis på at en
aftale er indgået.

Du spurgte om hende der forærede katten til dig kunne ringe og forlange den
tilbage. Som svar på det kan man sige at hun jo kan ringe til hvemsomhelst
og kræve hvadsomhelst. Jeg (og sikkert de fleste andre i gruppen) opfattede
det som et spørgsmål om hun havde en (juridisk)ret til at kræve den tilbage.
Efter det oplyste har hun det ikke.

PH



Henrik (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 24-02-02 17:27

> Du har da så evigt ret. Det var bare så indlysende (for de fleste brugere
af
> denne gruppe) , at du selvfølgelig havde en aftale og den skal holdes.
> Men det her er dk.videnskab jura, og du får derfor juridiske svar og
> kommentarer. Er det et alm. almueråd du ønsker kunne du jo bare gå til
Maren
> i Kæret.
> At klippe en annonce ud af en avis er ikke et selvstændigt bevis på at en
> aftale er indgået.
>
> Du spurgte om hende der forærede katten til dig kunne ringe og forlange
den
> tilbage. Som svar på det kan man sige at hun jo kan ringe til hvemsomhelst
> og kræve hvadsomhelst. Jeg (og sikkert de fleste andre i gruppen)
opfattede
> det som et spørgsmål om hun havde en (juridisk)ret til at kræve den
tilbage.
> Efter det oplyste har hun det ikke.

Hov hov - jeg tror du går fejl af mig og en anden.... Jeg har ikke noget
problem med en kat Det har en vis Ricky derimod. Det var ham der
spurgte.

Henrik



Peter Hansson (24-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 24-02-02 17:38


"Henrik" <h@enr.ik> skrev i en meddelelse
news:4w8e8.7074$Rz2.236382@news010.worldonline.dk...
> Hov hov - jeg tror du går fejl af mig og en anden.... Jeg har ikke noget
> problem med en kat Det har en vis Ricky derimod. Det var ham der
> spurgte.
>
> Henrik
>
Det må du meget undskylde!! Min fejl.

Det glæder mig da at du ikke har problemer med en kat. Det er dog rigtigt at
det måske er at blæse det lidt op at kalde det en sag. Men man har da set
mindre der kunne gøre det.

PH




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste