Danske Bank's rekordoverskud og Netbank su~
Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 21-02-02 15:25

Hey Mac'ere

Med risiko for at rode op i en gammel diskussion.

Hvordan kan man overbevise Danske Bank om at der findes folk som ikke
anvender Microsoft Windows, og som gerne vil "nå i banken"?

Et lille klip...med kommentarer...

Macintosh
Danske Bank anvender digital signatur som sikkerhedsløsning, som
foreskrevet i Finansrådets kodeks.

En digital signatur er en speciel sikring af data, som forhindrer:

* Forfalskninger
* Ændring af data

Ved anvendelse af digital signatur kan man "bevise", hvem der har
afgivet signaturen, og hvad der er skrevet under på. Det er disse
faciliteter, som gør, at Danske Bank ønsker at anvende digital signatur
som sikkerhedsløsning.

Teknisk set er en digital signatur baseret på en hemmelig
krypteringsnøgle. Signaturen kan ikke afgives uden adgang til
krypteringsnøglen og kan altså ikke forfalskes eller brydes.

I Danske Netbank ligger den hemmelige krypteringsnøgle gemt på din
computer og beskyttet under dit personlige kodeord.

>I denne henseende betyder ordet "gemt", at nøglen's placering kan
>findes ved at kigge i filen C:\DanskeBank\PRIV\PRIV\keypath.ddb.mst

Selve signeringen af data foregår i Danske Banks sikkerhedskomponent.
Sikkerhedskomponenten installeres på maskinen første gang man logger sig
på Danske Netbank. Hvis man anvender en pc med Windows og Internet
Explorer 4.01 eller nyere, er sikkerhedskomponenten baseret på
Microsofts ActiveX-teknologi. Hvis man anvender en Netcsape-browser er
sikkerhedskomponenten en Java-Applet.

Danske Netbanks sikkerheds-applet benytter Javas BigInteger-klasse.
BigInteger-klassen anvendes til generering af kundens nøglepar og er
derfor uundværlig. Desværre er BigInteger-klassen ikke implementeret i
Netscape til Macintosh, ligesom der er flere store mangler i Netscapes
Java Virtual Machine(JVM) til Macintosh i forhold til pc-versionen af
samme JVM.

>Hmm... på min Mac OS (10.1.3) findes Java Virtuel Machine i version
>1.3.1 som indeholder BigInteger.

Netscape har udviklet en plug-in, som gør det muligt at anvende Apples
egen JVM (MRJ 2.0) i Communicator/Navigator 4. Desværre har Netscape
valgt ikke at implementere LiveConnect-kommunikation mellem JavaScript
og Java-Applets. Kommunikation mellem script og applets er basalt
nødvendig for at anvende Danske Netbank.

Apple anbefaler, at Danske Bank anvender Microsoft Internet Explorer i
Macintosh-udgaven. Dette er desværre umuligt, da Microsoft Internet
Explorer på Macintosh heller ikke understøtter kommunikation mellem
Java-applets og JavaScript.

I lyset af dette har Danske Bank valgt at afvente en internetbrowser til
Macintosh-platformen, som teknisk svarer til browsere til pc-platformen.

>I mens kan vi som ikke anvender Microsoft Windows afvente at Danske
>Bank får lettet r*ven og bruge den minimale del af deres rekordoverskud
>som det ville koste at udvikle også til "os andre".

Er det bare mig der er ved at blive sur og gammel, eller er det noget
helt galt når ens bank begynder at bestemme hvilket styresystem man skal
anvende, og man skal vælge bank efter hvilket styresystem man har lyst
til.

Det er på tide at vi skiller skæg fra snot... Er der ikke nogen med en
spids pind som er frisk på at skrive et skarpt brev til Danske Bank som
vi kan poste her til, og opfordrer til at sende til Danske Bank...

Mads

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 21-02-02 16:34

Mads Lindegård Hjorth <madsh@ruc.dk> wrote:

> [...]

Jeg har ringet til dem. De har ikke én eneste ansat der har forstand på
Mac. Og på det tidspunkt jeg ringede [nogle år tiden], havde de en
enkelt Mac stående - i kælderen. Som var for langsom til opkobling
gennem VPC.

> Det er på tide at vi skiller skæg fra snot... Er der ikke nogen med en
> spids pind som er frisk på at skrive et skarpt brev til Danske Bank som
> vi kan poste her til, og opfordrer til at sende til Danske Bank...

Prøv i stedet dagspressen.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-02-02 16:42

> [...]

> spids pind som er frisk på at skrive et skarpt brev til Danske Bank som
> vi kan poste her til, og opfordrer til at sende til Danske Bank...

Hvorfor bruge så meget tid på det. Jyske Bank virker perfekt og kræver
hverken installation af software eller særlige OS eller browsere.

Jeg spurgte fornyligt i den australske mac NG og der var der ingen
problemer med Mac og deres banker. Det er DK problem.

Straf din bank ved at skifte bank. Hvis det passer at der er ca. 100.000
Mac brugere i DK, så kan jeg garantere dig at Nordea, Danske Bank og de
øvrige Mac fjentlige banker ser lyset...........

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 21-02-02 17:07

On Thu, 21 Feb 2002 16:41:42 +0100, jesper@gylling.net (Jesper Haaber
Gylling) wrote:

>Straf din bank ved at skifte bank. Hvis det passer at der er ca. 100.000
>Mac brugere i DK, så kan jeg garantere dig at Nordea, Danske Bank og de
>øvrige Mac fjentlige banker ser lyset...........

Den diskussion har jo været fremme i mange år så du skal nok ikke
regne med, at de ser lyset. Eller rettere, de har helt sikkert set
Mac-lyset, men konstaterede at det var på så lavt blus, at det ikke
kunne betale sig at gå efter det.

Lars

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 21-02-02 16:48

In <madsh-8116A5.15243621022002@toralf.uib.no> Mads LindegÂrd Hjorth
<madsh@ruc.dk> wrote:

>Hvordan kan man overbevise Danske Bank om at der findes folk som ikke
>anvender Microsoft Windows, og som gerne vil "nå i banken"?
En af mine venner har tidligere arbejdet i et større dansk softwarehus,
hvor de lavede programmer i både PC og Mac versioner. Problemet var, at
MacOS <=9 var en besværlig platform at kode/porte til, hvilket betød, at
de brugte 70% af deres udviklingsressourcer på at vedligeholde Mac
versionen. Det er en meget dårlig forretning, hvis det kun er 5-10% af
kunderne, der køber Mac-versionen.

Den Danske Bank er også en privat virksomhed, og som sådan er det deres
primære opgave at lave penge. Det er derfor ikke uforståeligt, at de
ikke gider bøvle med en Mac-klient. Man kan håbe, at MacOS X ændrer ved
det, men der går jo så nok et stykke tid...

-mf

(Sendt med Halime, så det er hr Solaks skyld, hvis beskedden er fåkket op
og har fået indsat stavefejl og ukorrekte oplysninger...)

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 21-02-02 20:48

erik@it.edu writes:

>Den Danske Bank er også en privat virksomhed, og som sådan er det deres
>primære opgave at lave penge.
Ja, det har du ret i, Så skide være med kundeservice. Det er jo kun vores
peneg de arbejder med. Nu skal Danske Bank endda have penge for aat
modtage vores peneg. Drop dem! Hilsen Hanne
>Det er derfor ikke uforståeligt, at de
>ikke gider bøvle med en Mac-klient. Man kan håbe, at MacOS X ændrer ved
>det, men der går jo så nok et stykke tid.
jeg stoler ikke en disse på dem. De er forlovet med Microsoft.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 21-02-02 20:45

jesper@gylling.net writes:

> [...]
>Mac brugere i DK, så kan jeg garantere dig at Nordea, Danske Bank og de
>øvrige Mac fjentlige banker ser lyset...........

Ja, det er et dansk problem. Jeg gik ind i min sparebank i Norge og
spurgte om de havde en hjemmebanke løsning for Mac. Hun kiggede underligt
på mig. Det anede hun ikke, for det spørgsmål kendte hun ikke. Hvorfor?
Det viste sig at de havde en internetløsning der var fælles for begge
platforme. Hvordan det virker, ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet det
endnu.
Fra en bekendt ved jeg, at heller ikke i Sverige er der de problemer, som
vi slås med her i herlige PC-Danmark

Men forleden dag var min søn på besøg. Vi har en firma PC, det er hans
afd, Den var optaget af kontordamen , så han spurgte om han ikke lige
kunne låne min Pismo.

Så nemt som ingenting gik han ind i BGbank og tjekkede noget og bagefter I
Nykreditbanken.

Jeg blev lidt forbavset. Så prøv at undersøg Nykredit. De giver oveni
købet ca. 3,5 - 3,75 5 i rente.
Hilsen Hanne

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-02 11:17

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
> Nykreditbanken.
>
> Jeg blev lidt forbavset. Så prøv at undersøg Nykredit. De giver oveni

BG-bank er ihvertfald ikke Mac-venlige. Nykredit bruger tilsyneladende
et helt andet system og det i sig selv er da et fremskridt. Sålænge alle
banker tilslutter sig BEC, så kommer vi ikke nogle vegne!

Nykredits alm. hjemmesider er tilsyneladende ikke voldsomt mac-venlige -
når man bruger explorer ihvertfald. Det kan lade sig gøre, men det ser
nogen gange lidt fælt ud.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-02 11:28

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Nykredits alm. hjemmesider er tilsyneladende ikke voldsomt mac-venlige -
> når man bruger explorer ihvertfald. Det kan lade sig gøre, men det ser
> nogen gange lidt fælt ud.

De understøtter heller ikke Mac!

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 22-02-02 12:16

Og når vi nu er ved det...her er Danske Banks (standard?) svar.

Danske Netbank kan først anvendes på en MacIntosh når der udvikles en
browser, der understøtter den sikkerhedsstandard og teknologi, der
anvendes
i Danske Netbank. Hvornår dette sker vides i øjeblikket ikke.

Vi ved at nogle kunder med held har anvendt Netbanken på en Mac ved at
benytte et program som emulerer en pc - f.eks. Virtuel PC. Vi kan dog
ikke
give nogen garanti for at det kan fungere.

Med venlig hilsen
Kundeservice

Hmm....injurie sag fra apple danmark...hvad skal der til?

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-02-02 13:54

On Fri, 22 Feb 2002 12:15:36 +0100, Mads Lindegård Hjorth
<madsh@ruc.dk> wrote:

> [...]
>ikke
>give nogen garanti for at det kan fungere.

Hvordan er erfaringen med det her - anyone?

Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 15:04

In article <mpfc7ucchkvnfam79rf4po7jd47r1ab26p@4ax.com>, lcj@wanadoo.dk
wrote:

> Hvordan er erfaringen med det her - anyone?

Jeg har ikke erfaring med DB's løsning men Nordeas fungerer fint (men
langsomt). Jeg kan ikke se nogen der rent tekninsk der skulle forhindre
DB's løsning i at fungere i VPC - VPC emulerer en komplet PC.

Jeg er _helt_ sikker på at DB netbank fungerer i VPC med den rette
version af vindåse og browser

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 22-02-02 15:09

Det virker da, men at man skal betale 99$ plus licens til en windows for
at bruge netbank...det er sgu da et gebyr der vil noget

Mads

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-02 15:12

In article <madsh-132A62.15084222022002@toralf.uib.no>,
Mads Lindegård Hjorth <madsh@ruc.dk> wrote:

> Det virker da, men at man skal betale 99$ plus licens til en windows for
> at bruge netbank...det er sgu da et gebyr der vil noget

Køb en brugt windåse i dk.marked.privat.edb og fjernstyr den med VNC

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-02 15:26

Mads Lindegård Hjorth <madsh@ruc.dk> writes:

> Det virker da, men at man skal betale 99$ plus licens til en windows
> for at bruge netbank...det er sgu da et gebyr der vil noget

Si, det er temmelig graft. Og Mac-folk er altså ikke de eneste der
berøres. Linux-folket diskrimineres også, for selvom det vist lykkedes
enkelte at sætte deres maskiner op til at netbanke, virker det kun
halv eller trekvart - og derer ingen officielt understøttelse eller
support.

Gad vide hvor mange underskrifter vi ville kunne indsamle og gad vist
om det ville gøre indtryk, om vi satte noget web op med krav til
pengeinstitutterne om at bruge åbne standarder?

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 22-02-02 15:25

On 22 Feb 2002 15:26:26 +0100, Janus Sandsgaard <janus@janus.dk>
wrote:

> [...]
>enkelte at sætte deres maskiner op til at netbanke, virker det kun
>halv eller trekvart - og derer ingen officielt understøttelse eller

Der må være tale om selvpåført diskrimination - der er vel ingen, der
har tvunget dig til at købe Macintosh?

Lars

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-02 15:36

lcj@wanadoo.dk writes:

> Der må være tale om selvpåført diskrimination - der er vel ingen,
> der har tvunget dig til at købe Macintosh?

Nej. Ej heller nogen der tvinger mig til at bruge Linux - men det skal
altså ikke afholder mig fra at stilel krav til de virksomheder hvor
jeg er kunde.

-j

Fra : Aske Andersen

Dato : 22-02-02 16:05

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Nej. Ej heller nogen der tvinger mig til at bruge Linux - men det skal
> altså ikke afholder mig fra at stilel krav til de virksomheder hvor
> jeg er kunde.

Helt enig !.

Bort set fra det - opret en konto i Jyske Bank, overfør beløbet (fx. det
der skal betales regninger for) vi din trykknap telefon og betal
dem(dagen efter) via din Browser fra Jyske Bank, virker hvad enten du
sidder på PC,MAC,Linux samt div. Unix varianter, systemet er lavet så
smart så du kan tilgå din konto ligemeget hvor i verden (og på hvilken
maskine) du sidder. Har brugt det på div. Internet café'er i udlandet.

Tager max. 5 min. at overføre penge via telefonen.
Håbløst at køre/købe VPC bare for det (IMHO).

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-02-02 16:14

NyrupSOM@gadefejer.dk (Aske Andersen) writes:

> Har brugt det på div. Internet café'er i udlandet.

Er det ikke noget med, at en del af sikkerheden i Jyske Banks system
bygger på et lille pap-kort, hvorfra man indtaster en kode fra gang
til gang? Hvor mange logins strækker sådan et kort til? Hvad gør man
praktisk, hvis man eksempelvis skal være i udlandet i længere tid -
hvor der er adgang til net men vanskelgt at få papir-breve frem?

-j

Fra : Aske Andersen

Dato : 22-02-02 16:51

> [...]

> praktisk, hvis man eksempelvis skal være i udlandet i længere tid -
> hvor der er adgang til net men vanskelgt at få papir-breve frem?

Hej.
jeg mener der er plads til 50 nr. på kortet (hvis ikke 100) hvert nr. er
på 4 cifre og er unikt - dvs. kan kun bruges en gang.
Du har desuden en kode bestående af 8 tal/bogstaver - så hvis du taber
kortet - kan en evt. finder (høhø) ikke bruge det (med mindre han/hun
også kender dit 'password').

Jeg tror faktisk det er muligt at få flere kort på en gang, snak evt.
med Jyske Bank.

Fra : Jens

Dato : 22-02-02 21:13

> jeg mener der er plads til 50 nr. på kortet (hvis ikke 100)

Der er 80 numre på hver, og det rækker jo til adskillige måneder (jeg
har haft mit i et års tid). Jyske Netbank fungerer problemfrit for
mig, både hvad angår teknik men også brugermæssigt.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 22-02-02 22:15

Aske Andersen <NyrupSOM@gadefejer.dk> wrote:
> jeg mener der er plads til 50 nr. på kortet (hvis ikke 100) hvert nr. er
> på 4 cifre og er unikt - dvs. kan kun bruges en gang.

Der er 80 'nøgler' på et kort, men der benyttes én nøgle til at logge
ind + én pr. transaktion - altså nok til 40 'enkelttransaktioner'!
Jeg ville også tro, man i givet fald kunne få udleveret > 1 kort(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-02-02 11:22

> [...]

> praktisk, hvis man eksempelvis skal være i udlandet i længere tid -
> hvor der er adgang til net men vanskelgt at få papir-breve frem?

Min søster kommer hjem på tirsdag efter 3 måneder i Australien og der
har hun brugt Jyske Bank på netcaféer, biblioteker, hos private og sågar
i en radiobutik. Det virkede alle steder og kortet rakte fint til hele
perioden.

Der er 80 unikke nøgler og jeg mener ikke der er nogen problemer i at få
mere end et kort med på en rejse.

Jeg fatter ikke disse tåbelige tråde om netbanker. Jyske Bank er det
eneste, der fungerer 100% ordentligt, så hvor svært kan det være at
oprette en konto til at teste systemet af ????????????????

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-02-02 11:29

On 23.2.2002 11:21, in article 1f80vgp.z1iu3n11om8omN%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> [...]
> eneste, der fungerer 100% ordentligt, så hvor svært kan det være at
> oprette en konto til at teste systemet af ????????????????

Jep!
- David
--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-02-02 16:46

<lcj@wanadoo.dk> wrote:

> Der må være tale om selvpåført diskrimination - der er vel ingen, der
> har tvunget dig til at købe Macintosh?

Det er totalt i orden at være tvunget til at købe en Windows PC!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 22-02-02 21:42

> [...]

> enkelte at sætte deres maskiner op til at netbanke, virker det kun
> halv eller trekvart - og derer ingen officielt understøttelse eller

Diskrimineres du også fordi du ikke kan hælde diesel på din benzin
bil(1)? De fleste linux folk vil som regel også have en Windows
installation, som enten kan bruges direkte, eller hvis man har fobi mod
manglende xterm'er, via noget tilsvarende Mac-On-Linux (tror det hedder
Wine).

(1) Det kan man nu godt. Min brors kæreste havde i en stresset situation
præsteret dette nummer, man skal blot holde studsen lidt på skrå og
påfylde i langsomligt tempo.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-02 02:43

jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) writes:

> [...]
> installation, som enten kan bruges direkte, eller hvis man har fobi
> mod manglende xterm'er, via noget tilsvarende Mac-On-Linux (tror det

Min Linux kører på PPC og stammer fra en amarikansk virksomhed der
hedder "Apple". Selvpåført smerte? Måske - men hvis de danske
pengeinstututter i højere grad benyttede nogle veldefinerede og åbne
standarder for sikker komunikation mellem klient og server, ville der
ikke være problemer om jeg så sad på en Commodore64-emulator på en
Atari. Problemet her er at de danske pengeinstitutter har valgt en
løsning der bygger på og reproducerer og forstærker et bestemt spor,
som er ugunstigt for forbrugerne og politisk betænkeligt.

-j

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 23-02-02 16:45

> [...]

> løsning der bygger på og reproducerer og forstærker et bestemt spor,
> som er ugunstigt for forbrugerne og politisk betænkeligt.

Hvilke åbne standarder ville du foreslå?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-02 14:29

> [...]

> Med venlig hilsen
> Kundeservice
>

> Hmm....injurie sag fra apple danmark...hvad skal der til?

