paper size i osX
Fra : bassballs

Dato : 22-02-02 10:33

Jeg bakser med det problem at hver gang man printer fra et program i osX
så er papirstørrelsen ikke a4 hvilket jo gør at man altid skal huske at
gå i pagesetup og rette til. Er der ikke et "hack" man kan lave så
default paper size bliver til a4 generelt, istedet for letter eller 8,5
x 11 (falset) som appleworks ynder at sætte som standard.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 11:29

In article <bassballs-C9E87B.10323622022002@news010.worldonline.dk>,
bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> [...]
> default paper size bliver til a4 generelt, istedet for letter eller 8,5
> x 11 (falset) som appleworks ynder at sætte som standard.

jo: <http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12554&db=mac>

Jeg mener ikke at jeg pt har instaleret det, men jeg har for 3 minutter
siden printet ud fra 10.13 og det lader til at denne bug er blevet
rettet (såfremt jeg husker rigtigt)

Fra : bassballs

Dato : 22-02-02 12:27

In article <spam-550F7A.11285422022002@localhost>,

> [...]
>
> Jeg mener ikke at jeg pt har instaleret det, men jeg har for 3 minutter
> siden printet ud fra 10.13 og det lader til at denne bug er blevet

Jeg har lige installeret pakken og jeg kører 10.1.3 og det hjalp på alle
andre programmer end apple's egne som stadig pr default vil printe i 8,5
x 11 falset (sært format iøvrigt) iriterende.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 13:44

In article <bassballs-C18AE2.12263022022002@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> andre programmer end apple's egne som stadig pr default vil printe i 8,5
> x 11 falset (sært format iøvrigt) iriterende.

hvilket sprog ?

Fra : bassballs

Dato : 22-02-02 13:57

In article <spam-87EA1A.13440222022002@localhost>,

> hvilket sprog ?

Dansk

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 14:09

bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> Dansk

Prøv at skifte til engelsk og se om du stadig har problemer - såvidt jeg
kan læse mig frem til er det den engelske fil der modificeres

<icq:131382336>

Fra : bassballs

Dato : 22-02-02 14:37

In article <1f80f2q.15n78s41j2tol8N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Prøv at skifte til engelsk og se om du stadig har problemer - såvidt jeg
> kan læse mig frem til er det den engelske fil der modificeres

Er hermed prøvet men det ændrede ikke noget, jeg læste det iøvrigt også
sådan , men rent faktisk så hjalp det jo også på alt andet end apple
programmer (med dansk sprogindstilling).

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 15:08

In article <bassballs-B99B1B.14365222022002@news010.worldonline.dk>,

> Er hermed prøvet men det ændrede ikke noget, jeg læste det iøvrigt også
> sådan , men rent faktisk så hjalp det jo også på alt andet end apple
> programmer (med dansk sprogindstilling).

Patchet burde virke når du kører engelsk, også i Apples programmel.

Hvilket prgram giver dig problemer? og hvilken printer bruger du?

Fra : bassballs

Dato : 22-02-02 15:16

In article <spam-F99F6C.15074522022002@localhost>,

> Patchet burde virke når du kører engelsk, også i Apples programmel.
>
> Hvilket prgram giver dig problemer? og hvilken printer bruger du?

AppleWorks, prewiev, terminal, Textedit osv...

Div. Laserwritere fra HP og Apple

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 16:19

In article <bassballs-F607B6.15160422022002@news000.worldonline.dk>,

> AppleWorks, prewiev, terminal, Textedit osv...

Der burde ikke være forskel på hvilke programmer du bruger idet de slet
ikke gemmer på printerindstillinger.

> Div. Laserwritere fra HP og Apple

hmm, prøv mens du er logget ind med engelsk som sprøv:

slet ~/dit_navn/Library/Preferences/com.apple.print.PrintCenter.plist

åben printcenter
opret en ny printer
kør patchet igen

hvad nu?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-02 00:16

> [...]
>
> hmm, prøv mens du er logget ind med engelsk som sprøv:
>
> slet ~/dit_navn/Library/Preferences/com.apple.print.PrintCenter.plist

Jeg havde det samme problem, og det irriterede mig meget. Den patch du
nævnte i et tidligere indlæg, er det ikke til engelske systemer? Dur det
på et dansk system?

