pension hvor meget....?
Fra : Lars N

Dato : 21-02-02 21:04

Skal til at tænke på pension.
Hvis man tjener 325000 året og er 25 hvormeget kan det så bedst
betale sig at indbetale ?
Er det ikke noget med topskat....

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 21-02-02 21:24

"Lars N" skrev:

> Skal til at tænke på pension.

God ide.

> Hvis man tjener 325000 året og er 25 hvormeget kan det så bedst
> betale sig at indbetale ?

Hvor meget du skal indbetale afhænger af om du tror på folkepension, ATP
udbetaling mv. når du engang bliver gammel nok til det, samt om du vil have
samme rådighedsbeløb at leve for som gammel som du har nu.. Men umiddelbart
vil jeg anbefale dig at indbetale mellem 15 - 20 % af din årsindkomst på en
pensionsordning.

> Er det ikke noget med topskat....

Der er 2 forskellige typer pensionsordninger som er interessante. Disse er
kapitalpension og ratepension. Din opsparede kapitalpension kommer til
udbetaling med et éngangsbeløb med fradrag af 40 % skat. Din ratepension
kommer til udbetaling over 10 år, med løbende beskatning. Hvilken type
pensionsordning der passer dig bedst ved kun du. Men ud fra en skattemæssig
betragtning er en ratepension at foretrække, da denne giver fradragsret ved
beregning af topskat.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Lars N

Dato : 23-02-02 14:27

tak for svaret, men jeg har lige et par ekstraspørgsmål ....

Er der forskel på forentningen i de forskellige steder som
feks
Topdanmark
SEB (min bank)
ISP
som jeg har tænkt på

Med venlig hilsen

Lars.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-02-02 15:19

"Lars N" skrev:

> Er der forskel på forentningen i de forskellige steder som
> [...]

Der er uden tvivl forskel på forrentningen de forskellige steder.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Enforcer

Dato : 23-02-02 17:00

On Sat, 23 Feb 2002 14:26:56 +0100, "Lars N" <Larswelin@mail.dk>
wrote:

>tak for svaret, men jeg har lige et par ekstraspørgsmål ....
>
>Er der forskel på forentningen i de forskellige steder som
> [...]

I en bank får du en forretning der følger markedsrenten. Du kan se,
hvilke banker der giver den højeste rente på www.mybanker. Det ligger
i niveauet 3-4% før 15% pensionsafkastskat.

Alternativt kan du vælge at placere pengene i aktier og obligationer
(eller gøre det via en investeringsforening, hvis du ikke selv vil
rode med det). Obligationerne giver mellem 6-7% i forrening før 15%
pensionsafkastskat. Aktierne er svære at spå om.....

Bankløsningen er en meget billig måde, hvis du f.eks. handler via en
internetbank.

Det er samtidig tankevækkende at en post obligationer p.t. giver mere
end forsikringsselskaberne i øjeblikket. Deres kontorente er p.t.
omkring 5% (fastsættes årligt afhængig af hvor dygtige de er til at
investere pengene). De garanterer kun 1,5%.

Hvis du vælger en ordning i et forsikringsselskab skal du også være
opmærksom på, at det kan være dyrt at flytte ordningen, hvis du bliver
utilfreds med forrentningen. Det kan hurtigt kost 5-10% af
opsparingen. I en bank koster det nogle hundrede kroner.

Forsikringsselskaberne vil sikkert også prøve at sælge dig deres
seneste påfund - UnitLinked. Pas på det er svine dyrt, og du kan lave
det samme via en bankordning, hvor du køber nogle investeringsbeviser.

Mvh.

enforcer

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-02-02 17:23

"Enforcer" skrev:

> Forsikringsselskaberne vil sikkert også prøve at sælge dig deres
> seneste påfund - UnitLinked. Pas på det er svine dyrt, og du kan lave
> det samme via en bankordning, hvor du køber nogle investeringsbeviser.

Hvad går det ud på?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Enforcer

Dato : 23-02-02 21:28

On Sat, 23 Feb 2002 17:23:23 +0100, "Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk>
wrote:

>Hvad går det ud på?

Det er forsikringsselskabernes forsøg på at lade kunderne bestemme,
hvordan deres opsparing skal investeres og forrentes.

I princippet svarer det til at have en konto og et depot med
investeringsbeviser i banken. Men på omkostningssiden er det langt fra
sammenligneligt.

Nogle af selskaberne kan så tilbyde en tabsgaranti (som de
selvfølgelig tager sig pænt betalt for) oven i hatten.

Endelig kan man tilknyttte nogle forsikringer til produktet (tab af
erhversevne, død, kritisk sygdom mv.). Disse koster så også - men som
alt andet i et livsforsikringsselskab er det svært at gennemskue hvad
det koster.

Alt i alt er der ikke ret i en linkordning, som man ikke selv kan lave
til halv pris i en bankordning.

Mvh.

enforcer

Fra : Sune T. Traberg

Dato : 24-02-02 01:33

> [...]
> naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er
> omfattet af momslovens paragraf 17, stk. 1, nr. 3.

Vedr. mail-fod

Ja, serviceydelser er jo typisk momspligtige for modtageren af ydelsen! Men
nu er det jeg bliver helt bekymret. Der har jo på det seneste været en del
polemik om skattepligt af værdien af eget arbejde, som man frembringer til
sig selv i fritiden. Og der var også en vis enighed - i den tidligere
regering - om at dette ikke kun skal gælde, når arbejdet ligger inden for
ens erhverv.

Jeg mener, det kan jo gå hen og blive en temmelig bekostelig affære at klare
"paragrafferne" under dynen her i vinter, selvom det er en investering for
livet!

Med venlig hilsen

Sune Traberg

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-02-02 20:19

Lars N wrote:

> Skal til at tænke på pension.
> Hvis man tjener 325000 året og er 25 hvormeget kan det så bedst
> betale sig at indbetale ?
> Er det ikke noget med topskat....

Kun i topskat området, og 325 kkr - 9% er ca 290, og topskat er
ved ca 276 kkr, så du har ro på endnu,
men kun ratepension, op til udbetaling på ca 250 kkr når du er
60 år, og del indbetalingen op på to tre muligheder, for hver
ca 40 - 50 kkr pr år, så du er lidt resistent for enkelte
selskabers gambling, - FPA.
Og så kan du også få udbetaling efter ønske fordelt over din
udbetalingsperiode, da kun hver ordning med totaludbetaling.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy