Beskæring af syrenhæk
Fra : Ole Jensen

Dato : 22-02-02 11:17

Jeg hart en meget bred syrenhæk, ca. 2 m på det bredeste.
Hvornår er det bedst at skære den ind til ca. halv bredde?

Ole-J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-02 12:52

On Fri, 22 Feb 2002 11:17:27 +0100, Ole Jensen <o-jensen@inet.uni2.dk>
wrote:

>Jeg hart en meget bred syrenhæk, ca. 2 m på det bredeste.
>Hvornår er det bedst at skære den ind til ca. halv bredde?

Nu

Inden den springer ud. På det tidspunkt er det lidt lettere at se hvilke
grene som skal skæres væk hvor.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 22-02-02 14:32

Hej Ole
Det er lidt svært med syren hæk, for de har det med at lave rodskud som bare
fanden når man begynder at klippe i dem. Du kan klippe dem på 2 tidspunkter.
Efter blomstring, skære du den ind forsigtigt, og ikke for kraftigt, det kan
du gøre over to år så vil du mindske rod skudene en del. Du kan skære den i
marts helt og fuldstændigt som Mads forslår, men så tager du de skønne
blomsterne og det er jo ligesom derfor man har plantet den. Det gør sig
gældende for en stor del af de blomstrende buske som syren, ved at klippe
dem efter blomstring, giver du planten mulighed for at reetablere den vækst
du har fjernet om efteråret,om efteråret hvor planter har deres anden vækst
sæsong vil den sætter knopper til næste års blomstring. Herved snyder du
ikke dig selv for en blomstring og du giver planten mulighed for at formere
sig og det er egentlig en plantes største formål, at formere sig sætte
blomster og lave afkom. Hvis du klipper blomsterne af i marts vil du chokke
planten, og den vil skyde med alt sin kraft for at sørge for at få
genoprettet det du har foretaget dig. Det giver i syrenens tilfælde rodskud
ang. mas.

MVH Ulla N. Hansen

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-02-02 11:53

Hej

Min hæk har aldrig blomstret, og jeg klipper kun hæk en gang om året, i
august. Og det er en syren. Og den har masser af rodskud.
Så jeg tror jeg tager chancen og klipper den ned her i starten af marts.
Så må jeg se hvad der sker med rodskud.

Ole-J