Jeg rettede det simpelt ved at ændre på dette arkiv (én linie):

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Fram
eworks/PrintCore.framework/Versions/A/Resources/da.lproj/Localizable.str
ings

Det er en tekst, som kan åbnes i TextEdit. (Det er unicode, så en simpel
editor dur ikke.)

Der skal ændres:

DefaultPaperSize = "A4";

til:

DefaultPaperSize = "iso-a4";

Problemet er at gemme det ændrede arkiv, for det er ejet af 'root' og
skrivebeskyttet for alle andre. Lidt jonglering i terminalen kan gøre
det, ellers log ind som root.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-02 12:04

In article <1f816aa.1tgo81wbui2o0N%thorkil.spam-block@pip.dknet.dk>,
thorkil.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> [...]
>
> /System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Fram
> eworks/PrintCore.framework/Versions/A/Resources/da.lproj/Localizable.str

Jeg nåede frem til samme løsning efter at have kigget i "A4 Paper
Defaults.pkg" pakken. Men har endnu ikke fået afprøvet det, idet det
kræver at jeg skifter til dansk og logger ud/ind.

Fra : bassballs

Dato : 23-02-02 15:49

> [...]
>
> Problemet er at gemme det ændrede arkiv, for det er ejet af 'root' og
> skrivebeskyttet for alle andre. Lidt jonglering i terminalen kan gøre

PuHa det virkede faktisk og tak for det , men ikke uden problemer der
gik total Unix koks i den for mig, jeg loggede ind som root , fulgte
dine anvisninger , loggede ud igen efter at jeg havde sat min login
pront tilbage med billeder af de oprettede kontoer, og hvad sker, alt er
nulstillet alle preferencer er væk, default desktop og kun root har
adgangg til alle mapper som root pludselig er blevet eneejer af(ikke
engang system preferences havde jeg adgang til).
Det lykkedes mig efter flere timer via midnight comander i terminal at
få joungleret tilladelserne på plads dvs. alt unix sikkerhed er væk ,
jeg måtte give læse og skrive til alt og alle på det hele før end jeg
var på igen.

skete der slet ikke noget da du gjorde det.??

Hvordan får jeg ejerforholdene på plads i div. homedirs igen?

Nogen ide om hvad der skete for mig ??

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 23-02-02 23:13

> [...]

> få joungleret tilladelserne på plads dvs. alt unix sikkerhed er væk ,
> jeg måtte give læse og skrive til alt og alle på det hele før end jeg

Uf! Jeg er oprigtig ked af, at min vejledning har ført til sådant noget
rod!

> skete der slet ikke noget da du gjorde det.??

Nej. Jeg loggede ikke ind som root, men lavede lidt jonglering i
terminalen i stedet. Her er så den fulde beskrivelse:

Da jeg ikke kunne gemme den rettede tekst direkte fra TextEdit, så gemte
jeg det i stedet i min almindelige dokument-mappe.

Derfter gik jeg i terminalen og skiftede til root med 'su'. (Det kan
også gøres med 'sudo' foran hvert enkelt kommando.)

Jeg kopierede den oprindelige tekst til et sikkert sted (så den kunne
genskabes, hvis jeg fik problemer), og kopierede så den rettede tekst
fra min dokument-mappe til den rigtige placering. Begge del med 'cp'.

Jeg rettede til sidst ejerskab og tilladelser med 'chown' og 'chmod'.

Det er alt sammen helt almindelige unix-kommandoer.

> Hvordan får jeg ejerforholdene på plads i div. homedirs igen?

I min hjemmemappe er alt ejet af 'thorkil' (mit brugernavn) og tilhører
gruppen 'staff' (formentligt fordi jeg har status af administrator). Det
gælder også alle undermapper bortset fra to dokumenter
(Library/Preferences/com.apple.NetInfoManager.plist og
Library/Preferences/IM_Installer.plist), som er ejet af 'root'.

Syntaksen må være noget med (ret til dit brugernavn):

chown -R thorkil.staff /Users/thorkil

> Nogen ide om hvad der skete for mig ??

Kun en idé: Der sker da du begynder at ændre ved dine login-konti, mens
du er logget ind som root. (Jeg holder mig til 'su' og 'sudo'; klog af
(andres) skade

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : bassballs

Dato : 24-02-02 15:15

In article <1f82xbt.d4jk861p3ejr5N%thorkil.spam-block@pip.dknet.dk>,
> [...]

