Palæstina / Israel.Øv
Fra : Tom Skotte Rasmussen

Dato : 21-02-02 17:14

Hvem stopper den forestilling?Er blevet over 40 og har indtryk af at den forestilling har stået på siden jeg som dreng så tv - avisen første gang.Er det mon noget relligiøst der foregår ?

Fra : Ole Madsen

Dato : 21-02-02 17:24

"Tom Skotte Rasmussen (slet OSB97)" <tskotte@OSB97post3.tele.dk> wrote in
message news:3c751cbe$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvem stopper den forestilling?Er blevet over 40 og har indtryk af at den
forestilling har stået på siden jeg som dreng så tv - avisen første gang.Er
det mon noget relligiøst der foregår ?

Nej, det er noget med en kamp imod det som Gud vil, dog ikke så meget i det
synlige, men mere i det man ikke kan se, det som sker imellem himmel og jord

Ole

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 21-02-02 23:27

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom Skotte Rasmussen (slet OSB97)" <tskotte@OSB97post3.tele.dk> wrote in
> message news:3c751cbe$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
som der stå i Guds ord vi skal.

--
Kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-02-02 20:20

"Tom Skotte Rasmussen (slet OSB97)" <tskotte@OSB97post3.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3c751cbe$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvem stopper den forestilling?

Jeg vil selv håbe på at hhv. USA og EU kan bringe hhv. Israel (Sharon) og
PLO (Arafat) til forhandlingsbordet.

Problemet er bare at israelerne med Sharon i spidsen lige nu har travlt med
at legitimere yderligere "Lebensraum" i skyggen af USA's "krig imod terror".
Denne "krig" er den store fede blankocheck til israelerne, for nu kan USA,
som er den eneste, der kan lægge pres på Israel, i sagens natur ikke bede
israelerne om at prøve at skabe fred...

>Er blevet over 40 og har indtryk af at den forestilling har >stået på siden
jeg som dreng så tv - avisen første gang.

Ha! Dèn konflikt har været der, lige siden Moses ankom til Det Hellige Land
(dengang var det kananæere og filistre der var fjenden), idag ligger
problemet i at FN pga. Verdenssamfundets dårlige samvittighed efter WWII
oprettede Israel i 1948, så jøderne kunne få et hjemland efter de 2000 års
statsløshed, de har levet i siden Templets ødelæggelse i år 70 e.Kr.

>Er det mon noget relligiøst der foregår ?

Det er - ligesom Nordirland - en skide besættelseskrig.
Men da der - ligesom i Nordirland - også her er er to stridende folk med
hver sin religion, så er det klart, at det bare er med til yderligere at
hælde benzin på bålet, hvad enten det er ortodokse jødiske bosættere eller
fanatiske muslimer, der her misbruger religionen som påskud for at slagte
løs på modparten med tanks eller terrorbomber.

På hver side er man dybt splittet mellem religion og sækulariseret politik.
Men Gudskelov er der også fornuftige mennesker på begge sider, men deres
holdninger drukner i den krig, der foregår.

Problemet er også - set fra vestlig side - Arafat, der bestemt ikke er nogen
demokrat, men som alligevel er den eneste, der formår at kunne samle
palæstinenserne, og derfor den eneste, der kan føres forhandlinger med.

Problemet er at han er gammel og svag, og man har ikke lyst til at svække
ham så meget at diverse palæstinensiske småfraktioner ryger i åben intern
krig om at overtage magten - hvilket p.t. synes at være israelernes taktik -
men på den anden side skal der nok snart udnævnes en "kronprins", hvilket
desværre på de kanter først gøres på dødslejet, for ellers er der for stor
sandsynlighed for at vedkommende hjælper Arafat ud af denne verden. Og hvem
skal man så forhandle fred med? Hvem skal så lede det palæstinensiske folk?
Problemet er her, at der desværre er gode muligheder for een, der er endnu
værre end arafat, men jeg håber virkelig, at Saeb Erekat (ham den kraftige,
kortklippede, gråhårede med brillerne) kan overtage, for han virker som en
temmelig intellektuel og vestligt orienteret mand.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 21-02-02 22:38

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:3c751cbe$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg vil selv håbe på at hhv. USA og EU kan bringe hhv. Israel (Sharon) og

Og?

> [...]
> som er den eneste, der kan lægge pres på Israel, i sagens natur ikke bede

Hvordan skulle israelerne helt nøjagtigt skabe fred?

> jeg som dreng så tv - avisen første gang.
>
> Ha! Dèn konflikt har været der, lige siden Moses ankom til Det Hellige
Land

Moses så det Hellige land, han kom der aldrig.

> Det er - ligesom Nordirland - en skide besættelseskrig.

Både og.. Alle Israels naboer angreb Israel på en gang, krigen varede 6 dage
og Israel vandt.. for at have mere trygge rammer blev de i Gasa og på
Vestbredden.. Kald det bare besættelse..

> [...]
> fanatiske muslimer, der her misbruger religionen som påskud for at slagte
> løs på modparten med tanks eller terrorbomber.

Også her har du kun avisoverskrifterne.. Den Irske krig går tilbage til et
spørgsmål om englænderne der eurobrede hele deres land..
men Irene var besværlige og efter 300 års krig med dem opgav de Irlands
nuværende 26 amter men beholdt de nordligste 6 amter.

og for at få deres arbejde udført ekporterede de besværlige skotter og
installerede dem i Nordirland.. skotterne var protestanter.. men i irenes
øjne var de en besættelsesstyrke der var engelskvenlige.

Så krigen i Irland er reelt en krig om at få de oprindelige 32 amter tilbage
fra englænderne.

> [...]
> demokrat, men som alligevel er den eneste, der formår at kunne samle
> palæstinenserne, og derfor den eneste, der kan føres forhandlinger med.

Kun så meget som man kan forhandle med en mand der på ingen måde har vist at
han holder ord!

> [...]
> ham så meget at diverse palæstinensiske småfraktioner ryger i åben intern
> krig om at overtage magten - hvilket p.t. synes at være israelernes

Vrøvl, der er intet svagt ved han hoved!

Lad os se det

Niels

Fra : Mr. D

Dato : 21-02-02 22:57

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aMdd8.175$lj4.6709@news.get2net.dk...

> Moses så det Hellige land, han kom der aldrig.

Jesus førte ham ind i landet, ligesom han fører os ind i det forjættede land

Mr. D

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 21-02-02 23:47

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:aMdd8.175$lj4.6709@news.get2net.dk...

> Jesus førte ham ind i landet, ligesom han fører os ind i det forjættede
land

Jesus som Joshua, Mose verdslige arvtager (GT) eller Jesus (også egl.
"Joshua") af Nazareth, Mose åndelige?

Var det ikke Herrens (Faderens) Ånd (Shekinaen), der kom til syne mellem de
keruber?
Altså at det var Herren Selv, som var med? Eller måske Helligånden?

Mener du således at det var Jesus, der viste Sig i Tornebusken? Så har vi et
lille problem, for Jesus så jo også selv en engel i en busk i Getsemaneh
Have, og det kunnne jo så næppe være andet end allerhøjst en slags
projektion af af Ham Selv, men Han var jo netop ikke en "almindelig" engel?
Engle er vel mere subordinerede væsener i det himmelske hieraki, en slags
stik-i-rend drenge, budbringere, mens resten af deres kolleger har travlt
med at lovsynge Herren? Alt det står Jesus vel i og for sig over, da Han
også - således jeg forstår Åbenbaringen - lovsynges.

Mon ikke det snarere har været Helligånden, der har været på spil og givet
Ham dette syn, ligesom med Moses og Tornebusken og Arkens Shekinah?

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 22-02-02 01:23

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7578d0$0$234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Mon ikke det snarere har været Helligånden, der har været på spil og givet
> Ham dette syn, ligesom med Moses og Tornebusken og Arkens Shekinah?

Nej, nej, det er slet ikke så indviklet.
Og hvad du herover skriver, har jo ikke noget at gøre med, om Moses kom ind
i det forjættede land eller ej.

Moses kom ikke ind i landet. Han døde lige udenfor sammen med hele hans
generation. Men ikke for samme synd. Moses knurrede ikke og var ikke vantro.
Hans brøde var, at han slog på klippen to gange. Da Israel tørstede i
ørkenen, sagde Gud til Moses, at han skulle tage sin stav og slå på klippen.
Det gjorde han, og vand rindede ud til liv og frelse for hele folket.
Meningen var, at han efterfølgende blot skulle tale til klippen, når det var
nødendigt. Men det gjorde han ikke. Også næste gang gik Moses hen og slog
klippen.

Det kan man jo sige var en stor straf for en banal ting. Men alt, hvad Moses
gjorde, skulle profetisk pege frem mod den kommende Messias. Klippen var
Kristus, som blev slået. Det gjorde han på Golgata, og der randt ikke alene
blod, men også vand, som et billede på det levende og livgivende vand, der
vældede til frelse for alle ved hans død

(1 Kor 10,4
og alle drak den samme åndelige drik, thi de drak af en åndelig klippe, som
fulgte med; og den klippe var Kristus.)

Kristus skulle dø én gang for alle. Hans offer var fuldbragt. Ved hans sår
fik vi lægedom, ved hans død, liv. Dog er der mennesker, som for deres del
atter og atter korsfæster Kristus.

(Hebr 6,6
thi de korsfæster for deres del Guds Søn igen og gør ham til spot. )

Dette er unødvendigt. Kristus blev slået én gang, og herefter kan alle hans
børn blot komme til ham i bøn, og han vil give af det levende vand. Hele
Mose liv er en profetisk billedbog over den kommende Messias, men ét sted er
der et misforhold i den profetiske nøjagtighed: klippen blev slået to gange
imod Guds vilje.

Derfor døde Moses på bjerget Horeb. Derfra kunne han se ind i det hellige og
forjættede land. Det land, som han havde brugt 40 år på at nå, ja, hele hans
liv var én lang indvielse til dette ene, at gå ind i landet. Men nu fik han
blot lov at se det fra Horeb. Josva og den nye generation kunne gå nd i
landet, mens den gamle måtte dø i ørkenen.

Heldigvis er der fuld tilgivelse og glemsel i Klippen, som brast for os.
Også for Moses. Sagen selv kom med Kristus. Og da Kristus selv ca. 1.500 år
senere fremstod - han som var den sande Klippe af hvilken Mose klippe blot
var den profetiske skygge - skete der ting og sager. På forklarelsens bjerg
sammen med Peter, Johannes og Jakob, kaldte Kristus på Moses og sagde "Jeg
vil, at du skal være sammen med mig her idag". Og Moses satte foden på
hellig grund i det forjættede land. Efter 1.500 år skulle han endelig få lov
til at betræde landet. Så slutningen på beretningen om Moses er ikke, at han
døde i ørkenen som en synder, men at han sammen med den herliggjorte
Kristus, tilgivet og renset, blev ført ind i forjættelseslandet.

Åh, der er så mange herligheder og åbenbarelser i denne beretning. Ikke i
ham selv, men i Kristus, kunne han træde ind i det forjættede land. Det
gamle døde i ørkenen, men det levendegjorte i Kristus så løftet opfyldt og
håbet indfriet.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-02 09:33

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> kommende Messias, men ét sted er der et misforhold i den
> profetiske nøjagtighed: klippen blev slået to gange

Jamen Simon dog, hvor får du dog al denne adventistiske lære og
undervisning fra? Det er jo som afskrevet fra en adventistbog det der
du har skrevet!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Mr. D

Dato : 22-02-02 09:51

Andreas Falck <admin@bibeltro.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a54vnj$29b$1@egon.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jamen Simon dog, hvor får du dog al denne adventistiske lære og
> undervisning fra? Det er jo som afskrevet fra en adventistbog det der

Det er fælles kristen arvegods, du

Der findes bare så mange kristne, der ikke har den fjerneste anelse om, hvad
de har arvet

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-02-02 10:02

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er fælles kristen arvegods, du

Det er da dejligt at få konstateret at den fælles kristenhed har et
stort adventistisk arvegods i deres troslære

> Der findes bare så mange kristne, der ikke har den
> fjerneste anelse om, hvad de har arvet

DÉT er nemlig ganske rigtigt!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-02-02 12:23

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> skrev i

Klip : Mit spørgsmål til dit tidligere udsagn om at Jesus førte Moses.

> Nej, nej, det er slet ikke så indviklet.
> Og hvad du herover skriver, har jo ikke noget at gøre med, om Moses kom
ind
> i det forjættede land eller ej.

Hvordan pokker skal jeg så forstå dit udsagn om at "Jesus førte ham (Moses)
ind i Landet"? Eller rettere "Til Landet".

> [...]
vantro.
> Hans brøde var, at han slog på klippen to gange.

Kliiiiiiip!

Nu ryger du ud i nogle helt andre irrelevante redegørelser omkring Moses....
Det jeg er interesseret i, er hvorvidt Jesus havde del i Udvandringen fra
Egypten. Se evt. nedenstående tråd om Jesu Evige Form.
Problemet er nemlig, at Jesus både fortolkes som Englen i Tornebusken,
Shekinaen over Arken, Kobberslangen og endda, som hos dig, også Klippen, som
Moses drak af...

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 23-02-02 19:44

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c77dd68$0$46182$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvordan pokker skal jeg så forstå dit udsagn om at "Jesus førte ham
(Moses)
> ind i Landet"? Eller rettere "Til Landet".

Nej, ikke "til landet". Min udsagn var "ind i landet".

> Nu ryger du ud i nogle helt andre irrelevante redegørelser omkring
Moses....
> Det jeg er interesseret i, er hvorvidt Jesus havde del i Udvandringen fra
> Egypten.

Jeg er da ligeglad med, hvad du er interesseret i.

Niels skrev:
Moses så det Hellige land, han kom der aldrig.

Hvortil jeg svarede:
Jesus førte ham ind i landet, ligesom han fører os ind i det forjættede land

....og gav min forklaring. Altså var det jo helt relevant i forhold til den
lille samtale, Niels og jeg havde. Hvad du ellers har gang i i gruppen, var
dette ikke et svar på.

Mr. D

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 23-02-02 21:03

> [...]
>
> Nej, ikke "til landet". Min udsagn var "ind i landet".

> Moses....
>
> Jeg er da ligeglad med, hvad du er interesseret i.

Du besvarede jo mit indlæg af 21.2.02 23:43?

> [...]
> lille samtale, Niels og jeg havde. Hvad du ellers har gang i i gruppen,

Så svar venligst på de relevante indlæg, altså Niels', i stedet for mine.
Det misforstår jeg nemlig sådan at du besvarer mig og ikke Niels.

Anders Peter Johnsen

Fra : Mr. D

Dato : 23-02-02 21:45

Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c77f55e$0$10822$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Så svar venligst på de relevante indlæg, altså Niels', i stedet for mine.
> Det misforstår jeg nemlig sådan at du besvarer mig og ikke Niels.

Nej, misforståelsen opstod allerede da du besvarede det indlæg, hvormed jeg
besvarede Niels´ indlæg, der omhandlede Moses og hans faktuelle indgang i
det hellige land. I mit indlæg til dig prøvede jeg blot at gøre rede for min
oprindelige ytring i mit oprindelige indlæg, angående mine ord "i landet" og
ikke "til landet" som dit indlæg var en forespørgsel til, og som også Niels
senere responderede i et nyt indlæg, og med en respons, der var helt i
overensstemmelse med min oprindelige ytring.

Mr. D

Fra : Niels

Dato : 23-02-02 22:09

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> land

> var
>
> Så svar venligst på de relevante indlæg, altså Niels', i stedet for mine.
> Det misforstår jeg nemlig sådan at du besvarer mig og ikke Niels.

Ikke nødvendigt, jeg kan godt læse )

Niels

Fra : Niels

Dato : 22-02-02 00:18

> [...]
> nyhedsmeddelelse:aMdd8.175$lj4.6709@news.get2net.dk...

> Jesus førte ham ind i landet, ligesom han fører os ind i det forjættede

Jeg tænkte på 5 Mos. 34 1-4, hvad tænker du på

Niels

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 22-02-02 01:53

> [...]
> meddelelse news:3c751cbe$0$17261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg vil selv håbe på at hhv. USA og EU kan bringe hhv. Israel (Sharon) og

Der bliver aldrig fred før Jesu genkomst. Israel ER Guds ejendom, på trods
af dets
fejl og mangler. Desværre fro din teori A.P.J. så er Gud trofast og kan ikke
svigte eller lyve. Muslimerne/araberne har en dæmonisk afgud som Herre, mens
Israel
tibeder samme Gud som kristne, men kun få har modtaget Jesus som deres
Messias og Frelser - Men det kommer.
Skåret ud i pap. Konflikten mellem palæstinensere og alle muslimer iøvrigt
er en
åndelig kamp mellem Satan og Gud.

> [...]
> som er den eneste, der kan lægge pres på Israel, i sagens natur ikke bede

Vrøvl og atter vrøvl

Ja, og den åndelige kamp vil først ophøre når Jesus kommer igen.

> [...]
> oprettede Israel i 1948, så jøderne kunne få et hjemland efter de 2000 års
> statsløshed, de har levet i siden Templets ødelæggelse i år 70 e.Kr.

Du har da vist sovet i Søndagsskolen, eller glemt at læse i din Bibel.
Henvis lige
til Bibelen, hvor det står >>..Moses ankom til Det Hellige Land..<<

Ja, se min kommentar oven for.

klip - kommer ikke spm. ved.

> [...]
> kortklippede, gråhårede med brillerne) kan overtage, for han virker som en
> temmelig intellektuel og vestligt orienteret mand.

Du undervurderer i høj grad Arafat, som "gammel og svag"

At du ikke kan se den åndelige dimension i Mellemøsten er jo synd for dig :)

mv.
Ernst

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 22-02-02 14:11

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> svigte eller lyve. Muslimerne/araberne har en dæmonisk afgud som Herre,

Som de jo sjovt nok også mener er den samme som Jesu Fader, GTs og NTs Gud.
Dog er de ikke særlig glade for treenighedslære, som dog heller ikke strengt
taget er bibelsk.

mens
> Israel
> tibeder samme Gud som kristne, men kun få har modtaget Jesus som deres
> Messias og Frelser - Men det kommer.

Det tror jeg er meget naivt.

Den værste dødssynd en ortodoks jøde kan begå, er at sætte tvivl ved Jahves
absolutte suverænitet som den eneste Gud, hvilket indgår i Første Bud og
Shema ("Hør Oh, Israel, Herren vor Gud er een...") Og det ville han gøre ved
at acceptere Jesus.

Således kan man nok i mindst lige så høj grad tale om fornægtelse af Jesus
fra jødisk side som fra muslimsk. Der, hvor jøderne ikke vil høre tale om
Jesus og betragter Ham som dybt profan, er muslimerne helt afklarede med at
Han er Messias.
Men problemet er jo i begge tilfælde den meget strenge monoteisme - Gud som
en absolut, udelelig enhed - modsætning til den kristne Treenighed.

> Skåret ud i pap. Konflikten mellem palæstinensere og alle muslimer iøvrigt
> er en
> åndelig kamp mellem Satan og Gud.

Igen: Muslimerne accepterer Jesus som jødernes Messias, undfanget ved
Helligånden. De har jo indskrevet hele Mariæ Bebudelse i Koranen. Det er
sgu' da næppe særlig antikristent?

Jeg er ikke tilbøjelig til at falde for den naive Moses Hansen-zionisme,
hvor jøderne af idag stadig - trods Pagtskiftet og deres fornægtelse af
Jesus - er Guds Børn, mens muslimerne anses som Satans yngel.
Der mener jeg ikke at ortodokse jøder er et hak bedre end muslimer.

> med
> terror".
USA,

> Vrøvl og atter vrøvl

Når man placerer folk i ghettoer og dernæst slagter løs på dem med et
overlegent militær, ringer mine alarmklokker.

> siden
>
> Ja, og den åndelige kamp vil først ophøre når Jesus kommer igen.

Det kan man så mene. Men den militære kamp måtte man IMHO gerne prøve at
stoppe.

> Du har da vist sovet i Søndagsskolen,

....hvor jeg aldrig har gået.

eller glemt at læse i din Bibel.
> Henvis lige
> til Bibelen, hvor det står >>..Moses ankom til Det Hellige Land..<<

"Til" som i "hen til" (grænsen) men ikke "ind i".

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-02-02 06:10

Anders Peter Johnsen <anderspj@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> som er den eneste, der kan lægge pres på Israel, i sagens natur ikke bede

Og hvis ellers Arafat havde accepteret Clintons fredsplan, havde vi i
dag haft en palæstinensisk stat.

Palæstinenserne ville have fået 95% af Vestbredden, mod kompensationer i
Negev-ørkenen omkring Gaza. Østjerusalem var blevet delt, så de arabiske
bydele ville være blevet palæstinensiske, og de jødiske israelske
[Østjerusalem har i dag jødisk befolkningsflertal]. Tempelbjerget var
blevet delt, så israelerne havde fået Græde- eller Vestmuren samt
indmaden med tempelruinerne, mens palæstinenserne havde fået toppen med
moskéerne.

Men Arafat ville have /hele/ Østjerusalem, og altså med 150.000 jødiske
undersåtter. Og /hele/ Tempelbjerget, inklusive tempelruiner og
Grædemur. Derudover var kravet at Israel skulle modtage op til 4-5
millioner palæstinensiske flygtninge inden for dets fremtidige grænser
[der eksisterer i dag kun våbenstilstandslinier].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Niels

Dato : 21-02-02 22:22

> [...]
forestilling har stået på siden jeg som dreng så tv - avisen første gang.

>Er det mon noget relligiøst der foregår ?
Ja.

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-02-02 23:01

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> "Tom Skotte Rasmussen" <tskotte@OSB97post3.tele.dk> skrev:

[ ... ]

> Ja.

Er det religiøst at to befolkningsgrupper terroriserer hinanden?

Så mener du måske også at konfliken i Nordirland er religiøs?

Fra : Niels

Dato : 22-02-02 00:32

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> skrev i en meddelelse

> Er det religiøst at to befolkningsgrupper terroriserer hinanden?

Fra Islams side er det i allerhøjeste grad religiøsitet . . Man kunne
næsten høre jublen over 11 september runge fra palistina (i tv-avisen)

Fra Israels side er det helt klart selvforsvar.. hvis de er for svage falder
alle naboerne over dem igen som i 67 og 73.. Nåe ja, der er ikke kommet
nogen fredserklæringer efter de 2 nævnte krige, så officielt er der stadig
krig mellem Israel og alle deres naboer.

> Så mener du måske også at konfliken i Nordirland er religiøs?

Du læste mit brev til Anders, hvad tror du så jeg mener?

Andet end at de oprindelige irere ønsker et helt Irland og efterkommerne af
de tvangsforflyttede skotter har intet at vende hjem til og bor der jo nu...

Der kan komme fred i regionen uden de store problemer.. hvis den engelske
regering
erklærer at Nordirland igen er irsk skal de såmænd nok finde ud af det selv!

Niels

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 22-02-02 06:10

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote:

> Nåe ja, der er ikke kommet
> nogen fredserklæringer efter de 2 nævnte krige, så officielt er der stadig
> krig mellem Israel og alle deres naboer.

Ægypten og Jordan har nu helt officielt indgået fred med Israel.
1918-grænsen anerkendes som grænse for de to lande mod Israel og et
eventuelt fremtidig Palæstinastat.

Der er helt klart religiøse aspekter i Nordirland. Mellem katolikker og
protestanter.

> Du læste mit brev til Anders, hvad tror du så jeg mener?

> Andet end at de oprindelige irere ønsker et helt Irland og efterkommerne af
> de tvangsforflyttede skotter har intet at vende hjem til og bor der jo nu...

Det interessante er her, at skotterne, skoterne, oprindelig kommer fra
Irland. De erobrede så picternes land, nord for den romerske provins
Britannien, og fik mere eller mindre udryddet den oprindelige befolkning
dér. Det skete i folkevandringstiden.