Overvågning af "heavy" ADSL-users...
Fra : Martin Ploug Simonse~

Dato : 21-02-02 11:25

Hej... jeg er stødt på den her på www.newz.dk ...

"A credible source of mine in the legal environment, here in Copenhagen, has
informed me that a raid on top leechers is coming, in a month or so. The BSA
is currently installing meters at major DSL providers in Denmark. He said
that the meters were not up and running yet, but that they were soon in
function. The Legal authorities have made an agreement with the top
providers to install these meters. In the following month they will monitor
heavy traffic on selected users, preferably those who have the highest
downloads of music, movies and the like. The course of action afterwards, is
to file a lawsuit against selected heavy leechers, and take them to trial. I
have only been able to verify this action for Denmark, and do not know if
the same is happing in other countries in Europe, at this time."

.... umiddelbart vil jeg sige, det er en and, da jeg ikke mener, at de må
overvåge på den måde... men jeg har ikke den store jurisdiske indsigt, så
jeg kan ikke sige, om det lovligt osv. ... nogen, der kan af- eller bekræfte
min overbevisning ???

/ploug

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 21-02-02 11:49

"Martin Ploug Simonsen" skrev:
> Hej... jeg er stødt på den her på www.newz.dk ...

[KLIP - citat fra websitet]

> [...]

> overvåge på den måde... men jeg har ikke den store jurisdiske indsigt,

> jeg kan ikke sige, om det lovligt osv. ... nogen, der kan af- eller

Du har ret. Det er en and, hvilket jeg også har informeret newz.dk om.
Se evt. mit svar i tråden "BSA og ADSL".

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 11:59

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas B. Maxe
> (som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Og du vil mene at TDC ikke kan se forbruget på deres kunders ADSL linier?

Da TDC havde skruet op for min ADSL til en 2 Mbit, da jeg skulle opgradere
til 1 Mbit,,, Ved en fejl altså... Sagde de at jeg skulle betale for det,
da de kunne se jeg grundigt havde udnyttet båndbredden,,,! De kunne altså se
hvor meget jeg havde hentet... Vel omkring 10 GB på de par dage.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 21-02-02 12:21

"Bjarke Hansen" skrev:
> [...]
altså se
> hvor meget jeg havde hentet... Vel omkring 10 GB på de par dage.

Så handler det jo netop om en konkret måling på den konkrete linie i
forbindelse med fejlsøgning på netværket - altså igen et spørgsmål om
drift af netværket og ikke et spørgsmål om en generel overvågning af
nettet.

Jeg har i øvrigt ikke noget kendskab til din sag, så jeg kan ikke
diskutere den, men må i stedet henvise dig til kundeservice, hvis du
føler dig uretfærdig behandlet.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-02-02 13:03

> [...]

> forbindelse med fejlsøgning på netværket - altså igen et spørgsmål om
> drift af netværket og ikke et spørgsmål om en generel overvågning af

Næe,,, for det var noget han lige slyngede ud, da han loggede ind på mit
kundenummer!

> Jeg har i øvrigt ikke noget kendskab til din sag, så jeg kan ikke
> diskutere den, men må i stedet henvise dig til kundeservice, hvis du
> føler dig uretfærdig behandlet.

Min sag,, ork,, slap helt af,, Det ordnede jeg selv.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-02-02 18:04

It seems Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>da de kunne se jeg grundigt havde udnyttet båndbredden,,,! De kunne altså se
>hvor meget jeg havde hentet... Vel omkring 10 GB på de par dage.

Og hvad så?

Hvordan skulle ISP'erne kunne dimensionere deres net, hvis de
ikke kunne overvåge belastningen i nettet?

Har de givet udtryk for, at de har holdt øje med, hvorvidt du
brugte 2 Mbps på pornofilm eller på Counterstrike?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-02-02 12:41

Den Thu, 21 Feb 2002 11:49:13 +0100 skrev "Thomas B. Maxe"
<toxicthomas@nospam.hotmail.com> :

>Se evt. mit svar i tråden "BSA og ADSL".

ja, jov, så deet

hvor egentlig ?

--
Hygge Morten, anden er løs, meget løs, http://gummiand.dk/
Nollaig shona duit

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-02 13:04

Morten Kjaer Nielsen skrev i meddelelsen ...
>Den Thu, 21 Feb 2002 11:49:13 +0100 skrev "Thomas B. Maxe"
><toxicthomas@nospam.hotmail.com> :

>ja, jov, så deet
>
>hvor egentlig ?

Det er i denne gruppe, det er i tråden skrevet af "Shark" den 21 februar
2002 kl. 10:51...
ved så ikke om Thomas B. Maxa har skrevet til den tråd, men det siger han jo
han har

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-02-02 13:19

Den Thu, 21 Feb 2002 13:03:55 +0100 skrev "Anders Houmark"
<alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> :

>ved så ikke om Thomas B. Maxa har skrevet til den tråd, men det siger han jo
>han har

oh, jeg sad og ledet newz.dk igennem

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-02-02 11:54

On Thu, 21 Feb 2002 11:25:16 +0100, "Martin Ploug Simonsen"
<ploug@webhiker.dk> wrote:

>nogen, der kan af- eller bekræfte min overbevisning ???