> Kun en idé: Der sker da du begynder at ændre ved dine login-konti, mens
> du er logget ind som root. (Jeg holder mig til 'su' og 'sudo'; klog af

Tak Tak Tak så langt så godt, så er ejerforholdene på plads, nu er jeg
lidt på den med Classic og Xdarwin som ikke længer vil starte op det er
noget med "Du bruger Classic uden at have tilladelser som superuser,
Sørg for at TruBlueEnviroment er indstillet til setuid og ejes af roden,
eller installer Mac OsX igen"
Hvad betyder det?
Og lige nu er der jo læse og skrive for alle på alle mapper i hele
systemet (også i de nu tilrettede brugermapper) og det er ialle fald
forkert , hvis du gider så vil jeg være lykkelig for et par hint mere så
det kommer korrekt på plads igen.

Hvis jeg på nogen måde kan undgå at reinstallerer hele skidted så er det
klart at foretrække da jeg har brugt bunker af tid på at rette det til
og det har kørt som en velsmurt maskine.

jeg kan heller ikke bruge su i terminal længere så der er kun muligheden
at logge ind som root hvis jeg skal rette noget og det holder ikke i
længden.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 16:47

bassballs <bassballs@mac.com> writes:

> jeg kan heller ikke bruge su i terminal længere så der er kun muligheden
> at logge ind som root hvis jeg skal rette noget og det holder ikke i
> længden.

Du har ikke en sikkerhedskopi, vel?

Hvis først filsystemsrettighederne er kvadret godt og grundigt, er en
reinstallation den eneste vej (ellers skal du selv sidde og rette dem
alle sammen til det rigtige).

Næste gang så lad være med at sætte password på root, så du undgår at
kunne logge ind som root. Jeg har klaret mig fint her med
administratorkonto og en "sudo" i ny og næ.

Når så det kører, så tag en sikkerhedskopi...
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : bassballs

Dato : 24-02-02 18:00

In article <kkk7t2rife.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
> administratorkonto og en "sudo" i ny og næ.
>
> Når så det kører, så tag en sikkerhedskopi...

Jeg fulgte dit råd , jeg geninstallerede og opdaterede, og til min store
glæde er alt nu back to normal igen, altså lige bortset fra det der var
det opringelige projekt...AppleWorks printer igen i 8,5 x 11 falset, tja
så blev så klog , men jeg tror nu jeg springer ud i Thorkilds tidligere
anvisninger..er der noget specielt jeg skal være opmærksom på udover
hvad du har beskrevet.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-02-02 22:04

> [...]

> så blev så klog , men jeg tror nu jeg springer ud i Thorkilds tidligere
> anvisninger..er der noget specielt jeg skal være opmærksom på udover

Ved jeg ikke.

Joh, en enkelt - tag en sikkerhedskopi af ALLE filer du redigerer i.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-02-02 00:57

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]

Herligt! Hvis du gerne vil kunne være 'root' uden at logge ind som
'root', så anbefaler de fleste at bruge 'sudo' i terminalen. Jeg
foretrækker selv 'su', som jeg har vænnet mig til at bruge, da jeg
rodede med en linux på en PC.

> Joh, en enkelt - tag en sikkerhedskopi af ALLE filer du redigerer i.

Det vil jeg gerne tilslutte mig. Det indgår også i den beskrivelse, som
jeg postede _efter_ det gik galt med dit system.

Men var der ikke en eller anden, der skrev, at problemet var rettet i
10.1.3?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : bassballs

Dato : 25-02-02 14:20

On Mon, 25 Feb 2002 00:57:25 +0100, Thorkil Olesen wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:
>

> Men var der ikke en eller anden, der skrev, at problemet var rettet i
> 10.1.3?

Det er det ikke, her på jobbet kører der 5 maskiner med osX 10.1.3 og det
er stadig 8,5 x 11 falset i alle apple's programmer, tilgængæld virker
den engelske paperdefault ting man kan downloade også i dansk opsætning på
alle andre programmer end ..ja apples egne.

er det ikke ok at lave backup på unix maner ved at kopiere og omdøbe en
fil til fx. 'filnavn.txt.old' og så lade den ligge hvor den ligger så man
bare kan omdøbe den tilbage hvis ens experimentter fejler?

hilsen Anders krøyer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 14:26

bassballs <anders@mac.com> writes:

> er det ikke ok at lave backup på unix maner ved at kopiere og omdøbe en
> fil til fx. 'filnavn.txt.old' og så lade den ligge hvor den ligger så man
> bare kan omdøbe den tilbage hvis ens experimentter fejler?