Der skal det til at du skifter bank fremfor at prøve at fortælle Danske
Bank at de skal lave om på noget, som de ikke kan lave om på.

Du skal spørge dig selv om du er interesseret i at være kunde i et
pengeinstitut, som i sin tid ikke regnede Mac brugere for noget og
derfor sked os et langt stykke da de skulle udvikle en netbank ? Og så
skal du spørge dig selv om du ikke ville være bedre tjent med en bank,
som VED at der er andre kunder en PC brugere ?

Start med at oprette en konto i den lokale Jyske Bank og så prøv deres
netbank fra din egen Mac, dine venners PC, bibliotekets computer og se
så at det er genialt system - derefter kan du jo så beslutte, hvad der
ske med dit nuværende engagement ?!
--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 23-02-02 15:31

On Fri, 22 Feb 2002 14:29:03 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote
(in message <1f80b2p.ychsmt10a4pe0N%jesper@gylling.net>):

> Der skal det til at du skifter bank fremfor at prøve at fortælle Danske Bank
> at de skal lave om på noget, som de ikke kan lave om på.

Men de KAN faktisk lave løsninger til Mac (og Linux), i Sverige - se her:
http://www.oeb.se/Link/HembankenTekniskaMinimikrav

Danske Bank hedder i øvrigt Östgöta Enskilda Banken (ÖEB, www.oeb.se) i
Sverige.

/Ulrich

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 22-02-02 21:23

lcj@wanadoo.dk writes:

>Der må være tale om selvpåført diskrimination - der er vel ingen, der
>har tvunget dig til at købe Macintosh?
>
>Lars

Det var dog det dummeste svar jeg nogensinde har set her i gruppen!
Mener du også at vi alle skal køre folkevogn? Kører vi Mersedes eller
andet mærke, så kan vi desværre ikke få brændstof på. Er det sådan du
mener at vores samfund skal være???

Drop dog den møjbank, der hedder Danske Bank, De er alligevel dem der
ligger allersids på listen, når det gælder renter på indestående konto
eller rettere sagt ingen rente. Man skal i alle tilfælde have en meget
stor lup, hvis man skal føje øje på den ( altså renten)
Nykredit giver ca, 3,5- 3,75 % i rente Jeg kan slet ikke forstå at I
absolut skal spørge dem. Hvis de vil have kunder, skal de prøve at gøre
det til en fordel at vælge dem. Sådan ser jeg på det. De kommer aldrig
med en Macløsning. De prøver bare at holde Macfolk hen med snak. Det har
de gjort i årevis.

Hilsen hanne

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Stem på Dorthe som formand og bevar Enterpol

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 24-02-02 18:33

On Fri, 22 Feb 2002 21:23:05 +0100, "Hanne Hertzog"
<hanne@enterpol.dk> wrote:

> [...]
>Mener du også at vi alle skal køre folkevogn? Kører vi Mersedes eller
>andet mærke, så kan vi desværre ikke få brændstof på. Er det sådan du

Nu ville jeg passe på med at kaste med sten mht. intelligensniveauet
på svar her i gruppen. Jeg (og åbenbart også dig) har endnu mindre
forstand på biler, end jeg har på computere (hvilket ikke er
alverden), men så vidt jeg ved kører begge tyske mærker på den samme
typer brændstof.
Til gengæld kan det måske blive et problem at montere en
Mercedes-forskærm på en VW - hvilket jo ikke ville få nogen
Mercedes-bilister til at kræve, at VW lavede hele deres vognpark om
fordi det var diskriminerende.