Forhåbentligt dem, du i første omgang fik informationen fra? Hvis de
ikke kan det, så må de gå tilbage og spørge videre.

--
- Peter Brodersen

Fra : Mig

Dato : 22-02-02 18:43
Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 18:19

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.csirt.dk/newssystem/display.asp?ArticleID=215

Nu er jeg da totalt forvirret. I sammenhæng med Politiets efterforskning i
div. børnepornosager, hvilket jeg bifalder på det kraftigste, er der blevet
nævnt op til mange gange, at de på logfiler, udleveret af ISP kan se al
trafik til og fra brugeren !!
Dette er måske ikke korrekt !!

Venligst..
--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-02-02 18:28

On Sat, 23 Feb 2002 18:18:55 +0100, "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk>
wrote:

> [...]
>nævnt op til mange gange, at de på logfiler, udleveret af ISP kan se al

Mon ikke du tænker på logfilerne for web-serverene, hvor de pågældende
data ligger?

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 18:46

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du tænker på logfilerne for web-serverene, hvor de pågældende
> data ligger?
>

> --
> Jakob Paikin

Det er muligt, men mener at have hørt Politiets chef for it krimminalitet,
at de i sager omkring børneporno, er meget afhængige af/glade for ISP'ernes
samarbejde...

Venligst...
--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-02-02 19:08

On Sat, 23 Feb 2002 18:45:57 +0100, "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk>
wrote:

>Det er muligt, men mener at have hørt Politiets chef for it krimminalitet,
>at de i sager omkring børneporno, er meget afhængige af/glade for ISP'ernes
>samarbejde...

Ja da - men ISP'er har jo ofte også web-hoteller, som kan indeholde
børneporno.

Log-filerne for web-hoteller viser hvilke IP-adresser, der har hentet
hvilke filer hvornår. De IP-adresse kan så anvendes til sporing af
personen, der har hentet billedet.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 19:22

ISP'ernes

> Ja da - men ISP'er har jo ofte også web-hoteller, som kan indeholde
> børneporno.

Så har jeg jo sådan set også ret i at ISP logger så godt som al trafik, det
som jeg kan se de ikke logger er FTP og Peer2Peer, men så godt som al anden
trafik bliver så logget!. Er al den polimik om ISP overvågning så ikke
overflødig ? Og mon ikke det er derfor at de så forholdsvis hurtigt har
indset at det ikke kan betale sig, da de jo i forvejen har logfiler for det
meste af traffiken ??

PS. Lige så der ikke er nogen misforståelser, jeg er ikke/har aldrig været i
besiddelse af børneporno, men det er implikationerne i at man er så
overvåget som man jo åbenbart er, jeg gerne vil have en dialog omkring...

venligst ..
--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Jakob Paikin

Dato : 23-02-02 20:29

On Sat, 23 Feb 2002 19:21:47 +0100, "Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk>
wrote:

>Så har jeg jo sådan set også ret i at ISP logger så godt som al trafik, det
>som jeg kan se de ikke logger er FTP og Peer2Peer, men så godt som al anden
>trafik bliver så logget!.

Der er jo en væsentlig forskel på følgende to logninger:

1) Trafik, der bliver sendt fra et web-hotel og
2) Trafik, som en given bruger vælger at modtage.

Situation 1 er efter min opfattelse rimelig og fornuftig, mens
situation 2 er helt uacceptabel (og formentlig ulovlig). Situation 2
betyder nemlig at enhver brugers aktiviteter (herunder hvilke sites
vedkommende vælger at besøge) kan genskabes.

Situation 1 giver ikke noget sammenhængende billede af en
enkeltpersons aktiviteter, men kun et samlet billede af (mange
brugeres) aktiviteter på eet site.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Riise

Dato : 23-02-02 20:50

> [...]
>
> Situation 1 giver ikke noget sammenhængende billede af en
> enkeltpersons aktiviteter, men kun et samlet billede af (mange

Jeg ville gerne give dig ret, men alligevel så kan jeg godt se for mig at
loggen kan blive misbrugt, og så er det jo underordnet om det kun er en
person specifikt, eller om det er alle sitets brugere!!
Anyway så er det åbenbart noget som er meget svært at blive klog på, da man
ikke kan få oplysninger om hvad de gemmer i loggen, hvor lang tid de
beholder logfilerne, og hvad de vil bruge informationen til. Hmmm, så
forstår jeg bedre al den spam jeg får i mailboksen

Venligst...
--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 25-02-02 09:21

"Allan Riise" skrev:
> [...]
> beholder logfilerne, og hvad de vil bruge informationen til. Hmmm, så
> forstår jeg bedre al den spam jeg får i mailboksen

Logfiler kan altid misbruges, men skaden er nok ikke så stor, når det
handler om logfiler fra websites. De indeholder typisk oplysninger om
din IP-adresse, tidspunkt og de sider, du har besøgt. Det kan opfattes
som belastende for din ret til beskyttelse af privatlivets fred, men jeg
kan ikke se, at det skulle være "farligt".
Hvis du vil beskytte dig, kan du spærre for cookies, sige nej til
afvikling af ActiveX-komponenter og JavaScripts - eller endnu bedre:
Book en times tid foran en pc på dit lokale bibliotek.