Jojo, det er fint.

Fra : bassballs

Dato : 25-02-02 14:32

On Mon, 25 Feb 2002 14:25:33 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jojo, det er fint.

Så er spørgsmålet hvordan starter du TextEdit op med terminalen? (Jeg er
helt færdig med at logge rent ind som root)
Jeg navigerer normalt rundt i systemet med midnight commander men
cooledit i den viser ganske rigtigt texten med . mellem alle bogstaver
Så den kan jeg ikke bruge.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 15:12

In article <51re8.7849$PE.303395@news000.worldonline.dk>,
bassballs <anders@mac.com> wrote:

> Så er spørgsmålet hvordan starter du TextEdit op med terminalen?

'open -a textedit'

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-02-02 15:28

bassballs <anders@mac.com> writes:

> Så er spørgsmålet hvordan starter du TextEdit op med terminalen? (Jeg er

Du skal ikke redigere tekstfiler med TextEdit. Brug "pico tekstfil" i stedet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 14:33

In article <5Sqe8.7845$PE.303205@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> den engelske paperdefault ting man kan downloade også i dansk opsætning på
> alle andre programmer end ..ja apples egne.

Der burde ikke være forskel på hvilke programmer der bruges - det er
enten eller.

> er det ikke ok at lave backup på unix maner ved at kopiere og omdøbe en
> fil til fx. 'filnavn.txt.old' og så lade den ligge hvor den ligger så man
> bare kan omdøbe den tilbage hvis ens experimentter fejler?

jo, men pas på! Var det ikke dig der fik rodet med fil tiladelserne på
et helt bibliotek og dets underbiblioteker?

Fra : bassballs

Dato : 25-02-02 14:46

On Mon, 25 Feb 2002 14:33:15 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Der burde ikke være forskel på hvilke programmer der bruges - det er
> enten eller.

Det er det altså ikke, jeg har testet på 3 maskiner nu med samme resultat

> jo, men pas på! Var det ikke dig der fik rodet med fil tiladelserne på
> et helt bibliotek og dets underbiblioteker?

Jo men hvis jeg kan bruge midnight commanderen til at omdøbe så føler jeg
mig strax mere hjemme da jeg altid bruger den til min debian linux
maskine til filhåndtering og redigering af filer.
Men jeg kan ikke få programmerne på mac'n til at starte fra komandolinien som jeg
plejer at kunne på debian maskinen.

Hilsen Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 15:10

In article <lere8.7403$Rz2.273064@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> mig strax mere hjemme da jeg altid bruger den til min debian linux
> maskine til filhåndtering og redigering af filer.

'fink install mc' eller 'sudo apt-get install mc'

(såfremt du har fink instaleret...<http://finksourceforge.net>)

Hvis du vil have en version der understøtter F taster og mus kan du
hente en binaer .deb herfra:
<http://homepage.mac.com/macgurutemple/installing_mc_on_macosx.html>

> Men jeg kan ikke få programmerne på mac'n til at starte fra komandolinien som
> jeg plejer at kunne på debian maskinen.

Hvis der er tale om *nix programmer kan de startes fra komandolinien på
almindelig vis.

Hvis der er tale om carbon og cocoaprogrammer skal du skrive 'open -a"
før programmets navn

Fra : bassballs

Dato : 25-02-02 15:39

In article <mkgd5a.82q.ln@G4.reippuert.dk>,

> Hvis der er tale om *nix programmer kan de startes fra komandolinien på
> almindelig vis.
>
> Hvis der er tale om carbon og cocoaprogrammer skal du skrive 'open -a"
> før programmets navn

Jeg har allerede mc kørende i mac terminalen men tak alligevel

'open -a' det var lige det jeg kunne bruge , sådan, nu åbner
programmerne hurra.

Venlig hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-02-02 15:54

In article <bassballs-F79C1F.15384725022002@news010.worldonline.dk>,
bassballs <bassballs@mac.com> wrote:

> Jeg har allerede mc kørende i mac terminalen men tak alligevel

hvorfor så ikke bruge mcedit?

Fra : BassBalls

Dato : 25-02-02 16:12

On Mon, 25 Feb 2002 15:54:03 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> hvorfor så ikke bruge mcedit?

Fordi den der fil til a4 default er unicode