> [...]
>eller rettere sagt ingen rente. Man skal i alle tilfælde have en meget
>stor lup, hvis man skal føje øje på den ( altså renten)

det skal man også i Jyske Bank. Jeg har selv været kunde der fordi det
var det eneste sted, der havde Mac-adgang - men det kostede mig 6.000
kr. i renter og gebyrer om året i forhold til en konto i en af de rene
Windows-netbanker. Lidt for høj en pris efter min smag.
Men i stedet for at råbe "(øknomisk) diskrimination" og lukke bæ ud om
"Er det sådan du mener at vores samfund skal være???" gjorde jeg bare
som alle andre fornuftige forbrugere i et frit marked, vejede for og
imod og valgte det, der tjente mig bedst.

>Nykredit giver ca, 3,5- 3,75 % i rente

Men kræver Windows.....

Lars

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-02-02 07:11

<lcj@wanadoo.dk> wrote:
> [...]
> var det eneste sted, der havde Mac-adgang - men det kostede mig 6.000
> kr. i renter og gebyrer om året i forhold til en konto i en af de rene

My foot - du må da ellers have (haft?) noget af et
indestående/transaktionsniveau!! ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-02-02 13:22

david@blangstrup.dk writes:

>Jep!
>- David
>--
>http://david.blangstrup.dk

Det er ikke helt sandt, for man skal først have en konto og der skal stå,
tror jeg nok, mindst 20- 25.00,- før man kan få et kort og en net adgang
og så koster tilslutningen første gang 200.-Kr.

Det var hvad jeg blev præsenteret for, da jeg for et par år siden
henvendte mig til Jydske Bank.
Men bevares jeg fik Cd og kort med hjem. De skúlle så sende mig en eller
anden formular, så jeg kunne flytte mine penge fra min giro konto over til
dem. Jeg fik aldrig den formular, men fik regning
på de 200,- tilsendt, før jeg overhovedet havde nået at flytte pengene og
prøvet at komme på.

Jeg ringede selvfølgelig til dem. de lovede så at det skulle blive ordnet,
men ham der skulle ordne det var på ferie, men han skulle ringe til mig,
når han kom hjem. Han er åbenbart ikke kommet hjem endnu men jeg fik en
regning (rykkr) for de 200.- kr.
Jeg synes det var så frækt at jeg droppede hele projektet, for hvor
vigtigt er det for en med nogle få regninger om året at netbanke? Jeg må
alligevel på posthuset (og meget kan jeg jo betale over min giro) for at
hente frimærker og i banken for at sætte penge ind

Hilsen Hanne

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Stem på Dorthe som formand og bevar Enterpol

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 23-02-02 17:46

> [...]
> anden formular, så jeg kunne flytte mine penge fra min giro konto over til

hm...CD til netbank?? Er du sikker på, det *var* Jyske Netbank?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 23-02-02 23:19

h2vh@post6.tele.dk writes:
>til
>
>hm...CD til netbank?? Er du sikker på, det *var* Jyske Netbank?
>
>--
>med venlig hilsen
>Hans

Ja, nu har jeg kigget efter, men det var div, browsere. Det er over 2 år
siden jeg fik det.

Jeg kan se at der står, at det skal tages i brug inden 1999. Der er nok
sket en del siden

Hilsen Hanne
og tiden går, jeg synes sgu det var i forgårs

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-02-02 12:14

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
> Jeg kan se at der står, at det skal tages i brug inden 1999. Der er nok
> sket en del siden

Sikkert! Jeg oprettede min netbank-konto i 1997, og dengang fulgte der i
hvert tilfælde ingen CDer med.
Ydermere er det jo en central del af JNBs koncept, at der *intet*
software placeres på kundens computer(e) - i modsat fald kunne man jo
heller ikke i praksis kontakte Netbanken 'fra Langsbortistan'! ;)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-02-02 22:23

lcj@wanadoo.dk writes:

>Men kræver Windows.....
>

>Lars
Det kan jeg ikke forstå, da min søn gik ind på min Pismo og tjekkede både
BGbank og Nykredit.
Men jeg har ikke spugt ud om, man skal have et widowsprogram for at
oprette det. Men det er da ikke logisk, når han kunne tjekke fra en Mac?

Hilsen Hanne