Der er i øvrigt overhovedet ingen sammenhæng mellem logfiler og den
spam, du modtager. Det er mere sandsynligt, at det skyldes, at du ikke
har beskyttet din e-mailadresse godt nok, og at den derfor er blevet
høstet af spammere med flosset moral.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-02 10:07

On Sat, 23 Feb 2002 19:08:23 +0100,
Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> Ja da - men ISP'er har jo ofte også web-hoteller, som kan indeholde
> børneporno.

Så er spørgsmålet, hvorvidt ISP'en eller medarbejdere hos denne
overtræder loven når et sådant hotel konstateres hvis de ikke
straks sletter filerne ? I modsat fald kan man vel sige at de besidder
børneporno.

Der er vel ingen klar grænse for hvornår man besidder og ikke ?
Eller er det noget med at politiet skal dokumentere hvem der
har downloadet det til en given maskine ? Principielt kunne det
vel også godt være konen i hjemmet der står bag.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 25-02-02 09:13

"Povl H. Pedersen" skrev:
> [...]
> overtræder loven når et sådant hotel konstateres hvis de ikke
> straks sletter filerne ? I modsat fald kan man vel sige at de besidder

Indehaveren af et webhotel, en news-server eller andre
"parkeringspladser" for tredjeparters kommunikation har pligt til at
gribe ind, når man får kendskab til ulovligheder. Hvis man forholder sig
passivt, kan man komme til at fremstå som medvirkende. Det skete for den
norske internetudbyder Tele2, som blev idømt en bøde på 350.000 kroner,
fordi man i et år havde ignoreret henvendelser om, at der lå børneporno
på selskabets news-server.
http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/md20010405085225_ss_31890592

> Der er vel ingen klar grænse for hvornår man besidder og ikke ?
Hjælpen er på vej til webhotel-ejeren, internetudbyderen osv.
Folketinget er gået i gang med at behandle "e-handelsloven", som er en
implementering af EU's e-handelsdirektiv. I bemærkningerne til
lovforslaget er defineret rimelig præcist, hvornår en tjenesteudbyder er
ansvarsfri - og dermed også den omvendte situation, hvornår han _har_ et
ansvar:
http://www.ft.dk/?/Samling/20012/lovforslag_oversigtsformat/L61.htm

Fra : Allan Riise

Dato : 25-02-02 09:28

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas B. Maxe
> (som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Vil det så sige at hvis jeg som privat kan lave et webhotel og via den vej
have børneporno på serveren,
og det eneste politiet kan gøre er at give en bøde. Det har jeg sært ved at
tro. Og så skal man også passe
på med at sammenligne dansk lovgivning med den norske.

--
Allan Riise
ICQ 55853098

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 25-02-02 10:02

"Allan Riise" skrev:
> [...]
ved at
> tro. Og så skal man også passe
> på med at sammenligne dansk lovgivning med den norske.

Sidste del først: EU's e-handelsdirektiv omfatter også EØS-landet Norge,
så her kan man godt sammenligne.
Netop på det her området kan man også godt sammenligne, for i Danmark
ville der også blive "dømt nøl", hvis eksempelvis TDC ikke fjernede
børneporno fra en newsserver på trods af utallige henvendelser.

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, hvad du mener med første del af
dit indlæg.

Du må aldrig have børneporno på din server, men hvis du driver et
webhotel for andre, kan du have det liggende uden at vide noget om det,
fordi dine kunder lægger børneporno på din server.
Hvis du så bliver klar over, at der ligger børneporno på din server, har
du pligt til at gribe ind (læs: Ring til politiet og afvent
forholdsordre. Det er slet ikke så kompliceret). Vælger du at være
ligeglad med, at der ligger børneporno på din server, kan du straffes
for medvirken til spredning af børneporno. Det ser jeg ikke noget
usædvanligt (eller urimeligt) i.

Jeg ser ikke noget usædvanligt i, at besiddelse af børneporno og evt.
medvirken til distribution af børneporno straffes med bøde. De hårdeste
straffe rammer altid dem, der udfører overgrebene. Det er ikke altid de
samme, som kigger på billederne, selv om jeg naturligvis er klar over,
at der er sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 23-02-02 22:56

> [...]

> at de i sager omkring børneporno, er meget afhængige af/glade for ISP'ernes

Det kan være logfiler der knytter en IP-adresse og et tidspunkt til en
person.